ویزیت نوزاد پس از ترخیص

ویزیت نوزاد پس از ترخیص

توصیه می‏ شود دو تا سه روز پس از ترخیص از بیمارستان نوزاد توسط یک پزشک معاینه شود. در صورت وجود علایم خطر این ویزیت باید زودتر و بلافاصله پس از ترخیص انجام شود. بهتر است هر نوزادی در ماه اول ویزیت مکرّر داشته باشد. دفعات ویزیت باید با توجه به حال کودک و امکانات پزشکی و اقتصادی تنظیم شود.

 

ترخیص نوزاد

زمان اولین مراقبت نوزاد پس از ترخیص

برخی از نوزادان ممکن است تولّد زودرس داشته باشند یا پس از تولّد دچار مشکلات یا مواردی باشند که زمان حضور آن‌ها را در بیمارستان طولانی‌تر می‌کند یا نیاز به پیگیری با فواصل زمانی کمتری دارند. اما به‌طور کلی و با صرف‌نظر از مدت حضور آن‌ها در بیمارستان، تمام نوزادان سالم لازم است بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از ترخیص، با یک پزشک اطفال ملاقات کنند. همچنین برای انجام اولین معاینهٔ مهم در اوّلین روزهای زندگی نوزادتان لازم است بین روز سوم تا پنجم بعد از تولّدش به یک پزشک اطفال مراجعه کنند تا برای آزمایش‌ها غربالگری نوزاد تحت بررسی‌های لازم قرار بگیرد و بعدازآن نیز بین روزهای ۱۰ تا ۱۴ و سپس ۲۸ روز پس از تولّدشان دوباره توسط پزشک اطفال بررسی و معاینه شود. اگر هنوز یک پزشک اطفال انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید برای انجام مراقبت‌های لازم به یکی از مراکز بهداشت مراجعه کنید. اما درهرصورت لازم است برای مراقبت‌های بعدی هرچه زودتر یک پزشک اطفال انتخاب کنید و رشد کودکتان را زیر نظر او بررسی و کنترل کنید.

خنده نوزاد 

 

آزمایشات غربالگری نوزاد

آزمایش غربالگری شنوایی اغلب در بیمارستان و قبل از ترخیص نوزاد انجام می‌شود، امّا اگر به هر دلیلی این غربالگری هنوز انجام‌نشده است، باید برای انجام آن با پزشک کودک یا پزشک خودتان تماس بگیرید یا هرچه سریع‌تر به یکی از مراکز بهداشت مراجعه کنید. دیگر آزمایش‌ها غربالگری نوزاد نیز بین روزهای سوم تا پنجم بعد از تولد و به‌منظور اطمینان از مبتلا نبودن نوزاد به برخی بیماری‌ها انجام می‌شود که فقط در صورت تشخیص به‌موقع قابل‌ پیشگیری خواهد بود. برخی از مشکلات و بیماری‌های موردنظر شامل موارد زیر است:

کم‌کاری تیروئید مادرزادی

بیماری فنیل کتونوری

فوویسم یا کمبود آنزیم G۶PD

بیماری شربت افرا و گالاکتوزمی که هر دو، نقص آنزیمی در بدن نوزاد است که می‌تواند در صورت دیر تشخیص دادن باعث عقب‌ماندگی ذهنی نوزاد شود، جزء برنامهٔ غربالگری کشوری نوزادان در ایران نیست. اگر می‌خواهید کودکتان حتماً در مورد این دو بیماری نیز بررسی شود، لازم است با پزشک کودکتان صحبت کنید و هر سؤالی در این زمینه‌دارید، از او بپرسید، زیرا مراکز بهداشت کشور هنوز تشخیص این دو بیماری را انجام نمی‌دهند.