غذای کمکی برای کودک

شیر مادر غذای طبیعی برای شیرخواران است و آنها بایستی در 6 ماه اول فقط از شیر مادر تغذیه شوند. پس از این دوره غذاهای كمكی مورد نیاز خواهد بود. برای اطمینان از اینكه شیرخواران به خوبی رشد كنند و سالم باشند، بسیار اهمیت دارد كه بدانیم چه غذاهایی را، چه مقدار و چند بار در روز به آنها بدهیم. شیر مادر در سراسر سال اول زندگی غذای اصلی شیرخوار است و در طول سال دوم نیز غذای مهم و با ارزشی محسوب می‌گردد و همچنان عوامل ضد عفونت را كه سایر غذاها فاقد آن هستند برای شیرخوار فراهم می‌كند.

 

دستور تهیه چند نوع غذای کمکی

الف) فرنی آرد برنج:

  • مواد لازم: آرد برنج (4 قاشق مربا خوری) ، شکر (یک قاشق مربا خوری) ، شیر (یک لیوان)
  • روش تهیه: مواد فوق را با هم مخلوط کرده و حدود 15 دقیقه حرارت دهید تا به غلظت مطلوب برسد.

ب) فرنی چهار غله:

-  مواد لازم: آرد برنج، آرد گندم، آرد ذرت و آرد جو ( هر کدام نصف قاشق مرباخوری ) ، شکر ( 2 قاشق مرباخوری ) ، شیر (یک لیوان)

- روش تهیه: مواد فوق را مخلوط کرده و حدود 15 دقیقه حرارت دهید تا به غلظت مطلوب برسند.

تذکر:

وقتی کودک به فرنی آرد برنج عادت کرد، پس از یک هفته نصف قاشق مرباخوری از آرد برنج کم کنيد و به جای آن نصف قاشق آرد ذرت استفاده کنید. پس از یک هفته وقتی کودک عادت کرد، نصف قاشق دیگر از آرد برنج کم کنید و به جای آن از آرد جو استفاده کنید و همین‏طور تا چهار هفته ادامه بدهید تا فرنی چهار غله کامل برای کودک قابل مصرف شود.

 

ج) حریره بادام:

- مواد لازم: بادام (حداکثر 20 عدد) ، آرد برنج ( یک قاشق مرباخوری) ، شکر (2 قاشق مرباخوری)

  • روش تهیه: بادام را 24 ساعت در آب خیس کرده و سپس پوست آن را بکنید، با مخلوط کن یا رنده آن را خرد کنید و سپس 2 تا 3 لیوان آب جوشیده به آن اضافه و همراه شکر و آرد برنج حدود 15 دقیقه حرارت دهید تا به غلظت مطلوب برسد.

 

د) شیر برنج:

- مواد لازم: برنج (2 قاشق غذا خوری) ، شیر (یک لیوان)

  • روش تهیه: ابتدا برنج را در آبی که در آن خیس شد بپزید تا کمی نرم شود و سپس شیر را به آن اضافه کنید و با حرارت ملایم بپزید تا به غلظت مورد نظر برسد.

 

هـ)پوره سیب زمینی:

- مواد لازم: سیب زمینی متوسط (2 عدد) ، شیر (نصف لیوان) ، روغن مایع یا کره (یک قاشق مرباخوری)

  • روش تهیه: ابتدا سیب زمینی را تمیز بشوئید و آن را بپزید. سپس پوست آن را کنده و با گوشت کوب نرم کنید. بعد آن را همراه شیر و روغن یا کره کمی حرارت دهید.

 

و) پوره هویج:

- مواد لازم: هویج متوسط (1عدد)، شیر (نصف لیوان)، کره یا روغن مایع (یک قاشق مرباخوری)

- روش تهیه: هویج را پوست کنده، آنرا بشوئید، و با کمی آب بپزید، سپس آن را خرد و نرم کنید و با شیر و روغن یا کره حرارت دهید.

ز) پوره کدو حلوایی:

- مواد لازم: کدو حلوایی ( یک قطعه) ، شیر (نصف لیوان) ، کره یا روغن مایع (یک قاشق مرباخوری)

-  روش تهیه: مثل پوره سیب زمینی و هویج

ح) پوره سبزیجات:

- مواد لازم: هویج متوسط (1عدد) ، سیب زمینی متوسط (1عدد) ، کره یا روغن مایع (یک قاشق مرباخوری)

- روش تهیه: هویج و سیب زمینی را پس از شستن به مدت 45 دقیقه بپزید، سپس پوست آنها را بکنید و نرمشان کنید و کره یا روغن به آنها اضافه کنید و کمی حرارت دهید.

ط)کته

- مواد لازم: گوشت مرغ یا ماهیچه (یک تکه کوچک) ، برنج (4قاشق غذا خوری)

  • روش تهیه: گوشت مرغ یا ماهیچه را با کمی آب بپزید، سپس 4 قاشق غذاخوری برنج را که قبلا خیس کرده ­اید به آب مرغ یا گوشت اضافه کنید تا نرم شود. می‏توانید آن را همراه ماست یا هویج پخته شده به بچه بدهید.