موارد منع مصرف شیر مادر

موارد منع مصرف شیر مادر

علی رغم مزایای بسیاری که تغذیه با شیر مادر دارد، در مواردی نیز منع مصرف شیر مادر لازم است.

بیماری کودک:

بیمار بودن کودک نباید مانع شیر خوردن او شود و توصیه می‌شود تغذیه با شیر مادر ادامه یابد. ممکن است کودک، قدرت کمتری برای مکیدن سینه داشته باشد و یا مدت کمتری بمکد ، ولی در هر حالت مادر باید کودک را مرتب شیر دهد. برای کودک بیمار، شیر مادر قابل هضم‌ترین غذا است و مکیدن پستان مادر، به کودک آرامش می­دهد. این آرامش باعث تقویت ایمنی و بهبود سریع­تر کودک می ­شود؛ پس باید در طول مدت بیماری تماس مادر و کودک حفظ شود و کودک از مزایای تماس با مادر و شیر مادر محروم نشود.

مصرف سیگار ممنوع کنار نوزاد

 

بیماری مادر:

هنگامی که اعتیاد به مواد مخدر، مصرف الکل و یا استفاده از داروهای روانگردان و آرامبخش را در مادر تشخیص دهیم، نباید نوزاد با شیر مادر تغذیه شود. مواد افیونی (مانند تریاک، شیره، هروئین، کدئین و مورفین)، مواد محرک (مانند کوکائین، کراک (هروئین + مت‌آمفتامین)، آمفتامین، مت‌آمفتامین (شیشه یا کریستال، آیس یا یخ، کراک، گچ، اکستازی (MDMA، مواد توهمزا) مانند اسید LSD، فنسیکلیدین (PCP،) کتامین (Ketamine، حشیش و ترکیبات مشابه (کانابیس، علف، گراس، بنگ، ماریجوانا) جزء مواد مخدر محسوب می­شوند و استفاده از آنها سبب آسیب‌های جدی به شیرخوار می­شود.

منع شیر مادر٫ بیماری کودکان٫ مصرف الکل ممنوع ٫ مصرف سیگار ممنوع ٫ کودک و نوزاد

 

بهتر است شیردهی قبل از مصرف دارو، یا حداقل یک تا دو ساعت پس از مصرف آخرین دوز دارو انجام شود. شیردهی در مادرانی که داروهای ضد سرطان و یا مواد رادیواکتیو مصرف می­کنند نیز ممنوع است. در مورد مادرانی که الکل مصرف می­کنند یا سیگار می­کشند نیز تغذیه با شیر مادر می­تواند برای شیرخوار اثر نامناسب داشته باشد.

منع شیر مادر با بیماری کودکان یا مصرف سیگار یا الکل