موقع بازی کردن به یادگیری کودک هم توجه کنید | گهوارک

موقع بازی کردن به یادگیری کودک هم توجه کنید 

آیا لازم است برای کودکم اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت بخرم؟

خیر، او به اسباب‌بازی‌های گوناگون نیاز دارد و باید این وسایل برای سن وی مناسب باشد. امّا دلیلی ندارد که حتماً اسباب‌بازی گران‌قیمت باشد. می‌توانید اسباب‌بازی‌های دسته دوم موجود درحرّاجی وسایل منزل بخرید. امّا امتحان کنید که سالم باشد، سپس آن‌ها را در محلول اسریلیزه قرار بدهید و کاملاً بشویید. لازم است به کودک در بازی کمک کنید، بخصوص اگر سن او خیلی کم باشد، البته مجبور نیستید تمام‌وقت با او بازی کنید، بلکه هنگام نیاز کمکش کنید تا در صورت لزوم بتواند کارهای پیچیده‌تر انجام بدهد.

یادگیری به همراه بازی  

راهنمای والدین

من نمی‌توانم بازی‌های شلوغ و پرسروصدا را تحمّل کنم، چاره چیست؟ 

بعضی از بازی‌ها خیلی بریزوبپاش دارند. می‌توانید روی قالی ملحفه‌ای پهن کنید واگرحسّاس هستید گوشتان را با پنبه ببندید و یا در اتاق دیگری بروید و به کارهای دیگری بپردازید. به‌شرط آنکه بازی هابه کودک آسیب نرسانند و بازی‌های خطرناک نباشند.

 

 

چگونه به فرزندم بازی‌های شلوغّ پرسروصدا و محرّک را آموزش بدهم؟

قبل از شروع لباس مناسبی به تن کنید. برای نقاشی کردن سفره‌ای پلاستیکی با روزنامه‌های قدیمی را روی زمین پهن کنید و یا اجازه دهید کودک بیرون از منزل نقّاشی کند. برنامه نقّاشی لازم است قبل از استحمام کودک و یا قبل از شست و شوی آشپزخانه صورت بگیرد.

کودک را راهنمایی کنید که مراقب خود باشد و بیش‌ازحد کثیف کاری نکند.

نمی‌توانید از بروز حوادث و بریزوبپاش کودک به‌طور کامل جلوگیری کنید. فقط مجبور هستید موضوع را بپذیرید.

 

 

از چه سنّی کتاب برای کودکان مفید است؟ 

دقیقاً از همان ابتدا خواندن کتاب برای آن‌ها مفید است. شما قبل از شش‌ماهگی نیز می‌توانید برای فرزندتان کتاب بخوانید. او از اینکه نزد شما و روی زانویتان بنشیند، به صدایتان گوش دهد و به تصاویر کتاب نگاه کند لذّت می‌برد.

 

 

چه نوع کتابی برای چه سنّی مناسب است؟

کتاب‌های مقوایی بهترین کتاب برای کودکان در هر سنّی می‌باشند، زیرا کودک به‌تنهایی می‌تواند آن را نگه دارد. اگر تصاویر واضح باشند، تماشای کتاب برای جلب توجّه کودک مناسب، سرگرم‌کننده و هیجان‌آور است. بهتر است  تعدادی کتاب خاص را انتخاب کنید و درزمانی که برای مطالعه درنظرگرفته‌اید، برای کودک بخوانید و سپس جمع کنید. 

 

 

چطور می‌توانم به فرزندم کمک کنم که کارهای تازه یاد بگیرد؟ 

برای او فرصت‌ها را فراهم کنید. اسباب‌بازی‌های متنوّع و اجسامی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف به او بدهید. کودک می‌تواند با لگو برج بسازد و اشیا را در جعبه قرار بدهد و سرگرم شود. او می‌تواند باقابلمه، قرقره خالی نخ و جعبه قاشق و چنگال بازی کند و با آب‌پاش گیاهان را آبیاری کند. کودک احتمالاً دوست دارد آنچه را می‌بیند آزمایش کند، بنابراین از نزدیک مراقب وی باشید.

 

 

آیا لازم است برایش بازی‌های سازمان‌یافته تهیه کنم؟

چنانچه برای کودک فرصت بازی را فراهم کنید، خودش بازی خواهد کرد. امّا کمی بازی سازمان‌یافته قدری از کسالت و خستگی کودک بخصوص کودکان نوپا جلوگیر می‌کند. همان‌طور که زمانی برای کودک اختصاص می‌دهید، او را هرروز بیرون ببرید تا انرژی‌اش تخلیه شود و چیزهای جدید را تجربه کند. همچنین درست کردن یک پازل یا خواندن یک کتاب نیز می‌تواند برای کودک مفید باشد.

 

 

آیا بازی با سایر کودکان برایش مفید است؟ 

بله کودک از طریق بازی کردن با سایر کودکان، اجتماعی بودن و حسّ همکاری را می‌آموزد، به وجود قوانین پی می‌برد و مشارکت می‌کند. بااین‌وجود کودک زیر سه سال تمایلی برای دوست شدن وانجام کارهای مشترک ندارد.

 

 

چه نقش‌هایی می‌تواند در بازی برای آموزش‌وپرورش فرزندم مفید باشد 

هر نوع نقشی که به رشد کودک کمک کند، مفید است. امّا لباسهای قدیمی موجود در چمدان می‌تواند او را سرگرم کند. اگر کودک بخواهد برای اجرای نمایش‌های تاریخی لباس خود را عوض کند، نیازی به لباس‌های فخیم و فاخر نیست. او به تصوّر و تخیّل شما نیازی ندارد، می‌خواهد با تصوّرات و خیال‌پردازی‌های خودش بازی کند. تعدادی وسایل خاص مثل کلاه دزدان دریایی و یا اسباب‌بازی‌های سه‌بعدی می‌تواند محیطی واقعی را برایش ترسیم کند. گاه او می‌خواهد شما نیز با وی همراه شوید و گاه نیز دوست دارد در کنارش باشید و او را تماشا کنید.

 

 

آیا بازی‌های رایانه‌ای برای فرزندم مفید است؟

بازی‌های رایانه‌ای قدرت تشخیص دیداری کودک، هماهنگی و واکنش وی را افزایش می‌دهند ومی‌تواند راهی برای یادگیری مهارت‌های نرم‌افزاری و فنّ آوری اطلاعات باشد. باوجوداین کار با رایانه سبب کاهش روابط میان فردی شده است. برخی از بازی‌های رایانه‌ای خشن بوده و برخی دیگربرای سنین زیر 5 سال مناسب نیستند. کودک ممکن است دائم به بازی‌های رایانه‌ای بپردازد و سایر فعالیت‌های دیگر مثل تغذیه را فراموش کند. برای کودکان، اجتماعی شدن و آموختن آداب معاشرت، ازآموختن مهارت‌های رایانه‌ای نیز مهم‌تر است. 

 

 

چگونه می‌توانم خلّاقیت فرزندم را تقویت کنم؟

تعدادی کاغذ، مداد، مداد رنگی، خمیربازی و... را برای کودک فراهم کنید. از 18 ماهگی به بعد، او می‌تواند از این اشیا استفاده کند و از خود ابتکار و خلّاقیت نشان بدهد. نباید زمان زیادی برای انجام هر فعّالیتی در نظر بگیرید، زیرا کودکتان زود خسته می‌شود.

یادگیری به همراه بازی  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ما در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنیم، چطور می‌توانم فضای بازی فرزندم را فراهم کنم؟ 

سعی کنید فرزندتان را به بیرون از منزل ببرید. به‌محض اینکه کودک بتواند بدون کمک بایستد ازتاب بازی لذّت خواهد برد. حتّی قبل از آن‌هم می‌تواند روی پایتان بنشیند و تاب‌بازی کند. کمی بعدمی‌تواند روی چمن‌ها بدود و یا با توپ‌بازی کند. به فرزندتان آموزش‌های لازم را بدهید، زیرا درون پارک ممکن است مدفوع سگ، زباله و. یافت شود. در جست‌وجوی ورزش‌های مخصوص کودک مثل کلاس ژیمناستیک و شنا باشید. بسیاری مراکز ورزشی وجود دارند که دارای استخر ویژه کودکان هستند.

 

 

اسباب‌بازی‌های فرزندم را کجا بگذارم بهتر است؟ 

وقتی کودک با اسباب‌بازی‌های خود بازی نمی‌کند، آن هارا در یک جعبه یا کمد قرار دهید تاجلوِدست و پا را نگیرد و کودک هم هنگام بازی سردرگم نشود. ریخت‌وپاش و شلوغی سبب ایجاداسترس می‌شود؛ حال‌آنکه اگر کودک بیاموزد وسایل خود را جمع کند، در وی احساس مالکیّت و مسئولیّت به وجود می‌آید. این امر یک‌شبه رخ نمی‌دهد، در ابتدا لازم است  به فرزندتان درجمع آوری اسباب‌بازی‌هایش کمک کنید. بهتر است برای جمع‌آوری این وسایل، چند مکان مناسب و یاچند جعبه را در نظر بگیرید. این کار سبب می‌شود کودک مفهوم دسته‌بندی و گروه‌بندی را بیاموزد.