لباس پوشیدن در کودکان | گهوارک

لباس پوشیدن در کودکان

آیا فرزندم باید در سن پنج سالگی به تنهایی قادر به لباس پوشیدن باشد؟

ضرورتاً خیر، امّا اگر کودک شما در سنّ پنج‌ سالگی مدرسه رفتن را آغاز کرده، بهتر است بتواند به‌ تنهایی لباس بپوشد. شلوارهای زیپ‌دار، کفش‌های بنددار و لباس‌هایی با دکمه‌های کوچک مناسب کودکان زیر پنج سال نیست؛ بنابراین سعی کنید لباس‌های مناسب‌تری برایش تهیّه کنید.

 

فرزندم علاقه به لباس پوشیدن ندارد، چگونه او را به انجام این کار تشویق کنم؟

هنگامی‌ که فرزندتان تلاش می‌کند لباس بپوشد، او را تشویق کنید. لباس‌های مناسب و راحت انتخاب کنید. در صورت امتناع کودک از پوشیدن لباس، کمی صبور باشید؛ سرانجام فرزندتان لباس را خواهد پوشید.

 

آیا باید در تمام طول روز لباس فرزندم تمیز باشد؟

چنین چیزی ضروری نیست، امّا لباسی به تن او کنید که تمیز به نظر برسد. هر دو روز یک‌ بار تعویض لباس کافی است. مگر اینکه مثلاً بخواهید به مهمانی بروید و مجبور شوید لباس وی را عوض کنید.

لباس پوشیدن کودکان

 

   

در هنگام خواب، فرزندم چه لباسی بپوشد؟

برای کودک پیش‌ دبستانی لباس‌ خواب یا پیژامه مناسب است. هر لباسی که بپوشد، باید گرم و راحت باشد و برای رفتن به توالت مشکلی ایجاد نکند.

 

فرزندم به چند دست لباس خواب نیاز دارد؟

لازم است چند دست لباس‌ خواب برای کودک در نظر بگیرید، اگر لباس وی در طول شب خیس شود باید لباس آماده داشته باشید. توصیه می‌شود روی تشک او ملحفه‌ ای بکشید.

 

فرزندم در کفّاشی رفتار بدی دارد و جیغ می‌کشد، چه باید بکنم؟

فرزند شما به کفش نیاز دارد و شما به همکاری او، بنابراین موافقت او را جلب کنید. با یک هدیه می‌توانید این کار را بکنید. کودک را در انجام فعّالیت دلخواه یا داشتن چیزی که می‌خواهد آزاد بگذارید و در مقابل از او بخواهید کفش‌ هایش را بپوشد.

 

آیا باید اجازه دهم فرزندم خودش لباس انتخاب کند؟

اگر به این کار علاقه نشان دهد، نباید مانع کارش شوید. چون این تمایل بخشی از جریان رشد کودک است. بعضی از کودکان پیش‌ دبستانی به این کار علاقه نشان نمی‌دهند، امّا برای پوشیدن تمایل به انتخاب دارند. در هر حال، اگر کودکتان تمایل به انتخاب دارد، به نکاتی چون قیمت، شست‌ و شو... توجّه کنید. 

 

چگونه می‌توانم فرزندم را تشویق کنم لباسش را مرتّب نگه دارد؟

این کار به صبر و شکیبایی زیادی نیاز دارد. در ابتدا باید در مرتب کردن لباس به او کمک کنید. به او توضیح بدهید که چرا باید لباس‌ها را تا کرد و چرا باید برخی لباس‌ها را برای شستن در سبد مخصوص قرارداد. حواس کودکان به‌ راحتی پرت می‌شود، بنابراین گاه کودک با شما همکاری می‌کند و لباس‌ها را در کف اتاق پرت می‌نماید. توضیحات قبلی خود را تکرار کنید و البته بدانید که برای او الگو مناسبی هستید.

 

دوستان فرزندم در لباس پوشیدن بهتر از او عمل می‌کنند. آیا این نگران کننده است؟

خیر، نگران نباشید. مگر آنکه کودک تا سنّ سه یا چهارسالگی هیچ‌گونه توجّه و علاقه‌ای برای لباس پوشیدن نشان ندهد. در چنین مواردی، با یک متخصّص مشورت کنید. کودکان در سنین مختلف لباس پوشیدن را می‌آموزند؛ و این موضوع به‌راحتی و سادگی لباس و شخصیت کودک و نیز صبر والدین بستگی دارد.

 

لباس پوشیدن را ساده کنید

فرزندتان خیلی ساده‌تر از آنچه فکر کنید می‌تواند لباس پوشیدن را بیاموزد؛ البتّه اگر او را تشویق کنید و وقت کافی در اختیارش بگذارید. چنانچه کودک به آهستگی کار می‌کند، از او خرده نگیرید.

راهنمایی والدین

فرزندم از پوشیدن لباسهایی که من میپسندم اجتناب می‌کند

سعی کنید کودکانه به قضیه نگاه کنید. دلیل او را برای نپوشیدن لباس در نظر بگیرید؛ برای مثال، ممکن است کودک به دلیل کوچکی یا گرمای زیاد لباس، از پوشیدن آن امتناع کند. به‌ جای برخورد با او، سعی کنید موافقت او را جلب کنید. او را در انتخاب لباسش آزاد بگذارید. با این کار شما تسلیم بی‌ قید و شرط او نشده‌اید، بلکه به او مهارت‌های ارزشمند مذاکره را می‌آموزید که بتواند در آینده از آن استفاده کند و چنانچه با وی مخالفت کنید، او نیز مخالفت و لجبازی را می‌آموزد.