درمان های مکمّل که برای کودکان مفید است | گهوارک

درمان‌های مکمّل

کدام‌یک از درمان‌های مکمّل می‌تواند به کودک کمک کند؟

درمان‌های بی‌شماری وجود دارند که برای کودکان از آن‌ها استفاده می‌شود.

رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

 

 

ostepathy:

یک سیستم درمانی مهارتی و رایج‌ترین متد که بیش از همه برای درمان کودکان مورداستفاده قرار می‌گیرد و در جابه‌جایی استخوان‌های جمجمه (osteopathy cranial) کاربرد دارد.

 

 

homeopathy:

درمان بر پایه‌ یک تئوری که می‌گوید، دوز زیاد از ماده‌ای باعث به وجود آمدن علامت‌های ویژه و دوز کم موجب کاهش آن علامت‌ها می‌شود.

 

 

داروی گیاهی:

استفاده از قسمت‌های فعال دارویی گیاهان. داروی گیاهی چینی می‌تواند برای آسم کودکان مفید باشد.

 

 

رایحه‌درمانی (aromatheropy):

استفاده از روغن‌های گیاهی (که به نام روغن‌های ضروری نیز معروف هستند) مخلوط با یک کرم

ماساژدهنده و یا استشمام به‌صورت بخار با به کار گرفتن یک چراغ مخصوص. برخلاف رواج و محبوبیت داروهای مکمّل، هنوز شواهد علمی معدودی دال بر عملکرد این نوع درمان‌ها وجود دارد. من کاملاً در برابر این نوع درمان‌ها و کسانی که به اثر مثبت آن‌ها پی برده‌اند،  صبور هستم. ولی این خیلی عجیب است درجایی که پزشکانی برای نشان دادن شواهد مثبت درمانشان زیر فشار هستند، هیچ فشاری بر روی عاملان داروهای گیاهی مکمّل برای نشان دادن شواهد مثبت بودن درمانشان وجود ندارد. البته درمانگران داروهای مکمّل، توجّه زیادی به بیمارانشان نشان می‌دهند و هم وقت زیادی صرف آن‌ها می‌کنند؛ بنابراین، این چیزی است که پزشکان باید از آن‌ها یاد بگیرند.

رایحه درمانی برای کودکان

 

چگونه می‌توانم یک پزشک درمانگر گیاهی پیدا کنم؟

به نوع درمان بستگی دارد. در انگلستان مورد اوّل یک نهاد کنترل کننده دارد که فهرست تمام درمانگران در کنار علم طبّ مرسوم موجود است. ولی هیچ موجع قانونی در این مورد وجود ندارد. درنتیجه بسیار اهمیّت دارد که والدین از کفایت درمان‌ها مطمئن شوند. مراقب باشید! هرکس ممکن است ادعا کند قادر است کودکی را درمان کند که هیچ کس نتوانسته است. اگر با کسی مشورت می‌کنید که از لحاظ طبّی تخصص ندارد، در صورت دیدن علایم جدید و نامعلوم باید با پزشک خود مشورتی داشته باشید. پزشک شما و یا مسئول بهداشتتان ممکن است بتوانند نام درمانگران داروهای مکمّل را که از لحاظ کاری قابل احترام هستند، به شما معرّفی کنند.

 

آیا درمان‌های مکمّل کاملاً بی خطر هستند؟ 

خیر، مانند هر درمان دیگر ریسک‌های واقعی وجود دارند. داروهای گیاهی بسیاری برای مثال به طور استاندارد کامل تهیه نمی‌شوند و یا مورد آزمایش‌های دیگر قرار نمی‌گیرند. چراکه قانوناً دارو شناخته نمی‌شوند؛ بنابراین، آن‌ها می‌توانند ناخالص باشند و دوز آنها ممکن است دقیق نباشد. به علاوه داروهای گیاهی ممکن است داروهایی بسیار قوی باشند. در انگلیس، بخش سم شناسی ملی تخمین می‌زند که هر یک از هشت واکنش شدید به دارو، به داروهای گیاهی و یا مکمّل‌های غذایی مربوط است. بعضی اوقات درمان‌هایی مثل mani plation ممکن است ریسک داشته باشند؛ برای مثال، یک کودک با بیماری نرمی استخوان. در هرحال مشکل این است که پدر و مادری که درمان گیاهی را انتخاب می‌کنند ممکن است، از مراجعه به پزشکان متخصّص رویگردان شوند و درنتیجه بیماری کودکشان ممکن است رو به وخامت بگذارد. فکر می‌کنم بسیار حیاتی است که یک پزشک گیاهی فقط به عنوان یک پزشک گیاهی تلقّی شود؛ و او را فقط یک مکمّل برای درمان طبّی و معمولی به شمار بیاورند.

 

cranial osteopathy چیست؟ و چه چیزی می‌تواند آن ر ا بهتر کند؟

در این عمل، به آرامی و با مهارت، استخوان‌های جمجمه جا به جا می‌شوند که باعث جریان پیدا کردن مایعات به طور عادی در اطراف مغز می‌شود. خیلی رایج است که برخی والدین متوجّه شدند دردهای شکم، مسئله تغذیه، و مشکلات خواب، دست و پا چلفتی بودن و اختلال یادگیر را تا اندازه‌ای برطرف می‌کند. البته تمام کودکان به این عمل واکنش مثبت نشان نمی‌دهند. 

 

چگونه رایحه درمانی می‌تواند به کودکان کمک کند؟

با اینکه شواهد عینی بسیاری وجود دارد، ولی این عمل بعضی اوقات در موارد زیر مفید واقع می‌شوند:

بریدگی و خراش‌های سطحی (روغن درخت چای) 

زکام: روغن لیمو و ویکس

آبله مرغان: روغن نعنا و درخت چای 

شپش سر: مخلوطی از روغن درخت چای، رز، ویکس، لیمو، نعنا و شمعدانی

سوختگی به‌وسیله پوشک: روغن درخت چای که به‌عنوان ضدعفونی‌کننده به کار می‌رود.

مشکلات خواب: معمولاً روغن نعنا

گیاه دارویی برای درمان مریضی های کودکان

 

روغن‌های ضروری به‌وسیله یک روغن پایه‌ای یا عادی و سپس یا بر روی محل مورد نظر مالیده و یا با آن ماساژ داده می‌شوند یا به صورت بخار استنشاق می‌گردند. هنگام استفاده از رایحه درمانی مطمئن شوید که روغن برای کودک مناسب است. همچنین کودک نباید آن را مزه کند یا ببلعد.

روغن‌ها بسیار قوی هستند و ممکن است بعضی از آن‌ها سمّی باشند. داروهای گیاهی چینی به‌ویژه در مورد اگزما، می‌توانند مؤثر واقع شوند امّا درمان با آن‌ها ممکن است اثرات جانبی قوی داشته باشد. به کار گرفتن گیاهان دارویی در غرب نیز با ادعای کمک کردن به بسیاری از مشکلات از قبیل glve ear تا کمبودهای سیستم ایمنی همراه بوده است. echinacca یک نوع درمان است که به ضدعفونی کردن و محرّک ایمن‌سازی معروف است که ممکن است در مقابل سرماخوردگی‌ها مفید واقع شوند. درهرحال به این خاطر که ممکن است داروهای گیاهی بسیار قوی باشند و باداروهای دیگر تداخل پیدا کنند، بهتر است قبل از اینکه مصرف کنید با پزشک خود مشورتی کنید.