تهیه غذا در منزل و ارزش آن برای کودک بخش اول | گهوارک

 

تهیه غذا در منزل و ارزش آن برای کودک

تهیه غذا در منزل و ارزش آن برای کودک

رژیم غذایی صحیح و کامل، پایه و اساس سلامت کودک مخصوصاً در سنین مدرسه می باشد، بنابراین مادران باید به غذاهای آماده شده در دکه ها و اغذیه فروشی ها توجه نکنند و خود غذای کودک را در منزل تهیه نمایند. هیچ لذتی بهتر و جالب تر از این نیست که مادر وقت خود را صرف تهیه غذا برای کودک خود نماید. پختن غذا در خانه و تغذیۀ کودکان با مواد اولیۀ خوب و سالم که در خانه تهیه می گردد، احساس انجام وظیفه نسبت به فرزندان و افراد خانواده را در مادر به وجود می آورد.

از طرف دیگر با تهیۀ غذا در خانه، مادر می تواند از نظر اقتصادی صرفه جویی غذایی را در راه تفریح و گردش کودکان خرج کند. با امکانات و وسایلی که امروزه در اختیار مادران قرار دارد، آنها می توانند غذاها، دسرها و شیرینی های خانگی سالم که از نظر ظاهر هم خوشرنگ و مطبوع باشد، یکجا در منزل تهیه کنند و برای مدت دو تا چند هفته در فریزر نگهداری نمایند.

در این صورت می توان در هر نوبت بر حسب شرایط و زمان مناسب غذا را از فریزر خارج و به کودک عرضه نمود. خوشبختانه کودکان با بو، رنگ و طعم غذاهائی که در منزل تهیه می شود، آشنا می شوند و به آنها عادت می کنند و حتی پس از مدتی طعم و مزۀ غذاهائی را که در خارج منزل تهیه می شود دوست نخواهند داشت و از خوردن آنها تنفر پیدا می کنند.

 

نمونه هایی از غذاهای مناسب برای کودکان 7 تا 11 ساله

سوپ سنتی ( Old fashion soup )

مقدار زیادی از این نوع سوپ را می توانید تهیه نمائید و در ظرف هائی با اندازه های مختلف به صورت در بسته در فریزر نگهداری کنید تا زمانی که کودک میل دارد، به سادگی آن را حرارت دهید و کمی رشته فرنگی به آن اضافه نمائید و به کودک بدهید. این سوپ بتاکاروتن، پتاسیم، پروتئین، ویتامین B و C به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : نصف مرغ با ضمائم آن، 6 عدد هویج شسته و نصف شده، یک عدد پیاز پوست کنده و خرد شده، قسمت سفید یک عدد تره فرنگی که خرد شده باشد، دو عدد کَرَفس ( ساقه و برگ ) خرد شده، نمک و فلفل و رشته فرنگی.

روش تهیه : مرغ را به قطعات کوچک ببرید و در یک قابلمۀ بزرگ بریزید. آب را به آن اضافه کنید تا روی مرغ را بپوشاند و به مدت 20 دقیقه بپزید. پس از پختن، پوست مرغ را جدا کنید و دور بریزید. سپس بقیه مواد را به آن اضافه نمائید و برای مدت 3 ساعت بپزید. بعداً اجازه دهید مخلوط سرد شود و یک شب در یخچال نگهداری نمائید.

روز بعد چربی هائی را که در سطح سوپ جمع شده دور بریزید. سپس سوپ را در ظرف دیگر صاف کنید و گوشت مرغ را از استخوان ها جدا و به قطعات کوچک تقسیم کنید.موقعی که می خواهید سوپ را به کودک بدهید، رشته فرنگی های نازک را در آبی که کمی نمک دارد مطابق دستور کارخانه سازندۀ رشته فرنگی بپزید و آبکش کنید و به سوپ اضافه کنید. اگر کودک دوست دارد کمی شکر یا آب لیموی ترش به آن اضافه کنید و به کودک اراده نمائید.

 

سوپ سبزیجات و برنج ( Vegetable and rice soup )

این سوپ برای سنین مختلف قابل استفاده است، ولی قوام آن را باید برای هر سنی تغییر دهید. این سوپ بتاکاروتن، پروتئین، پتاسیم و ویتامین های B و C به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : لوبیای پخته شده 100 گرم، برنج نصف فنجان، هویج متوسط یک عدد، ساقۀ کرفس یک عدد، گوجه فرنگی 4 عدد، پیاز رنده شده یک عدد، ریحان خرد شده دو قاشق غذا خوری، مقداری روغن زیتون و نمک و فلفل.

روش تهیه : پیاز و هویج و کرفس را ریز خرد کرده و در یک قابلمه بریزید، سپس گوجه فرنگی خرد شده، پیاز، لوبیا و کمی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه نمائید و بدون گذاشتن در قابلمه، به مدت 30 دقیقه در حال جوش حرارت دهید. پس از آن روغن زیتون اضافه کنید و هم بزنید. در موقع مصرف، ریحان خرد شده را روی سوپ بپاشید.

 

ماکارونی با سویا ( Pasta with soya )

ماکارونی با سویا

ماکارونی غذای مورد علاقۀ کودکان است. این غذا پروتئین و ویتامین های B و C به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : ماکارونی 250 گرم، سویای خیس خورده و چرخ شده یک فنجان، رُب گوجه فرنگی یک قاشق مربا خوری، پیاز خرد شده یک قاشق غذا خوری، سیب زمینی متوسط یک عدد، نخود سبز پخته یک فنجان، جوانۀ گندم یا ماش نصف قاشق غذا خوری، آب لیموی تازه یک قاشق غذا خوری، دارچین یک قاشق چایخوری، زعفران سائیده حل شده در آب یک قاشق چایخوری.

روش تهیه : ماکارونی را طبق دستور کارخانۀ سازنده بپزید و آبکش کنید، سپس سویای چرخ کرده را همراه آب مرغ یا گوشت که قبلاً آماده کرده اید و رُب گوجه، نمک، آبلیمو، پیاز و دارچین در ماهی تابه در باز روی حرارت ملایم بپزید تا آب آن کاملاً تبخیر شود.

ماهی تابه را از روی حرارت برداشته و زعفران و جوانه ها را با سایر مواد مخلوط کنید. کف یک قابلمه دیگر را کمی چرب کنید و ورقه های سیب زمینی را کف آن بچینید، سپس ماکارونی و مواد مخلوط را لایه لایه روی آن بریزید. در پایان روغن زیتون را اضافه کرده و به مدت 30 دقیقه دم کنید.

 
کتلت گوشت بره ( Lamb cutlets )

کودکان هیچ مشکلی در ارتباط با خوردن این غذا ندارند، ولی اگر اطراف گوشت، چربی ظاهری وجود دارد، آن را جدا کنید. این غذا، آهن، پتاسیم، پروتئین، ویتامین B و روی به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : 2 تا 3 تکه گوشت بره ( گوسفند جوان ) بدون چربی، یک قاشق آب لیموی ترش برای تُرد کردن گوشت، یک قاشق مرباخوری سس سویا، یک قاشق مرباخوری شکر سرخ شده، یک قاشق مرباخوری روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه.

روش تهیه : موادی را که برای سس آماده شده است در ظرف پهن بریزید و مخلوط کنید. گوشت را در این محلول بگذارید و اجازه دهید به مدت یک ساعت در آن بماند تا تُرد شود. سپس گوشت را به مدت 5 تا 6 دقیقه روی آتش یا کباب پز ( هر طرف آن را ) بپزید. اگر چربی اطراف گوشت وجود دارد، جدا کنید و دور بریزید. سپس گوشت را به قطعات نازک و پهن ببرید و با سیب زمینی که در فر پخته شده و سبزیجات پخته به کودک ارائه دهید.

 

خوراک گوشت ران بره ( Small leg of lamb )

خوراک گوشت ران بره

کودکان معمولاً غذاهای سنتی و ساده را دوست دارند و از خوردن آن لذت می برند. این غذا آهن، پتاسیم، پروتئین، ویتامین C و روی به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : یک عدد ران بره کوچک بدون استخوان، دو عدد سیر پوست کنده و له شده، روغن مایع و نمک. برای تهیه سس : یک فنجان آب گوشت که قبلاً تهیه شده است، یک قاشق ژله یا عسل و یک قاشق مرباخوری نشاستۀ ذرت.

روش تهیه : با چاقوی نوک تیز، 12 تا 14 سوراخ در سطح گوشت به وجود آورید و قطعات سیر را داخل آنها بگذارید. سپس سطح خارجی گوشت را با قلم مو به روغن مایع آغشته کنید و نمک و فلفل بپاشید. سینی گوشت را در قسمت سرخ کن فر قرار دهید و مدت 20 دقیقه با حرارت 200 درجه 50 دقیقه در حرارت 175 درجۀ سانتیگراد حرارت دهید. در این مدت به دفعات سظح خارجی گوشت را با قلم مو چرب کنید و جابجا نمائید. پس از آن، گوشت را از فر بیرون آورید و در بشقابی بگذارید و چربی های اضافی آن را ببرید و دور بریزید.

برای تهیه سس : آب گوشت یا آب مرغ را که قبلاً تهیه نموده اید بجوشانید و ژله یا عسل به آن اضافه کنید و یک دقیقۀ دیگر حرارت دهید. سپس پودر نشاستۀ ذرت به آن اضافه نمائید تا کمی غلیظ شود و نمک و فلفل را نیز اضافه کنید. گوشت را به قطعات نازک و پهن ببرید و سس روی آن بریزد و از سبزیجات پخته شده که کودک دوست دارد نیز اطراف آن بچینید تا کودک با لذت بیشتری غذا را بخورد.