آشنایی شیرخوار با طعم های جدید | گهوارک

 

آشنایی شیرخوار با طعم های جدید

آشنایی شیرخوار با طعم های جدید

برای آشنایی شیرخوار با مزه های جدید زمان خاصی را در نظر بگیرید، برای مثال فقط هنگام صبحانه یا نهار این کار را انجام دهید. با قاشق پلاستیکی به فرزندتان غذا بدهید، یک قاشق پلاستیکی هم به وی بدهید تا در دستش نگه دارد. در این سن، او نمی تواند از قاشق استفاده کند اما وجود قاشق تجربه غذاهای جدید را برای وی جالب تر خواهد کرد.

در ابتدای شروع تغذیه کمکی توقع نداشته باشید شیرخوار روزانه بیش از دو قاشق غذا بخورد، زیرا در این زمان بیشتر غذا را روی صورت، لباس، پیش بند و زمین خواهد ریخت ولی به تدریج غذا خوردن را فرا می گیرد. اگر فرزندتان غذایش را از دهان خارج کرد، دلیل بر این نیست که از آن غذا خوشش نمی آید و یا قصد آزار و اذیت شما را دارد، او فقط می خواهد با جلو و عقب بردن زبانش، غذا را بهتر بشناسد. به همین دلیل در ابتدا غذاهای شل و نیمه جامد برای او مناسب تر خواهند بود.

در تهیه غذا بهداشت را به طور کامل رعایت کرده، دست های خود را به خوبی بشویید و از ظرف تمیز استفاده نمایید. غذای کودکان را در دمای اتاق نگهداری نکنید و آن را داخل ظروف دربدار و در یخچال قرار دهید.

هیچ گاه به اجبار و با زور به کودکتان غذا ندهید. اگر صورتش را هنگام غذا خوردن برمیگرداند، یعنی سیر شده و یا غذا را دوست ندارد. به حالت چهره او توجه کنید، اگر هنگام خوردن غذا چهره اش را به شدت درهم میکشد، به احتمال زیاد غذای مورد نظر، باب طبعش نیست.

حتما پیش از غذا خوردن به کودک از مناسب بودن دمای آن اطمینان حاصل نمایید. امروز ظروف و قاشق هایی ساخته شده اند که با افزایش دما تغییر رنگ میدهند، بنابراین می توانید برای کنترل درجه حرارت غذا از این ظروف استفاده کنید.

به هیچ وجه غذا را به صورت قطعات کوچک و سفت ( برای مثال قطعه ایس هویچ خام یا سیب ) به بچه ندهید، چرا که احتمال دارد موجب خفگی او گردد. می توانید غذاها را به صورت نرم و له شده ( پوره ) برای وی تهیه نمایید.

با مشاهده هر نوع آلرژی یا حساسیت ( مثل کهیر یا تنگی نفس ) کودک را به سرعت به مرکز درمانی برسانید.