بازیگوشی کودکان هنگام غذا خوردن | گهوارک

 

بازیگوشی کودکان هنگام غذا خوردن

بازیگوشی کودکان هنگام غذا خوردن

این مشکل وقتی کودکان نوپا اندکی بزرگتر شده اند، شروع می شود و غذا خوردن را تبدیل به مصیبت می کند. وقتی بچه هنگام غذا خوردن اغلب از سرسفره یا میز بلند می شود و دوباره برمی گردد، ظرف غذایش را به جای دیگری می برد و یا وسط غذا زیر میز می رود، در واقع در حال محک زدن حد و مرزها و نیز بررسی امکان بهانه گیری از غذا و سرانجام تحمیل میل خود به شماست از یاد نبرید؛ غذا خوردن باید امری لذت بخش باشد و همه اعضای خانواده در آن شرکت و با یگدیگر ارتباط برقرار کنند.

بدون تردید ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر هنگام صرف غذا به اندازه خود غذا و ارزش غذایی آن، حائز اهمیت است. پس قواعدی را که برای آن تعیین کرده اید، قاطعانه حفظ و اجرا کنید. کودک باید همراه سایر اعضای خانواده سرسفره یا میز غذا بنشیند تا آداب غذا خوردن، نشستن، درخواست کردن و غیره را یاد بگیرد و شما هم با تشویق، رفتارهای خوب و پسندیده را در او تقویت و تثبیت نمائید.

نشستن کودکان سرسفره یا میز غذا برای سلامت آنان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا به هنگام حرکت و تقلا، عملکرد دستگاه گوارش بچه ها دچار اشکال شده و علاوه بر این احتمال ورود غذا به حلق و امکان خفگی نیز افزایش می یابد. در ضمن به یاد داشته باشید؛ حتی وقتی که کودک هنوز به اندازه کافی بزرگ نشده، نشستن او در کنار سایز اعضای خانواده نشانگر این مسئله می باشد که او عضوی از خانواده است، باید به قواعد احترام بگذارد و تافته جدا بافته نیست.

لزومی ندارد که کودک معنای توضیح های شما را به خوبی درک کند، مهم این است که اگر قانونی وجود داشته باشد و رعایت شود؛ موجب کاهش اضطراب همه ی اعضای خانواده می شود. علاوه بر آن در صورتی که بچه سرسفره یا پشت میز غذایش را نخورد، باید برای تمیز کردن خانه ناشی از ریخت و پاش های او وقت و انرژی بیشتری صرف کنید.

 راه حل استفاده از شیوه اگه یک دفعه دیگه این کارو بکنی تنبیه میشی

بسیاری از والدین قانون و روال خاصی را حین صرف غذا رعایت نمی کنند، زیرا تمام توجه آن ها به غذا خوردن کودک است و برای اینکه فرزندشان غذایش را بخورد، چشمشان را بر هر رفتار ناشایست و غیرقابل قبولی می بندند. وقتی شما اجرای قوانین را شروع می کنید، در ابتدا دردسرها بیشتر می شود ولی اگر پشتکار داشته باشید و هدفتان لذت بردن از صرف غذا برای تمامی اعضای خانواده باشد، باید به موقع اقدام کرده و اجازه ندهید، غذا خوردن به جنگ اعصاب تبدیل شود.

در اغلب موارد یادآوری این موضوع که کودک باید سرسفره یا میز بنشیند و غذایش را بخورد کافی است، اما اگر او توجهی به حرف شما نمی کند یا رفتارهای پرخاشگرانه دارد؛ از روش « اگه یک دفعه دیگه این کار رو تکرار بکنی تنبیه می شی » استفاده نمائید و تأثیر مثبت آن را ببینید.

درباره زمانی که برای حضور بچه سرسفره یا میز غذا در نظر می گیرید، واقع بین باشید. کودکان کوچک تر از پنج سال حداکثر تا پانزده دقیقه می توانند سرسفره یا میز بنشینند و اگر کودک غذایش را زودتر تمام کرد، به او اجازه بدهید زودتر از سرسفره بلند شود. اگر به آهستگی غذا می خورد، برای اتمام غذایش به او فشار نیاورید و غذا خوردن را به عامل اضطراب کودک تبدیل ننمائید.

مشکل خوردن بیش از حد تنقلات غیر ضروری

این مشکلی است که والدین آن را به وجود می آورند. وقتی مقدار زیادی کیک، شکلات، چیپس، پفک و نوشابه در دسترس کودک باشد، چگونه می توان او را برای خوردن آن ها سرزنش کرد. اگر بلافاصله به دنبال تقاضای فرزندتان، از این خوراکی های بی خاصیت به او می دهید، بچه در مورد عدم اشتها به خوردن، مقصر نخواهد بود.

اگر کودکان در طول روز از این خوراکی ها استفاده کنند، میلی به غذا نخواهد داشت و در عین حال باز هم در تلاش برای بدست آوردن این خوراکی ها استفاده کنند، میلی به غذا نخواهند داشت و در عین حال باز هم در تلاش برای بدست آوردن این خوراکی های بی خاصیت خواهند بود. اگر کودکان در طول روز از این خوراکی ها استفاده کنند، میلی به غذا نخواهند داشت و در عین حال خوراکی های حاوی قند زیاد مثل شکلات، بیسکوئیت و نوشابه های گازدار در میزان قند خون کودک تغییرات شدیدی ایجاد می کنند.

به شکلی که اندکی بعد از مصرف آن ها، قند خون کودک بشدت بالا می رود و بچه علائمی نظیر تقلا و سر و صدای زیاد از خود بروز می دهد و پس از مدت کوتاهی که قند خون اُفت می کند حتی پایین تر از میزانی که قبل از خوردن خوراکی بوده شما با بداخلاقی، نق نق، گریه و نحسی او مواجه می شوید. خوراکی های شور مانند چیپس و پفک ، قند خون  کودک را تغییر نمی دهد ولی نمک موجود در آن ها فشار خون کودک را بالا برده و کلیه های او را برای دفع نمک اضافی تحت فشار قرار می دهد.

راه حل : هَلهِ هوله را در دسترس کودک قرار ندهید

1- نخستین راه حل برای کاستن از مصرف تنقلات ضروری توسط کودک، عدم خریداری آن ها می باشد، زیرا وقتی این قبیل خوراکی ها کم تر در دسترس هستند، جر و بحث هم کاهش می یابد.

2- خوراکی ها را در دسترس و در معرض دید بچه قرار ندهید.

3- اگر کودک بین وعده های غذایی یا پس از فعالیت و بازی گرسنه می شود، به او خوراکی های سالم بدهید، نه این گونه تنقلات بی خاصیت ولی در دسترس را.

4- از این نوع تنقلات برای معادله با کودکان استفاده نکنید. می توانید گه گاه و برحسب صلاحدید خودتان از این خوراکی ها به او بدهید، اما هرگز این خوراکی را به عنوان پاداش غذا خوردن یا رفتار خوب، به کار نبرید.

5- اجازه ندهید بچه ها با فاصله کمی از زمان غذا از این خوراکی ها مصرف کنند. همچنین کودک را پیشاپیش، از فرا رسیدن زمان صرف غذا آگاه و مطلع نمائید.

مشکل : عدم رعایت آداب غذا خوردن

1- کودکان تا چهار سالگی نمی توانند با مهارت از قاشق و چنگال استفاده کنند. بنابراین به همان اندازه که از قاشق و چنگال استفاده می کنند با دست غذا می خورند، اما این موضوع اهمیت خاصی ندارد و مهم اینست قواعد مشخصی که در این مورد تعیین کرده اید، رعایت شوند؛ برای مثال فرزند شما اجازه نداشته باشد، با دهان پر از سرسفره یا میز غذا بر خیزد.

کودک پس از پنج سالگی باید آداب غذا خوردن را بخوبی رعایت کند. از ابتدا کودکان را به استفاده از کلماتی نظیر لطفا یا متشکرم، تشویق و ترغیب نمایید. علاوه بر این باید برای فرزندتان کاملا مشخص کنید که نباید رفتارهای ناشایستی را مانند پرت کردن اشیاء هنگام غذا خوردن انجام دهد.

2- اگر کودک شما ظرف سُس را پرت کرد، هیچ علاقه و توجهی به موضوع حتی اگر به نظر شما این کار با مزه باشد نشان ندهید. وقتی به رفتار ناشایست بچه می خندید، او خنده شما را نشانه تائید و رفتار مناسب خود می داند و آن رفتار را تکرار خواهد کرد.

راه حل : پافشاری قواعد

1- برای فرزندتان روشن کنید که سرسفره یا میز غذا باید چه رفتاری داشته باشد. پرتاب اشیاء یا مواد غذایی، جر و بحث، داد و فریاد و رفتارهای از این قبیل در تمام سنین غیر قابل و ممنوع هستند. اگر کودک رفتارهای ناشایست خود را باشدت بیشتری انجام داده و بارها آن را تکرار می کند، از روش « اگه یک دفعه دیگه این کارو بکنی، تنبیه میشی » استفاده کنید.

2- به کودکتان بیاموزید از کلماتی مانند خواهش میکنم، لطفاً و ممنونم استفاده نماید. البته اگر خودتان این کلمات را تا کنون به کار نبرده اید، عادلانه نیست از بچه توقع را داشته باشید.

3- از کودکان انتظار بیش از حد نداشته باشید. با وجودی که آن ها تا پنج سالگی نمی توانند با مهارت از قاشق و چنگال استفاده کنند یا میز غذا را فرا بگیرند.