نکاتی در مورد بازی کودکان | گهوارک

سرگرمی و بازی های کودکان

سرگرمی و بازی های کودکان

کودکان از راه بازی می آموزند. فعالیت و بازی برای کودکان زمانی که به شکل هدفمند و بر اساس یک موضوع خاص طراحی می شود، علاوه بررشد اجتماعی و عاطفی، جسمانی و کلامی، رشد ذهنی کودکان را با بکارگیری حواس مختلف در هنگام یادگیری موضوع به خصوصی بر می انگیزد و به سوی پیشرفت سوق می دهد.

نکاتی در مورد بازی کودکان :

1- جمع آوری وسایل و مرتب کردن خانه را به صورت بازی در آورید، کودک را هم در این بازیبه مشارکت بگیرید و از او تعریف نمایید.

2- مرتب کردن و جمع آوری وسایل سخت گیری نکنید.

3- اسباب بازی ها را به صورت دوره ای در دسترس بچه ها قرار دهید.

4- لوازم التحریر مثل ماژیک، مداد رنگی و انواع رنگ ها را دور از دسترس کودک نگه داشته و در هنگام استفاده از آنها در کنار او حضور داشته باشید و بر کارش نظارت نمائید. در ضمن، این کار باید در محلی انجام شود که در صورت نیاز، تمیز کردن آن راحت باشد چرا که به احتمال زیاد به آن، مکان را کثیف خواهد کرد.

5- لزوم جمع آوری وسایل و مرتب کردن محیط زندگی رابرای فرزندتان توضیح دهید ولی انتظار رعایت صد در صد آن را نداشته باشید.

6- خردسالان باید بدانند، استفاده از اسباب بازی فقط در اتاق خودشان مجاز می باشد. بهتر است، در بعضی موارد نامرتب بودن منزل را نادیده بگیرید اما هیچ وقت برای مدتی طولانی از این امر چشم پوشی نکنید.

رفتارهای پرخاشگرانه، جنگ و دعوا:

رفتارهای تکانه ای، از مهم ترین دلایل پرخاش و خشونت در کودکانو از ویژگی های دوره نوپایی هستند. این رفتارها بدون فکر و نقشه قبلی و بر اثر میلی ناگهانی بروز می کنند و به عبارتی تبدیل احساس به رفتاری ناگهانی، به دور از تفکر و تعقل می باشند.

در کودکان نوپا باید از رفتارهای تکانه ای، پیشگیری یا آنها را به سمت دیگری منحرف کرد. بچه ها نمی دانند لگد زدن سبب درد و ناراحتی دیگران می شود، این مسئله ناگهان به ذهنشان می رسد و بی درنگ آن را تجربه می کنند. گاه رفتارهای تهاجمی در کودکان نوپابه این دلیل است که آنها هنوز توانایی استفاده از كلمات مناسب را کسب نکرده اند.

وقتی کودکان نوپا بزرگتر می شوند، به سرعت رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی مانند کتک کاری و گاز گرفتن را فرا می گیرند، زیرا به این درک می رسند که با این رفتارها به سادگی و با موفقیت کامل، قادر به جلب توجه منفی شما هستند و بدون تردید برای کودکان جلب توجه منفی بهتر از عدم توجه دیگران خواهد بود. گاهی نیز علت رفتارهای پرخاشگرانه، حسادت است. علاوه بر آن هنگامی که کودک با معنای تقسیم، شراکت و همکاری بخوبی آشنا نباشد، از خود رفتار های تهاجمی نشان می دهد. برای مثال باختن بازی یا زمانی که دوستش اسباب بازیش را به او نمی دهد منجر به بروز رفتارهای خشن در کودک می گردد. گاهی اوقات بازی هم به خشونت کشیده می شود اما بین جر و بحث با جنگ و دعوا تفاوت قائل شوید و بمحض ظهور نخستین نشانه های جر و بحث مداخله نکنید.اجازه دهید؛ کودکان خودشان برای رفع و رجوع موضوع تلاش نمایند. پی بردن به علت دعوا یا پرخاشگری مهم است ولی مسئله حائز اهمیت این است که برای او روشن کنید، چنین رفتاری به هر علتی که باشد به هیچ وجه از نظر شما پذیرفته نخواهد بود. اگر کودک در منزل مجاز به انجام رفتارهای پرخاشگرانه باشد، تصور می کند در مکان های دیگر نیز این رفتار مجاز است و این موضوع به مرور هم برای کودک و هم برای والدینش، دردسر ساز خواهد شد.

توصیه استفاده از این روش: " اگر یک دفعه دیگه این کار بکنی تنبیه میشی ! "

از ابتدای دوره نوپایی مانع رفتار های پرخاشگرانه و دعوا و کتک کاری های کودک شوید، در صورت بروز رفتارهای تهاجمی، از روش اگر یک دفعه دیگه این کار رو بکنی، تنبیه میشی! استفاده کنید تا او متوجه شود چنین رفتارهایی غیر قابل قبول و ممنوع هستند. در قبال دعوا و کتک کاری نرمی و انعطاف نشان ندهید.در اغلب موارد، بازی کودکانی که معنای شراکت و سهیم شدن را بخوبی و کامل درک نکرده اند، به دعوا و کتک کاری ختم می گردد پس باید به آنان کمک کنید تا مفاهیم اشتراک و مشارکت را درک نمایند. پس از تنبیه هم با کودک خود بازی کرده و در عمل رعایت نوبت و شراکت در بازی را به او نشان دهید.

تاثیرات مخرب بازی نکردن برکودکان:

1- عدم رشد کافی در سیستم اعصاب مرکزی

2- کاهش عملکرد در نواحی اختصاصی مغز در حدود 20 تا30 درصد

3- بروز افسردگی در کودکان، احساس سرکوب شدگی و بی قراری مفرط و اضافه وزن

4- افزایش پرخاشگری کودکان و رفتار خشونت آمیز

انواع بازی های کودکان:

1- بازی های جسمی برای تخلیه انرژی کودکان

2- بازی های تقلیدی برای رشد شناختی کودکان

3- بازی های تخیلی برای رشد و تقویت خلاقیت کودکان

4- بازی های نمایشی کودکان برای شناخت انتظارات کودکان

چرا کودکان را باید به بازی های گروهی تشویق کرد؟

متاسفانه امروزه به دلیل وجود بیماری های ویروسی و مشغله کاری والدین اکثر کودکان تمام وقت خود را در خانه و متاسفانه به بازی های رایانه ای می گذرانند. توصیه می شود کودک خود را به پارک و شهر بازی ببرید تا کودک شما با هم سن و سالان خود ارتباط بگیرد و به بازی های گروهی تشویق شود.با این کار او را یک فرد اجتماعی و خلاق تربیت می کنید. بازی های گروهی باعث می شود کودک شما استقلال بیاموزد و روحیه همکاری تیمی داشته باشد و خیلی از موارد مفید دیگر را از سن کم بیاموزد تا در آینده فردی محکم و قوی و مستقل باشد.