خواباندن نوزاد شیرخوار در سال اول تولد | گهوارک

 خواباندن سالم نوزاد و شیرخوار در سال اول تولد

خواباندن سالم نوزاد و شیرخوار در سال اول تولد

مجمع علمی کودکان و مجامع دیگر علمی برای خواب مناسب نوزاد و شیرخوار در سال اول تولد، توصیه های زیر را نموده اند :

1. نوزاد و شیرخوار را در سال اول تولد در گهواره یا تخت جداگانه در اتاق خودتان بخوابانید. محل خواباندن او طوری باشد که مادر به آسانی بتواند به کودک دسترسی داشته باشد و به او شیر دهد و کودک را نظارت نماید. کودک را روی تختخواب پدر و مادر نخوابانید، زیرا خستگی و خواب آلودگی پدر و مادر ممکن است سبب شود آن ها روی کودک بغلتند و موجب آزار کودک شوند.

2. هنگام خواب، چه خواب کوتاه در روز یا خواب طولانی در شب، کودک را به پشت بخوابانید. خواباندن کودک به یک طرف از پهلو، ممکن است موجب شود که کودک بغلتد و به شکم بخوابد و موجب آزار کودک و حتی خفگی او گردد.

3. اگر او را به طور موقت روی شکم می خوابانید، گهواره یا تخت کودک و تشک او باید سفت باشد. روی تخت یا گهواره کودک وسایلی مانند اسباب بازی، پتوی اضافی، بالش، و ... نباشد، زیرا این وسایل ممکن است موجب آزار کودک گردد.

4. خواباندن کودک روی شکم : مادر یا افرادی که از کودک پرستاری می کنند، می توانند کودک را در حالی که بیدار است، روی تخت یا روی زمین، به روی شکم بخوابانند تا عضلات گردن و پشت او با حرکت دادن، قویتر گردد و پشت سرش صاف نشود، ولی برای خوابیدن کوتاه یا بلند مدت، او را روی شکم نخوابانید.

5. درجه حرارت اتاق : اتاق کودک نباید زیاد گرم باشد، هم چنین نباید به کودک زیاد لباس گرم بپوشانید، زیرا موجب عرق کردن و ناراحتی و بی خوابی کودک می شود.

6. سیگار کشیدن : در اتاقی که کودک خوابانده می شود، نباید سیگار کشیده شود، زیرا کشیدن سیگار و حتی بوی آن موجب آزار و مشکلات تنفسی کودک گردد.

7. دادن پستانک هنگام خواب : به کودک در سال اول می توانید هنگام خواب، پس از خوردن شیر مادر، پستانک بدهید، زیرا از مرگ ناگهانی کودک پیشگیری می کند و همچنین موجب آرامش او می شود. بنابراین مادر می تواند بعد از 3 تا 4 هفته که شیر مادر برقرار شد، به کودک پستانک دهد و اگر هنگام خواب، پستانک از دهان او بیرون افتاد، نباید پستانک را مجددا در دهان کودک بگذارد.

8. کودک را قبل از خواب سیر کنید : اگر به کودک هر سه ساعت شیر می داده اید، از ساعت 5 بعد از ظهر هر دو ساعت شیر دهید تا معده او پر باشد و بهتر بخوابد.

9. تکان دادن کودک : اگر دور بدن کودک را بپیچید ولی باز خواب نمی رود، او را داخل پارچه ای قرار دهید و دو طرف آن را گرفته، حرکت دهید. یا در صندلی حرکت کن بنشینید و او را حرکت دهید. گرچه این کار موجب عادت کودک می شود ولی می توانید به تدریج آن را کم و قطع کنید.

10. باد گلو کردن در شب : اگر کودک در شب شیر می خورد و می خوابد نیازی نیست که او را بیدار کنید تا هوای معده خود را خارج کند، زیرا ممکن است هوایی در معده او نباشد.

11. ماساژ دادن کودک قبل از خواب : مطالعات نشان داده است، حمام کردن و 15 دقیقه ماساژ دادن کودک با روغن مخصوص کودکان، در به خواب رفتن او بسیار کمک کننده است.

12. وجود صدا و اثرات آن : نوزاد در رحم مادر با صدای قلب او عادت کرده است و بهتر می خوابد. لالایی مادر موجب می شود که کودک در آرامش به خواب برود.