تمیز کردن و تعویض کهنه نوزاد | گهوارک

تمیز کردن و عوض کردن کهنه های نوزاد و شیرخوار

تمیز کردن باسن و عوض کردن کهنه های نوزاد و شیرخوار

در کنار تغذیه و حمام کردن نوزادتان، تعویض پوشک او وظیفه ای است که شما به عنوان والدین جدید به سرعت با آن مواجه خواهید شد. اگرچه ممکن است در ابتدا کمی مشکل به نظر برسد، اما یادگیری نحوه تعویض پوشک با تمرین به کار روزانه تبدیل می شود.

و کودک شما مقدار زیادی از آن را به شما می دهد: نوزادان معمولاً روزانه هشت تا 10 پوشک می خورند، که تا زمانی که آموزش توالت رفتن به آنها آموزش داده شود، به بیش از 3500 تعویض پوشک اضافه می شود.

در هفته های اول بعد از تولد، چون نوزاد به دفعات شیر می خورد و مثانه او نیز کوچک است، در نتیجه به دفعات زیاد ادرار می کند، بنابراین هر موقع نوزاد ادرار یا مدفوع می کند، باید کهنه های او را عوض کنید، زیرا ماندن کهنه ادراری و آلوده به مدفوع به ناحیه باسن و دستگاه تناسلی او موجب قرمزی و حتی زخم شدن این نواحی می گردد.

در هنگام صبح که نوزاد بیدار می شود، چون گرسنه است مادر می تواند کهنه های آلوده را از باسن او جدا کند و پارچه ای دور باسن او بپیچد و به او شیر بدهد و بعد او را تمیز کند.

وسایل لازم برای عوض کردن نوزاد :

دو نوع کهنه برای نوزادان وجود دارد. یک نوع پارچه نخی که می توان به دفعات شست و دوباره استفاده کرد باسن که از نظر هزینه با صرفه است. نوع دیگر پوشک های یک بار مصرف است که قیمت نسبتا بالایی دارد.

چند عدد شُرت پلاستیکی احتیاج دارید، نوعی را انتخاب کنید که با دکمه بسته می شود تا در موقع بستن، هوا بتواند بین کهنه و بدن کودک وارد شود و با پوست کودک برخورد داشته باشد تا از قرمز شدن محل بستن کهنه ها جلوگیری به عمل آید.

علاوه بر اینها، تعدادی گلوله های پنبه که آب را به خود جذب نماید و چند تکه کوچک از پارچه ای نرم برای تمیز کردن و تعدادی سنجاق قفلی که بتوانید کهنه ها را به هم وصل نماید و هم چنین دستمال کاغذی که روی کهنه ها بگذارید تا مدفوع کودک را که روی آن ریخته می شود، داخل توالت بیندازید، نیز احتیاج دارید.

کرم یا پماد پوشک
کیسه یکبار مصرف
دستمال مرطوب

بسیاری از افراد از دستمال مرطوب کودک برای تمیز کردن ناحیه پوشک استفاده می کنند. با این حال، پوست نوزاد تازه متولد شده کاملاً حساس است. استفاده از آب گرم و پارچه یا گلوله های پنبه در چند هفته اول زندگی می تواند به جلوگیری از تحریک پوست کمک کند.

خرید دستمال مرطوبی که از قبل با آب مرطوب شده باشد گزینه دیگری است. دستمال مرطوب کودک سنتی، به ویژه آنهایی که حاوی الکل هستند، تا حدود 2 ماهگی کودک می توانند باعث ایجاد بثورات و تحریک شوند.

 مکان‌هایی برای تعویض نوزاد شامل میز تعویض یا پد تعویض روی زمین، تخت یا کاناپه است. اگر از میز تعویض استفاده می‌کنید، از تسمه‌های ایمنی استفاده کنید و دستورالعمل‌های پد را برای چسباندن آن به میز دنبال کنید.

چه زمان باید پوشک نوزاد را عوض کنیم ؟(زمان تعویض پوشک)

در حالت ایده آل، پوشک کودک شما باید به محض اینکه کثیف شد تعویض شود. به طور معمول، این به معنا است که هشت تا 10 بار در روز برای نوزادان تازه متولد شده است، اما برخی نوزادان کمی متفاوت هستن. اغلب، نوزادان بلافاصله پس از هر بار شیر خوردن نیاز به تعویض پوشک دارند، اما معمولاً به دلیل بوی آن متوجه خواهید شد، یا می توانید به سادگی نگاهی بیندازید.

در حالی که ادرار عاری از میکروب است و معمولاً پوست را تحریک نمی کند، مدفوع بسیار سوزاننده است. قرار دادن مدفوع در تماس با پوست کودک برای مدت زمان طولانی، به خصوص اگر کودک تازه متولد شده باشد یا پوست حساسی دارد، احتمال ایجاد بثورات را پوشک افزایش می دهد. با این حال، توجه داشته باشید که ایجاد بثورات پوشک بسیار شایع است و مهم نیست که چقدر سریع پوشک کودک خود را عوض کنید، ممکن است رخ دهد.

هنگامی که پوشک نوزاد را عوض می کنید، توصیه می شود که علاوه بر استفاده از دستمال مرطوب، ناحیه پوشک را با مقدار زیادی آب گرم نیز بشویید. این کار باعث می شود تا پوست کودک سالم و بدون سوزش باشد.