بهترین زمان برای آموزش توالت رفتن کودکان | گهوارک

زمان مناسب برای آموزش توالت رفتن کودک است؟

زمان مناسب برای آموزش توالت رفتن

یکی از مهارت هایی که کودکان باید یاد بگیرند این است که چه زمانی و چگونه از توالت استفاده کنند. در اینجا نکات کلی برای آموزش کودکان وجود دارد که می تواند به والدین در شروع این روند کمک کند. ممکن است برخی نکات برای کودک شما نیاز به اصلاح داشته باشند. اگر به راهنمایی خاصی نیاز دارید با پزشک کودک خود صحبت کنید.

فرزند شما در حدود هجده ماهگی به حدی از رشد و تکامل می رسد که قادر به کنترل مثانه خود می شود، اما در اکثر موارد یک سال دیگر نیز طول می کشد تا او به این درک برسد که چه زمانی احساس دفع دارد و در این موقعیت چه کاری باید انجام دهد. دفع ادرار و مدفوع در شیرخواران نا آگاهانه است و به طور معمول بعد از غذا خوردن و گاهی نیز همزمان با آن صورت می گیرد.

کمی قبل از دو سالگی کودک می تواند پیش از عمل دفع، آن را احساس کند و متوجه اتفاق های بعدی شود. بعضی والدین با دیدن چهره یا وضعیت بدنی کودکشان متوجه می شوند که او در حال دفع مدفوع یا ادرار است، اما برای آموزش توالت رفتن، پیش بینی از روی قیافه و ظاهر کافی نیست.

برای اینکه فرزندتان توالت رفتن را یاد بگیرد، باید بتواند معنای توضیح های شما را در این باره درک کند و بموقع از شما بخواهد تا او را به دستشویی ببرید. وی در ابتدا این احساس را بموقع اعلام نمی کند و چند لحظه پیش از دفع یا حتی حین دفع شما را مطلع می سازد، در این صورت باید خوشحال باشید و بدانید که در مسیر درست قرار گرفته اید و او بزودی توالت رفتن را فرا خواهد گرفت.

خشک ماندن کهنه یا پوشک نیز نشان دهنده کنترل آگاهانه و داوطلبانه ادرار می باشد. اگر کهنه یا پوشک فرزند شما تمام شب خشک می ماند، زمان آموزش توالت رفتن فرا رسیده است اما توجه داشته باشید؛ نباید شب ها کهنه و پوشک را کنار بگذارید، زیرا کودک در کنترل ادرار و مدفوع بخصوص در هنگام خواب، مهارت کافی به دست نیاورده است.

در ضمن آگاه باشید؛ اغلب کودکان، کنترل مدفوع را پیش از کنترل ادرار یاد می گیرند، زیرا به طور معمول فوریت در دفع ادرار بیشتر از مدفوع می باشد و کودک توانایی کمتری برای کنترل ادرار دارد، اگر چه گروهی از بچه ها این کنترل ادرار را زودتر فرا می گیرند.

اگر متوجه آمادگی کودک برای آموزش توالت رفتن و کنار گذاشتن پوشک و کهنه شده اید ولی شرایط منزل و زندگی شما مساعد نیست (برای مثال بچه دوم بزودی متولد خواهد شد یا اینکه مجبور به اسباب کشی هستید و یا ...)، بهتر است؛ تا زمانی که اوضاع به حالت عادی باز نگشته، آموزش توالت رفتن را به تعویق بیندازید.

◀ پیشنهاد مطالعه :ادرار کردن نوزاد در طول شبانه روز (چه کار کنیم نوزاد ادرار کند)

آموزش توالت رفتن باید بدون خجالت یا تنفر از توالت، ادرار و مدفوع و به شکل واقعیتی طبیعی و ساده در زندگی روزمره انسان صورت پذیرد. وقتی خودتان به دستشویی می روید، در را به طور کامل نبندید چرا که بدین ترتیب از نظر کودک، پشت در دستشویی، ناپدید شده اید بنابراین در دستشویی را اندکی باز بگذارید تا او هر وقت که دوست داشت، قادر به دیدن شما باشد. بچه را با خود به دستشویی ببرید، برایش توضیح دهید که شلنگ یا آفتابه چیست و چه کاربردی دارد.

به کودکان اجازه دهید؛ شما را که پس از توالت رفتن، دستانتان را با صابون می شوئید، تماشا کنند. به خاطر بسپارید؛ آموزش توالت رفتن بی شک باید شامل آموزش بهداشت توالت رفتن هم باشد.

در ابتدا دو لگن ساده و سبک خریداری نمایید، یکی برای خانه و دیگری جهت خارج از منزل یا سفر البته نباید لگن را به وسیله ای مهم برای دفع مدفوع یا ادرار تبدیل کنید. لگن باید ساده باشد تا استفاده و شستشوی آن راحت بوده و در عین حال کودک آن را نوعی صندلی یا اسباب بازی به شمار نیاورد. او بزودی درک می کند که لگن، توالت سیار است.

برخی از والدین برای آموزش توالت رفتن، پوشک را روزها کنار می گذارند یا اگر آموزش توالت رفتن مقارن با فصل گرما باشد. همزمان با تشویق کودک به استفاده از لگن - او را از پوشیدن پوشک معاف می کنند.

اما باید بدانید؛ این کار مثمر ثمر نخواهد بود و حتی می تواند در روند آموزش ایجاد اشکال نماید، زیرا بچه متوجه ضرورت خشک ماندن کهنه یا پوشکش نمی شود و برای کنترل ادرار و مدفوع خود تلاش نمی کند، بنابراین فقط زمانی که پوشک کودک شب ها خشک می ماند، از آن شیوه استفاده نمائید.

کودک را با استفاده از لگن زیبا و جالب تشویق به دفع نکنید. آگاه باشید؛ خروج از منزل بدون کهنه و پوشک و با شورت و شلوار، تشویق مناسب تری است. در ابتدا نداشتن پوشک، بچه ها را کمی هیجان زده می کند و اگر شلوارشان نقش و طرح جذابی داشته باشد، این هیجان افزایش می یابد.

اگر فرزندتان در شلوارش ادرار کرد، بلافاصله شلوارش را تعویض نکنید، باید اندکی تأمل نمائید تا متوجه شود که خیس بودن شلوار ناراحت کننده بوده و بهتر است چنین اتفاقی نیفتد.

سن طبیعی کنترل ادرار کودک چقدر است؟

معمولاً راحت‌تر است که صبر کنید تا کودکتان حداقل در حدود 2 سالگی باشد تا کودک را از پوشک بگیرید. با این حال، هر کودک متفاوت است و شما بهتر می دانید که آیا کودک شما قبل از 2 سالگی آماده است یا کمی دیرتر شروع کند. مراقب نشانه‌هایی باشید که نشان می‌دهد او آماده شروع تمرینات پوتین است. نشانه‌ها عبارتند از اینکه او می‌داند چه زمانی باید ادرار کند یا مدفوع کند و چه زمانی می‌داند که چگونه روی صندلی لگنی بشینند.

چگونه کودک را از پوشک بگیریم؟

اگر می خواهید دریابید که چگونه استفاده از پوشک را متوقف کنید، ابتدا باید تعیین کنید که آیا نوزاد کوچک شما برای تغییر جدید آماده است یا خیر. اگر فکر می کنید کودک شما آماده است تا آموزش توالت رفتن را شروع کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که تمام پوشک های خود را از بین ببرید!

بهترین راه برای جلوگیری از استفاده کودک از پوشک، دور انداختن تمام پوشک های خانه است.

ممکن است برای چند روز منجر به کثیفی زیادی شود که ممکن است باعث کار بیشتری برای والدین شود، اما در دراز مدت، کودک شما یاد می گیرد که از پوشک استفاده نکند.

این بدان معنی است که شما همچنین نباید از شلوارهای آموزشی یا پوشک شب استفاده کنید. استفاده از شلوارهای آموزشی یا پوشک شب باعث گیج شدن کودک شما می شود .