ویتامین B7 ( بیوتین ) | گهوارک

 

ویتامین B7 ( بیوتین )

ویتامین B7 ( بیوتین )

بیوتین، به رشد سلولی، تولید اسید چرب، سوخت و ساز هیدراتهای کربن، چربی ها، پروتئین ها و بهره گیری از سایر ویتامین های ب – کمپلکس کمک می کند. استفاده از این ویتامین به مقدار کافی برای سلامت و شادابی پوست و مو لازم است.

مصرف روزانه 100 میلی گرم بیوتین ممکن است از ریزش مو در برخی از آقایان جلوگیری نماید. بیوتین همچنین باعث سلامت غدد عرق زا، بافت عصبی و مغز استخوان می شود. علاوه بر این، این ویتامین دردهای عضلانی را تسکین می دهد. در بین نوزادان، نوعی بیماری به نام درماتیت سبورئیک، یا "cradle cap  " به چشم میخورد که از ویژگی های آن پوسته پوسته شدن و خشکی پوست سر است و ممکن است در اثر کمبود بیوتین به وجود آید.

این نوع ویتامین B در میان بزرگسالان کمتر مشاهده می شود، زیرا با خوردن مواد غذایی نظری آنچه که در زیر ذکر شده است، این ویتامین در روده ها بیشتر تولید می شود. با وجود این، اگر بدن دچار کمبود این ویتامین شود، عوارضی نظیر کم خونی، افسردگی، ریزش مو، افزایش قند خون، التهاب یا زردی پوست و غشاهای مخاطی، بی خوابی، بی اشتهایی، دردهای عضلانی، تهوع، و درد و سوزش زبان به وجود می آید.

 

منابع

بیوتین در مخمر آبجو، زردۀ تخم مرغ پخته، گوشت قرمز، شیر، گوشت پرندگان، ماهیِ آب شور، سویا و غلات کامل یافت می شود.

 

نظریه ها

سفیدۀ تخم مرغ خام حاوی پروتئینی به نام آویدین می باشد، که در مجرای روده با بیوتین ترکیب شده و میزان این مادۀ غذایی مورد نیاز را در بدن کاهش می دهد. چربیها و روغن هایی که به مدت طولانی در معرض گرما یا هوای آزاد قرار گرفته اند، مانع جذب بیوتین می شوند. آنتی بیوتیک ها، سولفامیدها و ساکارین نیز از دسترسی به بیوتین جلوگیری می کنند.