کولین و اسید فولیک | گهوارک

 

کولین

کولین

کولین برای انتقال صحیح پیام های عصبی از مغز تا سیستم عصبی مرکزی، و نیز برای کنترل کیسۀ صفرا، نقش کبد، و ساختن لسیتین ضروری می باشد. این ویتامین به تولید هورمون کمک می کند و چربی اضافی موجود در کبد را به حداقل می رساند، زیرا این ماده به سوخت و ساز چربی و کلسترول کمک می نماید.

بدون وجود کولین، فعالیت مغز و حافظه ضعیف می شود. کولین برای درمان اختلال های دستگاه عصبی نظیر بیماری پارکینسون و نوعی اختلال عضلانی مفید می باشد. کمبود این ویتامین باعث تجمع چربی در کبد، و نیز علایم بیماری قلبی زخم های معده، افزایش فشار خون، ناتوانی در هضم چربیها، اختلال کلیه و کبد و مانع رشد می شود.

 

منابع

مواد غذایی زیر حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای کولین می باشد. این مواد عبارتند از : زردۀ تخم مرغ، لسیتین، حبوبات، گوشت قرمز، شیر، سویا و غلات سبوس دار.

 

اسید فولیک

اسید فولیک که غذای مغز محسوب می شود، برای تولید انرژی و ساختن گلبول های قرمز خون لازم است. این اسید از طریق کمک به شکل گیری و عملکرد صحیح گلبول های سفید خون، مصونیت بدن را افزایش می دهد.

چون این اسید به عنوان یک کوآنزیم در ساختن DNA و RNA به کار می رود، به همین دلیل برای تقسیم و تکثیر سلولی ضروری می باشد. این ماده در سوخت و ساز پروتئین نقش دارد و برای پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک مورد استفاده قرار می گیرد.

این مادۀ غذایی برای درمان افسردگی و نگرانی و معالجۀ دیسپلازی گردن رحم نیز مفید است. وجود اسید فولیک در دوران بارداری بسیار مهم می باشد. این مادۀ غذایی، شکل گیری سلول عصبی اولیه و جنینی را که برای رشد طبیعی ضروری است، تنظیم می کند.

مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک در ماه های اول بارداری از بروز بیشتر نقص های مجرای عصبی نظیر اسپینا بیفیدا و بی مغزی جلوگیری می کند. اسید فولیک برای جلوگیری از تولد زودرس نیز مفید است. برای تأثیر بیشتر این رژیم غذایی، باید قبل از لقاح این رژیم را شروع کنید و حداقل تا سه ماه اول آبستنی آن را ادامه دهید.

اگر خانمی صبر کند تا از بارداری خود مطمئن گردد، ممکن است خیلی دیر شود، زیرا در طول شش هفتۀ اول حاملگی – قبل از این که اغلب خانم ها متوجه باردار بودن خود شوند – اتفاق های مهمی در رشد جنین روی می دهد.

به همین دلیل است که بیشتر متخصصان توصیه می کنند که هر خانمی در دوران بارداری روزانه از مکمل های اسید فولیک استفاده نماید. هنگامی که اسید فولیک با ویتامین B12 و ویتامین C ترکیب شود، بهتر عمل می کند.

یکی از علایم کمبود اسید فولیک، زخم شدن و سرخی زبان است. نشانه های احتمالی دیر عبارتند از : کم خونی، بی حوصلگی، اختلال های گوارشی، خستگی مفرط، سفید شدن مو، اختلال در رشد، بی خوابی، تنفس دشوار، مشکلات حافظه، بد گمانی ( پارانویا ) ضعف و نقص نوزاد در هنگام تولد.

کمبود اسید فولیک می تواند بر اثر مصرف کم میوه ها و سبزی های تازه، یا مصرف سبزی های پخته یا مایکرویو شده باشد ( پختن موجب از بین رفتن اسید فولیک می گردد )، و یا به مشکلات عدم توانایی جذب غذا مربوط شود.

 

منابع

مواد غذایی زیر حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای اسید فولیک می باشد : جو، گوشت گاو، سبوس، مخمر آبجو، برنج سبوس دار، پنیر، مرغ، خرما، سبزی هایِ سبز برگ دار، گوشت بره، حبوبات، انواع عدس، جگر، شیر، قارچ، پرتقال، لپه، گیاهان ریشه ای، ماهی آزاد، ماهی تُن، مغز گندم، غلات کامل ( سبوس دار ) و گندم کامل.

 

نظریه ها

مصرف داروهای خوراکیِ ضد بارداری نیاز به اسید فولیک را افزایش می دهد. الکل نیز در جذب اسید فولیک همانند یک دشمن عمل می کند و مانع جذب آن می گردد.

تذکر

اگر به سرطان هورمونی یا نوعی بیماری تشنج زا مبتلا می باشید، از مصرف اسید فولیک به مقدار زیاد و به مدت طولانی خودداری کنید.