سالم نگاه داشتن فرزندان | گهوارک

 

چگونه میتوان کودکم را سالم نگاه دارم؟

چگونه میتوان کودکم را سالم نگاه دارم؟

به او غذاهای مناسب را برای رشد و زندگی خوب بدهید، هوای تازه و ورزش ها حائز اهمیت می باشند. یک کودک بی تحرک در خانه و اطراف تلویزیون و رایانه، استخوان های محکم و قوی نخواهد داشت. او را تمیز نگه دارید و عادت های بهداشت شخصی را از طفولیت به کودک بیاموزید. مواظب او باشید، ولی نه بیش از حد. نمی توانید از ابتلا به عفونت وی جلوگیری کنید.

سعی نکنید کاملا از میکروب ها دوری کنید. مواجه با آلودگی می تواند برای کودکان مفید باشد و ممکن است آنها را در مقابل وضعیت آلرژی نگهداری کند. او برای تمام آزمایش های معمول سلامتی نزد پزشک ببرید و مطمئن شوید تمام واکسن هایش به موقع تزریق شده اند.

 

از کجا می توانم توصیه و راهنمایی بگیرم؟

در صورت احتیاج به توصیه و راهنمایی، می توانید با مسئول بهداشت و یا پزشکتان صحبت کنید. معمولا مسئولان بهداشت و یا پزشک از طریق صحبت تلفنی قابل دسترس می باشد. تعدادی از آنها کلینیک های نوزادان و یا کودکان را اداره می کنند که می توانید بدون داشتن وقت قبلی در آنها شرکت کنید.

 

آیا فرزندم به ویتامین های مکمل احتیاج دارد؟

بستگی دارد، اگر کودک از یک رژیم متعادل و خوب استفاده کند و ریسک بالایی برای کمبود ویتامین نداشته باشد، به ویتامین های مکمل احتیاج ندارد. متاسفانه، بسیاری از کودکان به خوبی غذا نمی خورند و بنابراین می توانید از شش هفتگی تا پنج سالگی به آنها قطره ویتامین های D ،C ،A بدهید. از مکمل های دارای پایه آهن اجتناب نمایید، مگر اینکه برای فرزندتان تجویز شده باشد.

 

آیا فرزندم را از کسانی که سرماخورده اند دور نگه دارم؟

خیر، بجز اینکه فرزندتان یک مساله جدی ایمنی داشته باشد، اجباری به دور نگه داشتن وی از سرما خوردگی و دیگرویروس های معمول ندارید. او ممکن است دچار سرماخوردگی های بی شماری در دوران طفولیت شود، ولی اینها همگی قسمتی از ساختار یک سیستم ایمنی با ارزش می باشد. هر مرتبه که کودک شما با یک ویروس بخصوص و یا باکتری مواجه می شود، یک آنتی بادی همیشگی در مقابل آن بوجود می آورد که بتواند در رویارویی با آن بجنگد و بر آن پیروز شود.

 

هرچند وقت باید کودکم را به دندانپزشک نشان دهم؟

کودک شما لازم است که هر شش ماه یکبار، حتی اگر دندان هایش به نظر بی عیب می آیند، توسط دندانپزشک ویزیت شود .برای وی قابل اهمیت است که طرز نشستن در صندلی دندانپزشک بدون ترسیدن را یاد بگیرد. به دنبال دندانپزشکی بگردید که با بچه های کوچک خوب و مهربان باشد. در این مورد از دوستان ،همسایگان و یا مسئولان بهداشت کمک بگیرید.

 

چه موقع باید بردن کودک به دندانپزشک را شروع کنیم؟

هر چه زودتر شروع کنید بهتر است. می توانید تا سه سالگی او صبر کنید. حتی بهتر، می توانید به محض اینکه دندان درآورد او را به دندانپزشک نشان دهید. حتی اگر فقط برای نگاه کردن به شما در حال نشستن شما روی صندلی دندانپزشک باشد ( اگر رفتن به دندانپزشک شما را نگران می کند، سعی کنید این نگرانی را نشان ندهید ).

ابتدا احتمالاً کودکتان دوست دارد روی زانویتان بنشیند تا آزمایش شود. در حقیقت این ویزیت ها کمی بیشتر از ویزیت های احوالپرسی خواهد بود زیرا دندان های زیادی برای معاینه وجود ندارد.همانطوری که او بزرگتر می شود، کم کم قادر خواهد بود به تنهایی در صندلی بشیند.

 

آیا کودک به پر کردن دندان احتیاج خواهد داشت؟

بیشتر دندان های شیری کودکان هرگز به پرکردن احتیاج پیدا نمی کنند، ولی قابل اهمیت است که به هر حفره ای قبل از بزرگ شدن و دردناک شدن رسیدگی شود ( اگر قبلا دردناک نشده باشد ) و قبل از آن که احتیاجی به کشیدن آن باشد. کودک نباید قبل از موعد دندان شیری خود را از دست بدهد، زیرا این دندان ها در پیشرفت قدرت تکلم موثر بوده و از دست دادن زود هنگام آنها می تواند باعث نامرتب شدن دندان های دائمی گردد.

 

در صورت احتیاج به مداوا چه باید بکنم؟

سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید. بسیاری از روش های جدید، درد را کاهش می دهند و از صدای دریل ( مته ) اجتناب می نمایند. ولی بعضی معالجات ممکن است همراه با درد باشند. اگر حفره کوچک باشد، ممکن است به تزریق احتیاجی نباشد، ولی یک حفره عمیق تر ممکن است به تزریق بی حس کننده احتیاج داشته باشد، لذا ممکن است ابتدا به وسیله کِرِم بی حس شود یا دندانپزشک ممکن است یک آرام بخش را توصیه کند و یا حتی یک بی حس کننده عمومی را تجویز کند. البته در این صورت از وی بخواهید این معالجه در یک بیمارستان که دارای یک پزشک متخصص بیهوشی می باشد انجام گردد.