میان وعده های غذایی | گهوراک

 

میان وعده های غذایی

میان وعده های غذایی

مادر شیرده علاوه بر سه نوبت غذای کافی و سالم، باید میان وعده های غذایی سالم را نیز مصرف کند ( میوه ها مثل سیب درختی، موز، انگور، مرکبات، یا غلات و یا انواع ماست مخلوط با میوه ها ) تا هم شیر کافی داشته باشد و هم چاق نشود.

تهیۀ غذاهای اصلی خوب و سالم و میان وعده های غذایی برای مادری که هم باید به کودک خود شیر دهد، و هم کارهای خانه را انجام دهد، ساده و آسان نیست، بنابراین اطرافیان، مخصوصاً همسر باید به او کمک کنند تا مادر خسته نشود.

کم کردن وزن : شیر دادن به کودک موجب می شود که وزن مادر کم شود. تحقیقات نشان داده است مادرانی که به کودک خود شیر می دهند، زودتر از مادرانی که به کودک شیرخشک می دهند، وزن قبل از آبستنی خود را به دست می آورند، زیرا تمام چربی هائی که در دوران آبستنی در بدن آنها جمع شده است، در هنگام شیر دادن از دست می رود و حتی مقداری از چربی هائی را که قبل از حاملگی داشته اند، در بدن آنها سوخته می شود.

پیروی از رژیم غذایی مخصوص برای کاهش وزن در مادر شیرده، باعث می شود که او دچار سوء تغذیه شود و سرانجام نیز شیر مادر کم و خشک گردد، بنابراین بهترین کار این است که مادر شیرده با نخوردن غذای زیاد و استفاده از یک برنامه ورزشی، وزن خود را به تدریج کم کند.

مصرف غذای سالم در دوران شیردهی و خوردن آب در خلال شیر دادن، موجب می شود که مادر هر هفته نیم کیلوگرم وزن خود را کم کند و سرانجام در مدت یک سال، وزن اضافی خود را از دست بدهد.

 

نمونۀ برنامه غذایی مادر شیرده

صبحانه : یک لیوان شیر ( در یک لیوان شیر 285 میلی گرم کلسیم وجود دارد ). نصف لیوان آب پرتقال ( در نصف لیوان آب پرتقال 66 میلی گرم ویتامین C وجود دارد ). دو عدد تخم مرغ ( دارای 14 گرم پروتئین، یک میلی گرم آهن و 1180 واحد ویتامین A می باشد ). نصف نان همراه پنیر یا کره و مربا.

ناهار : حدود 100 گرم گوشت مرغ یا گوسفند ( 20 گرم پروتئین دارد ). حدود یک بشقاب برنج پخته شده ( 221 میلی گرم کلسیم دارد ). مقداری سبزی تازه مخصوصاً اسفناج ( 27 تا 30 میلی گرم ویتامین A و 112 میلی گرم کلسیم دارد ). دو عدد میوۀ تازه مانند سیب، هلو، زردآلو، مرکبات و ...

شام : یک لیوان شیر ( 285 میلی گرم کلسیم دارد ). نصف نان ( 7/6 میلی گرم آهن دارد ). حدود 100 گرم گوشت مرغ یا گوسفند یا ماهی ( 20 گرم پروتئین دارد ).