آنچه در مورد متخصص کودکان باید بدانید !

آنچه در مورد متخصص کودکان باید بدانید !

آنچه در این مقاله می خوانید

✓متخصص کودکان چه کسی است؟

✓وظیفه متخصص کودکان چیست؟

✓پزشک اطفال چه بیماری هایی را درمان می کند؟

✓ویژگی های متخصص اطفال خوب چیست؟

✓محل کار یک متخصص اطفال چگونه است؟

✓برخی از مشکلات رایج در زمینه مراقبت های بهداشتی کودکان چیست؟

✓چگونه یک پزشک اطفال خوب را انتخاب کنیم؟

✓سؤالات متداول شما

✓نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

متخصص کودکان

متخصص کودکان ( اطفال )، پزشکی است که به طور ویژه برای درمان و مراقبت از نوزادان، نوجوانان و گاهی بزرگسالان آموزش دیده و تخصص دارد. یکی از مهمترین کارهایی که باید قبل از تولد نوزاد انجام دهید این است که پزشکی را برای نظارت بر سلامت و بهداشت او انتخاب کنید. کودکان به سرعت رشد می کنند و در گذر زمان تغییرات فیزیکی، عاطفی و رفتاری متفاوتی را تجربه می کنند.

از این رو در سنین مختلف نوزادی، کودکی، نوجوانی و جوانی نیازهای منحصر به فردی دارند که خارج از تخصص پزشکان بزرگسالان است. در ادامه مطلب در مورد دکتر کودکان ( متخصص اطفال )، وظایف او، بیمار هایی که درمان می کند صحبت می کنیم و فهرستی از فوق تخصص های کودکان را معرفی می کنیم. انتخاب متخصص کودکان یکی از اقدامات ضروری برای مراقبت از فرزندتان است. در گهوارک می توانید با بهترین دکتر اطفال آشنا شوید، به صورت تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

متخصص کودکان چه کسی است؟

این که متخصص کودکان ( اطفال و نوزادان ) را بشناسید به شما کمک می کند تا در هر زمان که بیماری های مختلفی را در کودک خود دیدید بتوانید به این پزشک مراجعه کنید. متخصص کودکان پزشکی است که در درمان نوزادان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان تخصص دارد. مراقبت از اطفال می تواند قبل از لقاح شروع شود و تا دوران بارداری ادامه یابد.

تعیین محدوده سنی برای مراقبت از کودکان کار ساده ای نیست، زیرا این امر به نیازهای جسمی و روانی فرد بستگی دارد. اما به صورت کلی متخصص کودکان از افرادی که در محدوده سنی زیر ۱۸ سال قرار دارند مراقبت می کند و آنها را از لحاظ جسمی، روحی و روانی معاینه می کند و در صورت مشاهده هرگونه آسیب، اقدام به درمان می کند.

کودکان در طول رشد دچار تغییرات سریع جسمی و ذهنی می شوند. متخصص اطفال این واقعیت را درک می کند و وضعیت سلامتی کودک را بر اساس محدوده های طبیعی سن آنها ارزیابی می کند.

متخصص کودک چه کسی است

وظیفه متخصص کودکان چیست؟

متخصص کودکان تا ۵ سالگی بارها کودک شما را معاینه می کند تا از وضعیت سلامت جسمی و ذهنی کودک مطمئن شود. پس از ۵ سالگی، متخصص اطفال فرزند شما را به صورت سالیانه معاینه می کند و وضعیت سلامت جسمی و روحی او را مورد بررسی قرار می دهد.

به صورت کلی متخصص اطفال کارهای زیر را انجام می دهد :

معاینه فیزیکی انجام می دهد. واکسن های توصیه شده در سنین مختلف را به کودک تزریق می کند. رشد جسمی، رشد ذهنی و رفتارها و مهارت های فردی کودک را در سنین مختلف ارزیابی می کند و با استاندارد موجود مقایسه و تحلیل می کند. بیماری ها، عفونت ها، جراحات، شکستگی، دررفتگی و سایر مشکلات سلامتی فرزندتان را تشخیص داده و درمان می کند و در صورت نیاز داروهایی مانند مسکن ها و آنتی بیوتیک را تجویز می کند. اطلاعاتی در مورد نیازهای سلامت جسمی و روحی و اجتماعی، ایمنی، تغذیه و تناسب اندام فرزندتان به شما می دهد. شما می توانید در جلسات معاینات مختلف از متخصص اطفال سؤال های مراقبتی خود را بپرسید و مشاوره بگیرید تا بهتر بتوانید نقش خود را به عنوان والدین کودک ایفا کنید. در صورتی که کودک شما بیمار شد و به مراقبتی فراتر از تخصص پزشک اطفال نیاز داشت، متخصص کودکان شما را به فوق تخصص مربوطه ارجاع می دهد. متخصصان اطفال طیف وسیعی از خدمات مرتبط با سلامت کودکان و نوجوانان را انجام می دهند. دکتر کودکان بعد از دوره تخصص می تواند برای دریافت فوق تخصص اقدام کند، برای مثال فوق تخصص قلب کودکان یا فوق تخصص غدد کودکان و غیره.

پزشک اطفال چه بیماری هایی را درمان می کند؟

تعداد زیادی از متخصصان کودک به عنوان پزشکی برای مراقبت های اولیه از کودک کار می کنند. متخصص اطفال برای اطمینان از سلامت جسمی و ذهنی و روحی کودک، معاینات و بررسی های مختلفی انجام می دهد و طیف وسیعی از بیماری ها را تشخیص داده و درمان می کند. این پزشکان بر روی واکسن های مختلفی که باید به کودک در سنین مختلف تزریق شود، نظارت دارند، مثلاً واکسن فلج اطفال که اگر تزریق نشود، کودک دچار فلج اطفال می شود. دکتر کودکان توصیه های بهداشتی مناسب را در سنین مختلف به کودک و والدین ارائه می کنند تا کودکان زندگی سالم تر و مفیدتری داشته باشند. از جمله موارد دیگری که متخصص کودک مورد بررسی قرار می دهد، رشد قد کودکان و بلوغ نوجوانان است.

سایر متخصصان اطفال در درمان بیماری های خاص یا محدوده سنی خاص تخصص دارند. نمونه هایی از انواع فوق تخصص اطفال عبارت اند از :

۱. فوق تخصص نوجوانان

نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی هر فرد است. در این دوران نوجوان با تغییرات فیزیکی، هورمونی، رفتاری و شخصیتی زیادی مواجه است و گذشتن از این چالش ها بدون کمک یک متخصص و بدون حمایت والدین سخت خواهد بود. متخصص نوجوانان به مراقبت از نوجوانان در محدوده سنی ۱۱ تا ۲۱ سال می پردازد. نوجوانان معمولاً با فشارهای اجتماعی و تحصیلی زیادی دست و پنجه نرم می کنند و ممکن است با بیماری ها، عادات و رفتارهای خطرناک مواجه باشند. متخصص نوجوانان آموزش دیده اند تا به نوجوانان و جوانان در مورد نیازهای پیچیده مراقبت از سلامت جسمی، رفتاری و عاطفی خود کمک کنند.

فوق تخصص نوجوانان

۲. فوق تخصص اطفال مراقبت های ویژه

یک تیم از متخصص کودکان در بخش مراقبت های ویژه، مراقب کودکانی هستند که در موقعیت های بهداشتی ناپایدار یا بحرانی هستند و آنها را درمان می کنند.

۳. فوق تخصص اورژانس اطفال

برخی از متخصصان کودکان بر مراقبت از کودک با بیماری حاد یا آسیب دیده در بخش اورژانس تمرکز می کنند. یک پزشک متخصص اورژانس کودکان از نوزادان، کودکان و نوجوانانی مراقبت می کند که به دلیل آسیب دیدگی یا بیماری حاد به مراقبت و کمک فوری پزشکی نیاز دارد؛ این صدمات یا بیماری ها اغلب می توانند جدی و بسیار خطرناک باشند.

پزشکان اورژانس اطفال در بخش های اورژانس بیمارستان های اطفال، بیمارستان های آموزشی، بیمارستان های اجتماعی و مراکز مراقبت فوری کودکان کار می کنند.

فوق تخصص اورژانس اطفال

۴. فوق تخصص کودکان رشدی - رفتاری

این متخصص کودکان، رشد رفتاری کودک و نوجوان را ارزیابی می کند. پزشکان متخصص رشدی - رفتاری آموزش دیده اند تا جنبه های روانی و اجتماعی کودک و نوجوان را در نظر بگیرند و مشکلات فیزیکی و رفتاری آنها را بررسی کنند. این موارد شامل اختلالات یادگیری، اختلالات عادت مانند تیک ها، اختلالات تنظیمی مانند مشکلات تغذیه یا مشکلات انضباطی، ناتوانی های رشدی مانند فلج مغزی، اوتیسم و آسپرگر می شود. بررسی رشد قد کودکان هم در حوزه وظایف این متخصص قرار می گیرد.

اگر کودکان در سنین پایین با مشکلات رشدی یا رفتاری مواجه باشند، این مشکل تأثیر قابل توجهی در بقیه زندگی آنها خواهد داشت. متخصص اطفال رشدی رفتاری برای شناسایی و اصلاح این شرایط از شیوه های مختلفی استفاده می کند.

۵. فوق تخصص اطفال کودک آزاری

متأسفانه تعرض به کودک و کودک آزاری به شکل های مختلف در جهان بسیار شایع است. تجارب بد کودکی تأثیر زیادی روی شخصیت و رفتار فرد در بزرگسالی می گذارد. متخصص اطفال کودک آزاری، تجربه و مهارت های ویژه ای در ارزیابی کودکانی دارد که ممکن است قربانی نوعی سوء استفاده، آزار و اذیت یا بی توجهی قرار گرفته باشند. تجاوز جنسی به کودک و نشانه های تجاوز به کودک و اقدامات ضروری بعد از تجاوز باید توسط متخصص اطفال کودک آزاری مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا آنها برای تشخیص و درمان این آسیب ها آموزش دیده اند. برای جلوگیری از کودک آزاری، این متخصصان با افسران مجری قانون و مددکاران اجتماعی همکاری می کنند تا به کودکانی که مورد تعرض، پدوفیلی یا دیگر آسیب ها قرار گرفته اند کمک کنند.

فوق تخصص اطفال کودک آزاری

۶. فوق تخصص انکولوژیست-هماتولوژیست اطفال

متأسفانه بسیاری از سرطان ها در اطفال شایع تر از بزرگسالان هستند. متخصص انکولوژی اطفال در تشخیص و درمان انواع سرطان کودکان تخصص دارد. اگر فرزند شما مبتلا به اختلالات خونی و سرطان باشد، پزشک شما را به متخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان ارجاع می دهد.

۷. فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان

متخصص عفونی کودکان، اطفال مبتلا به اختلالات مادرزادی سیستم ایمنی یا اکتسابی از جمله بیماری های ناشی از ورود باکتری، قارچ، انگل به بدن یا سایر عفونت های نادر و پیچیده را ارزیابی و درمان می کند. یکی از بیماری های عفونی شایعی که این بیماران کوچک به آن مبتلا می شوند عفونت گوش است که در حوزه تخصص متخصص عفونی اطفال قرار می گیرد.

۸. فوق تخصص قلب و عروق کودکان

متخصص قلب و عروق کودکان در تشخیص و درمان کودکان مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی تخصص دارد. بیماری های قلبی مختلفی در مورد کودکان وجود دارد که درمان آن کار هر متخصصی نیست. بسیاری از پزشکان متخصص قلب کودکان هنگام تصمیم گیری برای انتخاب بهترین استراتژی درمانی با جراح قلب کودکان همکاری نزدیک دارند. شرایط خاص هر کودک به یک برنامه درمانی جامع و فردی نیاز دارد.

متخصص قلب و عروق اطفال می توانند قبل از تولد، در دوران کودکی و بزرگسالی بیماران را درمان کنند. بیماری های قلب و عروق مختلفی در اطفال وجود دارد که قابل درمان هستند مانند : آریتمی ( ضربان قلب نامنظم )، بیماری قلبی مادرزادی، اختلالات گردش خون، پیوند قلب، نارسایی قلبی، ناهنجاری های قلبی جنین.

۹. فوق تخصص ریه اطفال

متخصص ریه اطفال اختلال کودکانی را که مشکلات تنفسی و بیماری های ریوی دارند، تشخیص داده و درمان می کند. متخصص ریه کودکان برای پیشگیری، شناسایی و درمان هرگونه بیماری دستگاه تنفسی از جمله آسم دوران کودکی تخصص دارند.

فوق تخصص ریه اطفال

۱۰. فوق تخصص روماتولوژیست اطفال

روماتولوژیست اطفال، کودکان و نوجوانانی که دارای اختلالات اسکلتی و عضلانی هستند را درمان می کند. این متخصصان از کودکان مبتلا به بیماری های خودایمنی ( بیماری هایی که در آن سیستم ایمنی به سلول های سالم بدن حمله می کند ) و دیگر بیماری های روماتولوژی کودکان مراقبت می کنند. اختلال ساق پا نوزادان و مشکلات پای کودکان هم از جمله مواردی است که تحت نظر متخصص روماتولوژی کودکان درمان می شود.

۱۱. فوق تخصص نفرولوژیست اطفال

نفرولوژیست کودکان، بیماری هایی را که بر سیستم کلیوی و ادراری تأثیر می گذارند، از جمله عفونت های دستگاه ادراری و بیماری های کلیوی را تشخیص می دهد و از کودکان مبتلا به بیماری های مختلف کلیوی مراقبت می کنند. شما می توانید برای شب ادراری کودک خود به متخصص نفرولوژیست اطفال مراجعه کنید.

۱۲. فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال

متخصص مغز و اعصاب کودکان به درمان و مدیریت اختلالات عصبی در اطفال می پردازد. مشکلات و اختلالات عصبی که کودک در دوران خردسالی با آن دست و پنجه نرم می کند ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. متخصص مغز و اعصاب کودکان از ابتدای تشخیص بیماری های مغز و اعصاب در اطفال تا درمان کامل آن نظارت می کند.

فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال

۱۳. فوق تخصص نوزادان پری ناتال

همان طور که گفتیم مراقبت از کودک قبل از تولد و حتی قبل از ایجاد نطفه شروع می شود. متخصص نوزادان، از نوزادان قبل از تولد، حین تولد و بعد از تولد مراقبت می کنند. یکی از کارهای مهم متخصص نوزادان، مراقبت و درمان نوزادان نارس و بدحال است. نوزادان نارس در معرض خطر بسیاری از بیماری ها قرار دارند.

متخصصان نوزادان برای رسیدگی به پیچیده ترین و پرخطرترین موقعیت های مربوط به نوزادان آموزش دیده اند. آنها عمدتاً در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان کار می کنند. اگر مشکل قبل از تولد نوزاد شناسایی شود، متخصص نوزادان می تواند با یک متخصص زنان و زایمان همکاری کند و به مراقبت از نوزاد در دوران بارداری کمک کند. برای نوزادانی که نارس به دنیا می آیند یا دارای بیماری های جدی، جراحات یا نقص های مادرزادی هستند، متخصص نوزادان می تواند در زمان زایمان و مراقبت های بعدی از نوزاد در آنجا حضور داشته باشد. از دیگر مسائلی که متخصص نوزادان به آن نظارت دارد، زردی نوزادان است.

فوق تخصص نوزادان پری ناتال

۱۴. فوق تخصص گوارش کودکان

متخصص گوارش کودکان، در تشخیص و درمان اختلالات دستگاه گوارش نوزادان و اطفال و نوجوانان تخصص و مهارت دارد. یبوست کودکان و بی اشتهایی کودکان از جمله مواردی است که باید تحت نظر متخصص گوارش اطفال درمان شود.

۱۵. فوق تخصص غدد کودکان

دکتر کودک، کودکانی را که مشکلات رشد، بلوغ، دیابت یا سایر اختلالات مربوط به هورمون ها و غدد درون ریز دارند را به متخصص غدد کودکان ارجاع می دهد. دکتر غدد کودکان ناهنجاری های هورمونی یا سایر مشکلات غدد درون ریز، از جمله دیابت کودکان و نوجوانان، کم کاری تیروئید کودکان، تیروئید پرکار در کودکان یا مشکلات رشد مانند رشد قدی کودکان را تشخیص داده و به درمان آنها می پردازد.

هورمون ها نحوه رشد و بلوغ کودک را تعیین می کنند در صورتی که کودک دچار کمبود هورمون رشد باشد دچار اختلال رشدی در جسم و ذهن می شود. مشکلاتی که توسط متخصص غدد کودکان درمان می شود با مشکلاتی که متخصص غدد بزرگسالان درمان می کنند، متفاوت است. مسائل مربوط به رشد و تکامل می تواند مشکلاتی را در زمینه رشد جنسی کودک هم ایجاد کند که می تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت جسمی و عاطفی آنها داشته باشد.

۱۶. روانشناس یا روانپزشک کودک

سلامت روان کودک به اندازه سلامت جسمانی او مهم است. گاهی اوقات یک رویداد آسیب زا، مرگ یکی از عزیزان، یا تغییرات بزرگ در زندگی خانوادگی باعث ایجاد تغییراتی در روان کودک می شود. در این موقعیت ها کودک شما باید با یک روانشناس یا روانپزشک کودک صحبت کند، زیرا تجارب و تروماهای کودکی تأثیر زیادی روی شکل گیری شخصیت کودک دارد. بسیار مهم است که به احساسات کودک خود توجه کنید و مطمئن شوید که او می داند کسی را دارد که با او صحبت کند. گاهی اوقات اختلال کم توجهی و بیش فعالی ( ADHD )،اوتیسم، سندروم آسپرگر یا سایر چالش های یادگیری، مراجعه به یک متخصص سلامت روان را به بخشی اساسی و مهم برای موفقیت تحصیلی فرزند شما تبدیل می کند.

روانشناس یا روانپزشک کودک

ویژگی های متخصص اطفال خوب چیست؟

در انتخاب دکتر کودکان باید فاکتورهای زیادی را مدنظر قرار دهید. یک دکتر کودکان خوب ویژگی های زیر را دارد :

✓شخصیت خوبی دارد! صحبت کردن با یک متخصص اطفال خوب بسیار آسان است! او به صورت واضح و شفاف همه سؤالات شما را پاسخ می دهد و نگرانی های شما را درک می کند و به اندازه خودتان دلسوز کودکتان است.

✓در مورد آخرین پیشرفت های پزشکی اطلاع دارد و همیشه مهارت خود را به روز می کند.

✓یک دکتر کودکان خوب درک می کند که نقش او مدیریت مشکلات پزشکی و حمایت از والدین در دوران سخت بیماری فرزندشان است و این نقش را بخوبی ایفا می کند.

✓یک متخصص کودکان خوب، هنگام صحبت کردن سن کودک را در نظر می گیرد و با دقت به احساس او در مورد داشتن بیماری یا تحت درمان بودنش گوش می دهد و سعی می کند احساس خوبی به کودک منتقل کند.

✓بهترین پزشکان اطفال از والدین می خواهند که نقش فعالی در کمک به بهبود فرزندان، یادگیری مهارت های جدید و رشد شاد و سالم داشته باشند. آنها اطلاعات مفیدی در مورد رشد و سلامت کودک به والدین می دهند تا به بهترین شکل ممکن ایفای نقش کنند.

✓یک دکتر اطفال خوب علاوه بر دانش و مهارت کافی باید بتواند ارتباط خوبی با کودک برقرار کند و والدین کودک را به درستی راهنمایی کند.

محل کار یک متخصص اطفال چگونه است؟

دکتر اطفال می تواند در محیط های زیر مشغول به فعالیت شود :

✓بیمارستان ها

✓مطب های خصوصی

✓سازمان های حفظ سلامت کودک

✓مراکز بهداشتی اجتماعی

✓کلینیک های بهداشت عمومی

✓مدارس

✓بیمارستان های ارتش

✓مطب شخصی

محل کار یک متخصص اطفال چگونه است؟

فضای کار دکتر اطفال نباید خیلی خشک و رسمی باشد و باید برای کودک هم، جذاب و سرگرم کننده باشد. به طور کلی مطب ها و اتاق های معاینه ی اطفال مجهز به کتاب ها، اسباب بازی ها و ابزارهایی برای فعالیت های کودک هستند تا کودک را مشغول کنند و حواس آنها را هنگام معاینه پرت کنند.

با این حال، کار با اطفال سختی های خاص خود را هم دارد. زیرا این بیماران مینیاتوری می توانند بیمارانی سرکش و بی قرار باشند که نمی توانند مشکل خود را به درستی بیان کنند. حتی برخی بچه ها ممکن است نسبت به پزشک و اقداماتی که انجام می دهد، ترس یا فوبیا داشته باشند. متخصص اطفال در برخورد با کودک باید صبور و بی نهایت مهربان باشد.

برخی از مشکلات رایج در زمینه مراقبت های بهداشتی کودکان چیست؟

رایج ترین مشکلاتی که امروزه متخصص کودکان با آن مواجه است عبارت اند از :

✓ریشه های اولیه بیماری های قلبی عروقی

✓دیابت نوع ۱

✓تومورهای مغزی

✓اختلالات طیف اوتیسم

✓انسفالوپاتی که یک سندرم رایج در نوزادان است و عملکرد سیستم عصبی را مختل می کند و باعث مشکلات تنفسی، رفلکس های افسردگی، هوشیاری غیرطبیعی و تشنج های احتمالی می شود.

✓عفونت های باکتریایی رایج دوران کودکی

✓قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی محیطی

✓سیگار کشیدن و عوارض ناشی از آن ( در بین جوانان )

✓مشکلات تغذیه

چگونه یک پزشک اطفال خوب را انتخاب کنیم؟

بهتر است از ابتدای سه ماهه سوم بارداری خود به دنبال یک دکتر کودکان خوب باشید. در مورد انتخاب دکتر اطفال حساسیت و دقت کافی به خرج دهید. شما باید به دنبال پزشکی باشید که علاوه بر داشتن ویژگی ها و فاکتور های اصلی، شما و همسرتان هم با او احساس راحتی کنید. می توانید یک مصاحبه حضوری برنامه ریزی کنید تا از مطب دکتر دیدن کنید و بسنجید که چگونه با هم ارتباط برقرار می کنید.

چند سؤال وجود دارد که باید در انتخاب متخصص کودکان آن را در نظر بگیرید :

✓آیا این دکتر شهرت خوبی دارد؟

✓تحصیلات و تجربه این دکتر چیست؟

✓آیا پزشک اطفال به فلسفه شما در مورد شیردهی احترام می گذارد؟

✓آیا دکتر به حرف های شما گوش می دهد و پاسخ سؤال های شما را شفاف توضیح می دهد؟

✓فرزندتان با دکترش ارتباط برقرار می کند؟

✓آیا کارکنان مطب خوش برخورد هستند و کودک شما با آنها احساس راحتی می کند؟

✓چقدر طول می کشد تا هربار نوبت بگیرید؟

✓متخصص اطفال وابسته به چه بیمارستانی است؟

سؤالات متداول شما در رابطه با متخصص کودکان

در این بخش از مطلب به سؤالات مهم و پرتکراری جواب می دهیم که امکان دارد ذهن هر پدر یا مادری را به خود درگیر کند. با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤالات را پیدا کنید.

بهترین دکتر کودکان ایران کیست؟

با هم ویژگی های یک دکتر اطفال خوب را بررسی کردیم. اکنون وقت آن رسیده است که بهترین پزشکان را به شما معرفی کنیم. در این قسمت قرار نیست نام پزشک خاصی را از زبان ما بشنوید! چرا که بهترین پزشک برای فرزند شما کسی است که از نظر شما همه فاکتورهای مهم را داشته باشد و بتواند با فرزند شما و خودتان ارتباط خوبی برقرار کند تا بتوانید مشکلات فرزند خود را مدیریت کنید.

چرا به متخصص کودکان نیاز داریم؟

در طی روند رشد جسمی و ذهنی کودک، مسائل مختلفی وجود دارد که شما باید برای کنترل و مدیریت آنها به دکتر کودکان مراجعه کنید. علاوه بر این گاهی ممکن است کودک شما با مشکلات، بیماری ها، نقایص ژنتیکی و اختلالات اکتسابی دست و پنجه نرم کند. برای رفع این موارد و بازیابی سلامت کودک، شما به عنوان والد وظیفه دارید کودکتان را پیش متخصص اطفال ببرید و تلاش کنید به کمک پزشک، سلامتی را به فرزند دلبندتان بازگردانید.

تفاوت بین درمان بزرگسالان و اطفال چیست؟

تفاوت های قابل توجهی بین درمان بزرگسالان و کودکان وجود دارد. اندازه بدن کودکان کوچک تر و اندام های داخلی آنها ظریف تر و نابالغ است؛ بنابراین یک نوزاد یا کودک از نظر فیزیولوژیکی به طور اساسی با بزرگسالان متفاوت است. تفسیر دکتر اطفال از علائم، تشخیص و تجویز داروها و سایر درمان ها همگی تحت تأثیر سن بیمار است. در مورد بزرگسالان این چالش بسیار کمتر است. یک دکتر اطفال می تواند بزرگسالان را هم معاینه و درمان کند اما برای کودکان، بخاطر حساسیت های فیزیولوژی بهتر است که به متخصص اطفال مراجعه شود. نقایص مادرزادی، مشکلات ژنتیکی و مسائل مربوط به رشد برای متخصصان اطفال نگران کننده است. علاوه بر این اطفال در اکثر حوزه های قضایی نمی توانند برای خود تصمیم بگیرند. مسائل مربوط به حریم خصوصی، مسئولیت قانونی و رضایت آگاهانه باید در هر درمان اطفال در نظر گرفته شود و با هماهنگی و رضایت صد در صد والدین کودک صورت گیرد.

آیا متخصص کودکان می تواند بزرگسالان را درمان کند؟

متخصص کودکان علاوه بر گذراندن ۷ سال دوره عمومی حدود ۳ الی ۴ سال دوره رزیدنتی را می گذرانند. این رشته بسیار تخصصی و حساس است. پس از این دوره متخصص کودکان می تواند به درمان نوزادان، کودکان، نوجوانان و جوانان تا ۱۸ سال بپردازد، گاهی این سن تا ۲۱ سالگی هم تعریف می شود. به ندرت پیش می آید که متخصص اطفال برای درمان بزرگسالان از تخصص خود خارج شود، مگر اینکه هم در زمینه اطفال و هم در طب بزرگسالان آموزش دیده باشد.

چه زمانی باید به متخصص کودکان مراجعه کرد؟

یکی از سؤالات والدین این است که فرزند من چند وقت یکبار باید توسط دکتر کودکان ویزیت شود؟ تا قبل از 2 سالگی هر 3 الی 6 ماه یک بار باید برای معاینه وضعیت رشدی، سلامت جسمی و ذهنی کودک به دکتر کودکان مراجعه کنید. پس از 5 سالگی، حداقل سالی یک بار باید کودکتان را برای چکاپ کامل نزد متخصص کودکان ببرید تا از وضعیت سلامت جسمانی و روحی، تعاملات اجتماعی و غیره اطمینان حاصل کنید. طبق تحقیقات اخیر، متأسفانه از هر 6 کودک، حداقل یک نفر دچار نقص رفتاری و اختلالات CDC است. تشخیص و پیشگیری زود هنگام باعث جلوگیری از بسیاری از مشکلات روحی و تعاملات اجتماعی فرد در دوران بزرگسالی می شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

همیشه یک ضرب المثل قدیمی در میان موارد پزشکی خودنمایی می کند که می گوید پیشگیری بهتر از درمان است! مراقب سلامتی کودک خود باشید. زیرا این انسان کوچک بامزه و دوست داشتنی بسیار ظریف و حساس است و به دلایل مختلفی ممکن است سلامتی اش به خطر بیفتد. حتی اگر احساس می کنید کودکتان مشکل خاصی ندارد برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، سعی کنید هر ۶ ماه یا یک سال یک بار فرزندتان را پیش دکتر کودکان ببرید تا به صورت کامل چکاپ شود و از نظر سلامت روانی و فیزیکی، رشد ذهنی و جسمی مورد ارزیابی قرار گیرد.