شیردهی و راحت ترین روش های تغذیه ساده به نوزاد نارس

شیردهی به نوزاد نارس

در این مقاله به تغذیه نوزادان نارس پرداخته ایم، همچنین از مشکلات و راه های تغذیه این نوزادان را بررسی کرده ایم.

شیردهی برای همۀ کودکان مزایای فوق العاده ای دارد، اما اگر کودکتان زودتر به دنیا آمده است، شیردهی اهمیت بیشتری هم پیدا می کند. آغوز و شیر مادر برای نوزاد نارس بسیار مهم است. نوزاد نارس نیاز به مواد غذایی بیشتری دارد که شامل شیر مادر، مواد مغذی است.

شیر دهی به نوزاد نارس

شیر مادر برای نوزادان نارس باعث رشد و تکامل و به ویژه متناسب با نیازهای نوزادان نارس است، تأمین پروتئین برای رشد مغز و تأمین پادتن برای محافظت از نوزادان نارس در برابر عفونت است.

مراقبت کانگورویی و تماس پوست با پوست با نوزاد نارس

امكان تماس پوست با پوست و هم آغوشی مادر و نوزاد باید از لحظه تولد برقرار شود. این امر باید استاندارد مراقبت نوزاد نارس در همه بخش های مراقبت ویژه نـوزادان باشد و حتی در مورد نـوزادان ۲۴ هفته داخل رحمی كـه نیازمند ونتیلاتـور و انـواع مراقبت ها هستند اعمال گردد. تزریق واكسن هپاتیت B و ویتامیـن K ،اقدامات تشخیصی و درمانی و همه مراقبت ها ضمن ادامه هم آغوشی انجام شـود.

هم آغوشی مادر و نوزاد یا مراقبت کانگورویی علاوه بر افزایش ۳ برابری امید به موفقیت در امر تغذیه با شـیر مادر و افزایش ضریب هوشی كودك، موجب كاهش وقفه تنفسی نوزاد، تنظیم درجه حرارت بدن و تثبیت ضربان قلب، افزایش میزان اشباع اكسیژن خون، افزایش وزن، كاهش انواع عفونت ها به كمتر از نصف به ویژه عفونت های دیررس و بیمارستانی، ترخیص زودتر از بیمارستان، كاهش استرس مادر و ارتقاء سلامت روان وی می گردد. به دلیل نقش بی بدیل شیر مادر در ارتقاء سلامت نـوزاد و تكامل دستگاه گوارش وی، هرگاه نوزاد خیلی كم وزن متولد و به بخش مراقبت های ویژه نوزادان منتقل شود، در اولین فرصت و حتی قبل از انتقال مادر باید پستان مادر دوشیده شود و پدر نوزاد ۲/۰ میلی لیتر آغوز تازه مادر را به بخش مراقبت های ویژه برده تا از راه دهان به نوزاد بخورانند.

چه زمانی نوزاد می تواند مستقیم شیر بخورد؟

نوزادانی که قبل از ۳۴ هفته متولد می شوند ممکن است به وسیله یک لوله تغذیه از طریق بینی یا دهان که به طور مستقیم به معده می رسد تغذیه شوند. شیر مادر را می توان از طریق این لوله به نوزاد خود بدهید.

نوزادان نارس زود هنگام هنوز در حال یادگیری مکیدن، بلع و تنفس هستند. هنگامی که نوزاد شما رفتارهای غذایی مانند چرخاندن سر به اطراف و مکیدن از خود نشان می دهد، پرستار برای تغذیه از پستان به شما و نوزادتان کمک می کند.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند در معرض خطر هایی مانند :

✓ عفونت گوش

✓ مشکلات ریوی و تنفسی

✓ اسهال

✓ دیابت

✓ اضافه وزن و چاقی

✓ برخی از سرطان های دوران کودکی

✓ سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

اساتید فوق تخصص نوزادان در آمریكا تغذیه با شیر مادر را مؤثرتریـن و با صرفه ترین عامـل درمانـی نـوزادان نـارس می دانند و بـه مادرانی كـه نوزاد نارسشان در بخش های مراقبت ویژه بستری می شـود اظهـار می دارند كه " شیر شـما دارویی است بـرای حفاظـت نوزادتـان در مقابل انواع مشكلات و معضلات سلامتی و عوارضی كه در طول مدت بستری و پـس از آن بـرای نوزادتان اتفـاق می افتد ".

آغوز چیست ؟

آغوز اولین شیری است که سینه ها در طول بارداری تولید می کنند. این ماده برای کودک حکم طلا را دارد به همین علت هر قطره آن مهم است. برخی از مادران ممکن است فقط چند قطره آغوز داشته باشند در حالیکه مادرهای دیگر هر بار مقدار بیشتری تولید می کنند. این امر طبیعی است و مقدار آن به اندازهای است که نوزاد شما نیاز دارد.

آغوز سرشار از پروتین و آنتی بادی است که به رشد سیستم ایمنی نوزاد کمک می کند و تمام مواد غذایی لازم برای نوزاد را تأمین و از نوزاد در برابر عفونت مراقبت می کند.

شیر دهی به نوزاد نارس

استفاده از شیردوش و یا دوشیدن با دست بخشی از اصول تغذیه با شیر مادر در نوزادان نارس است. همان طوری که بیان شده دوشیدن شیر در صورت عدم تغذیه از پستان و یا به دلیل عدم توانایی در تخلیه کامل پستان، هر چه زودتر ظرف مدت شش ساعت اول پس از تولد، باید شروع شود. این عمل باعث ترشح هورمون تولید شیر و تحریک پستان در استقرار شیردهی می شود؛ زیرا مادرانی که نوزاد نارس دارند از مادران دارای نوزاد رسیده شیرشان دیرتر برقرار می شود. دوشیدن شیر این مادران حتی در طی ساعت اول پس از تولد نیز نتایج خیلی خوب داشته و توصیه شده است.

✓ شیر خود را با دست و یا استفاده از شیردوش حداقل ۸ بار یا بیشتر در ۲۴ ساعت بدوشید.

✓ به دوشیدن شیر حداقل یک بار در طول شب ادامه دهید؛ چرا که سطح هورمون ( پروالکتین ) که به تولید شیر کمک می کند در طول شب بیشتر از زمان های دیگر است.

✓ در طول شب تنها ۴ ساعت بین دفعات دوشیدن شیر فاصله بیندازید.

به وضعیتی که پستان ها بیش از حد پر و ناراحت کننده شوند تورم پستان گفته می شود. کمپرس سرد پستان ها و دوشیدن مداوم شیر می تواند به بهتر شدن وضعیت کمک کند.

◀پیشنهاد مطالعه : مراقبت از نوزاد نارس

روش های تغذیه نوزاد نارس

در این قسمت روش های مختلف تغذیه نوزاد نارس مورد بررسی قرار می دهیم.

شیر دهی به نوزاد نارس

نوزادان نارس در nicu با روش های مختلفی تغذیه می شوند .این روش ها مکمل تغذیه است تا زمانی که نوزاد قوی تر شود و بتواند از پستان شیر بخورد مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب روش تغذیه به سن حاملگی و بررسی سایر بیماری های نوزاد بستگی دارد.

تغذیه با لوله بینی - معده ای یا لوله دهانی - معده ای ( or gastric-Naso tube gastric-oro ) :

لوله ای است که از طریق بینی نوزاد یا دهان او به معده نوزاد می رود که او را تغذیه کند. به منظور تقویت قدرت مکیدن به نوزادانی که با لوله تغذیه می شوند پستانک داده می شود.

کمک شیردهی ( aid Lactation ) :

یک لوله تغذیه که از یک ظرف به پستان شما وصل می شود. هنگامی که نوزاد از پستان شیر می خورد، شیر را هم از پستان و هم از طریق لوله تغذیه دریافت می کند.

تغذیه انگشتی ( feeding Finger )

یک لوله تغذیه متصل به یک ظرف در کناره انگشت شما قرار داده می شود. نوزاد با مکیدن همزمان انگشتتان و لوله تغذیه، غذا دریافت می کند.

تغذیه نوزاد نارس با فنجان :

یک فنجان کوچک جلوی دهان نوزاد قرار می گیرد که وی از آن بنوشد. سرعت نوشیدن را نوزاد تعیین می کند. بنابراین شیر را در دهان نوزاد نریزید.

تغذیه نوزاد نارس با سرنگ، قطره چکان یا قاشق :

گاهی اوقات برای دادن مقادیر اندک شیر استفاده می شوند.

رابط شیردهی ( shield Nipple ) :

وسیله خاصی که متناسب با اندازه نوک پستان است. این وسیله ممکن است کمک کند که نوزاد پستان را بگیرد، بمکد و آن را در دهان نگهدارد.

تغذیه نوزاد نارس در خانه

این نوزادان در مقایسه با نوزادان رسیده، تعداد دفعات بیداری بیشتری دارند و این موضوع نگران کننده نیست و مادران برای تغذیه آنها باید وقت بیشتری بگذارند. نوزادان نارس بیشتر از نوزادان هم سن و سال خود، بیمار می شوند. بنابراین باید بیشتر مراقبت شوند. هنگامی که نوزاد از بیمارستان به خانه می رود، به شما یک برنامه غذایی داده خواهد شد که به شما و نوزادتان در شیردهی کمک کند.

ممکن است نیاز باشد که به دوشیدن شیر ادامه بدهید و به تدریج که نوزاد قوی تر می شود و تغذیه از پستان راحت تر می گردد می توانید دوشیدن شیر را کم کنید. حمایت های مداوم در شیردهی به نوزادتان در منزل کمک خواهد کرد. با پزشک خود برای پیگیری این مراحل برنامه بریزید.

نگهداری از شیر هنگامی که شما و نوزاد در خانه هستید متفاوت است.

چند پیشنهاد برای نگهداری شیر مادر در خانه عبارتند از :

✓ از یک ظرف نگهداری تمیز که حاوی BPA نیست یا کیسه های مخصوص انجماد شیر مادر استفاده کنید.

✓ روی ظرف تاریخ دوشیده شدن شیر را بنویسید.

✓ برای جلوگیری از هدر رفتن شیر، شیر را در اندازه ای که برای هر بار شیردهی مورد نیاز است نگهداری کنید.

✓ شیر را پس از دوشیدن در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. بهترین شیر برای نوزاد شیر تازه دوشیده شده است. اگر بیش از حد نیاز نوزاد شیر دوشیده شده دارید می توانید آن را فریز کنید.

✓ شیری که قبلاً فریز شده را دوباره فریز نکنید.

✓ می توان شیر تازه و سرد را با شیر یخ زده مخلوط کرد. شیر گرم را با شیر یخ زده ترکیب نکنید.

✓ یخ شیر را در یخچال یا در زیر آب گرم باز کنید.