استفاده از ادویه در غذای نوزادان و کودکان و خواص ادویه

مصرف ادویه برای نوزادان و کودکان

ادویه در غذای نوزاد

در مورد بچه های تازه متولد شده توصیه می شود که تا قبل از هشت ماهگی از دادن هر غذای ادویه دار به آنها خودداری شود. زمانیکه قصد دارید برای اولین بار ادویه را به غذای نوزاد اضافه کنید، مراقب باشید تا در این کار زیاده روی نکنید و در وهله ی اول و برای اولین بار نیز فقط باید از یک نوع ادویه استفاده کنید و بعد کم کم میزان آن را افزایش دهید و هنگام اضافه کردن ادویه مراقب باشید تا از انواعی استفاده کنید که سدیم کمی دارند و همچنین مراقب ادویه هایی باشید که قند و نمک بسیار زیادی دارند.

اضافه کردن ادویه به غذاهای کودک یکی از بهترین راه ها برای افزایش میل کودک و چشاندن طعم های متنوع و مختلف به اوست. این ادویه ها کاملاً امن هستند، بنابراین مطمئن باشید که از بسیاری از آنها نیز لذت می برند. از طرفی با انجام این کار، سلامت ذهنی کودک نیز از لحاظ چشیدن طعم های مختلف بالاتر می رود.

آشنایی با دیگر خواص ادویه

ادویه به حالت پودر شده و یا عصاره حاصل از ریشه، پوست ساقه گیاه و یا دانه بعضی از گیاهان گفته می شود. بعضی از ادویه ها خواص ضد التهابی و بعضی از آنها برای حافظه و رشد استخوان بسیار مفید هستند. ادویه ها طعم های متفاوتی به غذاها می دهند و علاوه بر خواص خود، رنگ و بوی غذاها را نیز بهتر می کنند، اما همین طعم دهنده های فوق العاده، گاهی می توانند مضر باشند، خصوصاً در ارتباط با کودکان.

ادویه قسمتی از گیاهان معطر است که به عنوان چاشنی به غذاها اضافه می شود. ادویه عامل مهمی برای طعم و عطر غذا است. همچنین طیف وسیعی از مزه ها را ایجاد می کند. ادویه عضوی جدا نشدنی از غذا است و بدون آن غذا اصلاً طعم خوبی نخواهد داشت.

تنها هدف از مصرف ادویه طعم دار کردن غذا نیست، بلکه ادویه ها موجب کاهش مصرف نمک هنگام طبخ می شوند. ادویه هایی مانند زردچوبه، هل، دارچین، هنوز هم به دلیل ارزش غذایی قدرتمند ویژگی های درمانی دارند. علاوه بر این، دیگر ادویه ها مانند تمبر هندی، پاپریکا و جوز هندی نه تنها به معطر کردن غذا کمک می کنند، بلکه مشکلاتی مثل سوء هاضمه، حالت تهوع و سوزش معده را برطرف می کنند.

علاوه بر طعم دهی غذا، از خواص ادویه جات می توان به جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی مثل : قند خون بالا، فشار خون، بیماری های قلبی، ضعیف شدن بدن، مشکلات پوستی، سرماخوردگی، آنفولانزا و سرطان اشاره کرد. به طور کلی ادویه جات موجب افزایش گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن میکروب ها می شوند.

پیشنهاد مطالعه : مقاله شناخت اصول تغذیه و رژیم

خواص ادویه جات مختلف

خواص ادویه جات مختلفزردچوبه

زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و کل سیستم ایمنی بدن را حمایت می کند و سلامتی پوست و قلب را هم به دنبال دارد و همچنین برای حفظ وزن هم مفید است. زردچوبه تنها منبع خوراکی کورکومین است. تأثیر کورکومین موجود در زردچوبه در کاهش درد و التهاب بیش از تأثیر داروی آسپرین و ایبوپروفن و در کاهش سلول های سرطانی بیش از بسیاری از داروهاست.

فلفل سیاه

فلفل سیاه در غذاهای زیادی در سراسر جهان استفاده می شود. این ادویه طعمی خاص و ملایم را به غذا می دهد. فلفل سیاه یا همان فلفل را برای تزئین سالاد نیز استفاده می کنند. اما افراد کمی خبر دارند که فلفل سیاه مقدار زیادی مواد مغذی دارد. پودر فلفل سیاه سوء هاضمه، لختگی خون و نفخ را از بین می برد. این ماده همچنین ضد یبوست بوده و اختلالات معده را درمان می کند.

زیره سیاه

زیره سیاه از سُس گرفته تا فیله ماهی را می تواند طعم دار کند. در بیشتر بخش های دنیا، زیره سیاه به ( گشنیز رومی ) معروف است. این ادویه نیز مانند دیگر ادویه ها مصارف دارویی دارد. بنابراین در مواقع دندان درد، یبوست و سردرد استفاده از این ادویه را فراموش نکنید.

هل

هل علاوه بر عطر استثنایی خود، دارای خاصیت تقویت کننده برای سیستم گردش خون و قلب، دیوریتیک و ادرار آور، نشاط آور و فرح افزا، تقویت کننده ریه و تنفس و ضد جرم دندان و میکروب های دهانی است. هل می تواند اشتها را افزایش دهد، قوای جنسی را تقویت می کند و فشار خون را در حد متعادل نگه دارد. هل با خواص ضد میکروب و آرامش بخش خود، می تواند در درمان گلودرد، سرفه و التهاب حلق و لوزه ها مؤثر باشد.

خواص انواع ادویه

عطر و طعم ادویه جات، به همراه خواص و فواید شگفت انگیز آنها، باعث شده است تا مردم بومی هر نقطه، بر اساس ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی و مزاج بدن ساکنین منطقه خود، از ترکیب مخصوصی از ادویه جات در تهیه خوراک خود استفاده کنند. هند یکی از بزرگترین تولید کنندگان ادویه در جهان است.

دارچین

دارچین به سطح انسولین خون کمک می کند، کمی دارچین را با صبحانه میل کنید. دارچین همچون انسولین عمل می کند و موجب تحریک گیرنده های چربی و سلول های عضلانی می شود و قند اضافی را از خون خارج و در سلول ها ذخیره می کند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز

معمولاً کبد سموم را دفع می کند و چربی های اضافه را تجزیه می کند. یک لیوان آب گرم با لیمو و مقداری فلفل قرمز را ترکیب و قبل از صبحانه میل کنید تا این چربی ها دفع شوند.

نعناع

نعناع به تسکین سردرد و میگرن کمک می کند. بخار چای نعناع نیز می تواند بینی های مسدود شده را باز و به این ترتیب به مشکلات تنفسی کمک کند. برگ های خشک شده و تازه نعناع را می توان به چای اضافه کرد.

خواص دارویی ادویه ها

از خواص ادویه های تند می توان به بالا بردن متابولیسم بدن اشاره کرد. استفاده کردن از فلفل و زنجبیل موجب افزایش دمای بدن، تعرق و لاغری می شود. علاوه بر آنها زردچوبه و دارچین هم متابولیسم بدن را بالا می برند. مصرف دمنوش زنجبیل یا اضافه کردن آن به غذاها، معجزه ای برای درمان معده درد است.

دارچین و هل هم برای درمان مشکلات گوارشی و رفع حالت تهوع مفید هستند. مصرف رازیانه موجب تنظیم هورمون های زنانه می شود. از فواید زعفران می توان به قاعده آور بودن آن اشاره کرد. نوشیدن چای آویشن و پونه یا اضافه کردن آنها به غذا سبب تسکین دردهای دوران پریود می شود. اگر بدن شما ملتهب است و دردهای عضلانی دارید، مصرف زردچوبه را فراموش نکنید. این ادویه دارای کورکومین است که سبب درمان التهابات بدن می شود.

ادویه جات لازم در خانه

ادویه جات ضروری در خانه بنا بر سلیقه هر شخص متفاوت است. ما لیستی از ادویه جات تهیه کرده ایم تا شما در اختیار داشته باشید.

دارچین، رازیانه، زردچوبه، زرشک، زعفران، زنجبیل، زیره، زیره سبز، سماق، سیاه دانه، فلفل بهار، فلفل سفید، فلفل سیاه، فلفل تند، کاری، کنجد، گرم مَصالح، گُلپر، گلرنگ، گل محمدی ( گل سرخ )، میخک صدپر، آنقوزه ( آنغوزه )، نمک خوراکی، واسابی، وانیل، هل سبز، هل سفید، هل سیاه، آویشن، انیسون، برگ بو، پاپریکا، تخم شنبلیله، تخم شوید، تخم گشنیز، جوز هندی، تمر هندی، خردل، خسرودارو.

شاه ادویه ها

از چندین قرن پیش تاجران فلفل سیاه را شاه ادویه ها می دانستند و آن را طلای سیاه می خواندند. فلفل سیاه اولین کالای تجاری هند و اروپا بود. فلفل سیاه می تواند به ترک سیگار کمک کند؛ در یک تحقیق نشان داده شد که روغن فلفل سیاه به شکل مؤثری می تواند به ترک سیگار کمک کند. در این تحقیق افرادی که روغن فلفل سیاه را بو کرده بودند تمایلشان برای کشیدن سیگار به میزان قابل توجهی پائین آمده بود. بسیاری از آنان نیز پس از مدتی سیگار را به طور کلی کنار گذاشتند.

گرم ترین ادویه

در طول فصول سرد، فقط چشم دوختن به پوشیدن لباس های گرم یا استفاده از پتو در خواب شاید به اندازه کافی مناسب نباشد. شما باید بدن خود را از درون گرم نگه دارید. این ادویه جات گرم می توانند در فصول سرما خون را در بدن شما به گردش در بیاورند و به هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی نمایند و باعث پیشگیری از انواع سرماخوردگی و آنفولانزا شوند. فلفل سیاه، هل، فلفل کاین ( Cayenne )، دارچین، زنجبیل، سیر و ترب کوهی جزء ادویه های گرم هستند.

لیست ادویه جات هندی

معمولاً چاشنی های هندی از تندی بیشتری برخوردارند و نسبت به سایر ادویه ها در سرتاسر جهان تندتر هستند. ما نام چند ادویه هندی را برای شما ذکر می کنیم : Asafoetida ( آنغوزه )، Cardamom ( هل )، Lal Mrich ( فلفل هندی )، Cilantro ( گشنیز )، Dalchni ( دارچین )، Luong ( میخک )، amchur ( پودر انبه )، Rai ( دانه های خردل )، Adrak ( زنجبیل ).

ادویه برای ماهی

آویشن خشک خورد شده 5 قاشق چایخوری، نمک 2 قاشق چایخوری، فلفل قرمز 2 قاشق چایخوری، فلفل سیاه 2 قاشق چایخوری، پودر زیره 1 قاشق چایخوری، پودر پیاز 1 قاشق چایخوری، پودر سیر 1 قاشق چایخوری، پرک فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری، پودر گشنیز 1 قاشق چایخوری. تمام ادویه ها را در کاسه بزرگی بریزید و با چنگال به خوبی هم بزنید تا مخلوط و یکدست شوند. ادویه ماهی باید در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری شود و در ظرف در بسته باشد. این ادویه را می توانید به ماهی، میگو و انواع غذاهای دریایی اضافه کنید.

ادویه برای کباب کوبیده

سماق 2/1 قاشق چایخوری، پودر پیاز 2/1 قاشق چایخوری، پودر لیمو عمانی 2/1 قاشق چایخوری، زردچوبه 2/1 قاشق چایخوری، پودر زنجبیل 2/1 قاشق چایخوری، فلفل سیاه به مقدار لازم، پودر برگ بو 2/1 قاشق چایخوری، پودر خردل 2/1 قاشق چایخوری، زیره سیاه 2/1 قاشق چایخوری، پاپریکا 2/1 قاشق چایخوری، نمک به مقدار لازم. تمامی مواد را در هاون دستی بریزید و بکوبید تا به قطعات کوچک تبدیل شوند، سپس آنها را در آسیاب برقی بریزید و به شکل پودر درآورید. باید ادویه بدست آمده به شکل کاملاً یکنواخت شود. سپس آن را در شیشه دردار بریزید و درب آن را محکم ببندید. ادویه مورد نیاز برای استفاده در غذای کباب کوبیده حاضر است و نسبت به سلیقه و طبع غذایی می توانید آن را به غذاهای گوشتی دیگر نیز اضافه کنید.