انکوباتور برای نوزادان : چیست و چرا استفاده می شود؟

آنچه والدین باید در مورد دستگاه انکوباتور و نوزاد نارس بدانند

انکورباتور نوزادان نارس

نوزادی که قبل از پایان 37 هفته کامل بارداری ( پیش از 36 هفته و 6 روز ) متولد شود. بسیاری از نوزادان نارس نیاز به مراقبت در بخش مراقبت های ویژه نوزادان ( NICU ) دارند. در بخش مراقبت های ویژه، نوزادان در دستگاه انکوباتور قرار می گیرند که این دستگاه شرایط محیطی مورد نیاز برای رشد نوزاد را فراهم می کند.

انکوباتور چیست ؟

انکوباتور تقریباً به اندازه یک تخت است که با یک پلاستیک شفاف پوشیده شده است. این دستگاه با فراهم کردن محیطی مشابه با رحم مادر، با گرم نگه داشتن نوزاد و محافظت از آنها در برابر بیماری ها یا عوامل بیماری زا محیطی به ارائه مراقبت های پزشکی به نوزاد کمک می کند. این دستگاه یک محیط امن با درجه حرارت، رطوبت و اکسیژن کنترل شده برای نوزاد را فراهم می کند. همچنین این دستگاه به حذف عوامل استرس زا خارجی مانند : دما و صدا که باعث استرس غیر ضروری یا افزایش فشار خون نوزاد کمک می کند.

چرا نوزادان به دستگاه nicu نیاز دارند؟

اغلب فکر می کنیم که انکوباتورها ( و به طور کلی NICU ) فقط برای نوزادان نارس هستند. در حالی که بسیاری از نوزادان در NICU به دلیل زایمان زودرس در آنجا هستند، دلایل دیگری وجود دارد که ممکن است کودک به انکوباتور نیاز داشته باشد.

✔ چربی کم بدن : نوزادان نارس چربی محافظ ندارند و حتی در دمای اتاق احساس سرما می کنند.

✔ مشکلات تنفسی : برخی از نوزادان ممکن است به دلیل رشد ناکافی ریه ها، دچار مشکل تنفسی شوند. در نتیجه، اندام های نارس آنها ممکن است اکسیژن کافی دریافت نکنند. بنابراین، آنها ممکن است نیاز به نظارت قلبی و تنفسی در انکوباتور داشته باشند.

✔ عفونت : نوزادان نارس و نوزادانی که مشکلات مادرزادی دارند، متولد شده اند و یا مستعد ابتلا به عفونت می باشند. استفاده از این دستگاه می تواند از کودک در برابر عوامل عفونی محافظت کند تا زمانی که عملکرد ایمنی نوزاد بهبود یابد.

✔ دیابت بارداری : نوزادانی که از مادران مبتلا به دیابت بارداری متولد می شوند ممکن است بلافاصله پس از تولد برای مدت کوتاهی در زیر انکوباتور قرار گیرند.

✔ زردی : زردی نوزاد بسیار شایع است و به دلیل سطح بالای بیلی روبین در خون رخ می دهد. این دستگاه مجهز به نورهای فتو تراپی/ فلورسنت ویژه است که می توانند به درمان زردی کمک کنند.

✔ وزن کم هنگام تولد : نوزادان با وزن کمتر از 2500 گرم در هنگام تولد در رده کم وزنی هنگام تولد قرار می گیرند. این نوزادان کوچکتر به نظر می رسند، چربی بدن بسیار کمتری دارند و ممکن است مشکلات مشابهی مانند مشکلات تنفسی و عفونت داشته باشند. بنابراین آنها قادر به تنظیم دمای بدن خود نیستند. قرار دادن آنها در انکوباتور آنها را گرم نگه می دارد و از رشد آنها در یک محیط کنترل شده پشتیبانی می کند.

✔ بهبودی پس از جراحی : برخی از نوزادان ممکن است کمی پس از تولد نیاز به عمل جراحی داشته باشند. بنابراین، برای نظارت بر پیشرفت نوزاد و کمک به بهبود آنها در یک محیط تنظیم شده آنها را در انکوباتور قرار می دهند.

آنچه انکوباتور برای نوزادان انجام می دهد :

✔ تنظیم دما : دما را براساس نیاز نوزاد تنظیم می کند. به طور کلی، NICU در دمای 82 تا 86 درجه فارنهایت نگهداری می شود، در حالی که دستگاه معمولاً طوری تنظیم می شود که کودک بتواند دمای بدن خود را بین 95 تا 98.6 درجه فارنهایت حفظ کند.

✔ مرطوب سازی : این دستگاه رطوبت هوا را تنظیم می کند تا یکپارچگی پوست ( پوست پریمی بسیار نازک و ظریف است زیرا هنوز در حال رشد است ) حفظ شود.

✔ محافظت در برابر عوامل تحریک کننده : نوزاد را در برابر عواملی مانند نور، صدا، عفونت محافظت می کند.

✔ زردی : این دستگاه مجهز به نورهای ویژه است که می توانند به درمان زردی کمک کنند.

✔ نظارت بر عناصر حیاتی با این دستگاه انجام می شود.

نوزادان چه مدت در انکوباتور می مانند؟

مدت زمان ماندن نوزاد در انکوباتور بستگی به شرایط سلامتی نوزاد دارد. برخی از نوزادان ممکن است چند روز در انکوباتور بمانند و برخی دیگر چند ساعت.

چگونه از نوزاد در دستگاه مراقبت کنم؟

اگر نوزادان در NICU و در انکوباتور باشند، نمی توانید کاری برای مراقبت از نوزاد خود انجام دهید، اما می توانید با پزشکان و پرستاران کودک خود صحبت کنید تا بدانید چه زمانی و چگونه می توانید آنها را در آغوش بگیرید. اگر هنوز نمی توانید به کودک شیر بدهید، می توانید شیر را برای او پمپ کنید. تا جایی که می توانید زمان خود را با نوزاد بگذرانید.

نوزاد در انکوباتور چگونه تغذیه می شود؟

سانکورباتور نوزادان نارس

نحوه تغذیه نوزاد نارس بسته سن حاملگی دارد. نوزادان نارس ممکن است به صورت داخل وریدی، از طریق لوله تغذیه یا مستقیماً از طریق دهان تغذیه شوند.

نوزادان نارس نمی توانند مکیدن، بلع و تنفس را برای تغذیه هماهنگ کنند. این کودکان برای شروع نیاز به شیر مادر از طریق لوله تغذیه دارند که از طریق بینی یا دهان به معده آنها می رود.

نوزادانی که بسیار نارس یا بیمار هستند ممکن است برای شروع نیاز به تغذیه از طریق یک خط داخل وریدی ( IV ) داشته باشند. که مایع حاوی مواد مغذی مستقیماً وارد رگ کودک شما می شود.

نوزاد به تدریج و با قوی شدن می تواند مستقیماً با شیر مادر تغذیه شود.

◀ پیشنهاد مطالعه : شیردهی و روش های تغذیه نوزاد نارس

احتمال زنده ماندن نوزاد نارس بدون دستگاه است؟

خیر، زنده ماندن نوزاد نارس بدون انکوباتور دشوار است. نوزادان نارس برای گرم ماندن، در امان ماندن از عفونت ها و حفظ سطح تنفس خود به کمک نیاز دارند. دستگاه انکوباتور محیطی ایده آل را برای این نوزادان فراهم می کند و تا زمانی که به تنهایی قادر به ادامه زندگی باشند از نوزاد حمایت می کند. همچنین وزن و دمای بدن آنها را مدیریت می کند.

دستگاه انکوباتور برای نوزادان و بزرگسالان متفاوت است. این دستگاه در اندازه های مختلف از جمله آپشن باز و بسته، دوجداره و قابل حمل موجود است.