5 تاثیر عجیب قهوه بر کودکان + عوارض و فواید

آیا مصرف قهوه برای کودکان مضر است؟

قهوه برای کودکان

قهوه حاوی کافئین است که یک ماده روان گردان طبیعی است. گزارشی در سال 2017 نشان داد که افراد 13 تا 18 ساله بیشترین افزایش مصرف روزانه قهوه را داشتند. گزارش ذکر شده در بالا نشان داد که 37 درصد از کودکان در آن گروه سنی هر روز این نوشیدنی را می نوشیدند که از 23 درصد در سال 2014 و 31 درصد در سال 2016 افزایش یافته است.

قهوه به دلیل کافئین موجود در آن در خیلی از نقاط دنیا برای کودکان ممنوع است و در بعضی دیگر از نقاط با رعایت دستورالعمل هایی اجازه مصرف قهوه به کودکان داده شده است. بعضی بر این باور بوده اند که مصرف کافئین جلوی رشد کودک را خواهد گرفت که این کاملا نادرست است، دلیل مضر بودن قهوه برای کودک عوارض جانبیه دیگر است که در ادامه به آنها می پردازیم.

هیچ دستورالعمل فدرالی برای دریافت کافئین برای کودکان در ایالات متحده وجود ندارد، با این حال، توصیه های بهداشت کانادا نشان می دهد که کودک بیش از 2.5 میلی گرم ( میلی گرم ) کافئین به ازای هر کیلوگرم ( کیلوگرم ) وزن بدن مصرف نمی کند.

کافئین چگونه بر کودکان تاثیر می گذارد؟

کافئین اثر دوز پاسخ دارد. از آنجایی که جثه بدن کودکان کوچک است و کودکان و نوجوانان نیز هنوز در حال رشد هستند و تأثیر کافئین بر سیستم عصبی و سیستم قلبی عروقی آنها به طور کامل شناخته نشده است. کافئین بیش از حد می تواند باعث مشکلاتی مانند افزایش اضطراب، افزایش ضربان قلب و فشار خون، رفلکس اسید و اختلال خواب شود. کافئین بیش از حد برای کودکان خطرناک است و در دوزهای بسیار بالا می تواند سمی باشد.

تأثیرات قهوه ( کافئین ) در کودکان:

دکتر ناتالی موث، متخصص اطفال می گوید : در حالی که شواهدی مبنی بر اینکه مصرف کافئین مستقیماً بر رشد تأثیر می گذارد وجود ندارد، برخی از عوارض جانبی مصرف کافئین مانند خواب ضعیف می تواند بر رشد و تکامل تأثیر بگذارد و کافئین اعتیاد آور است. کودکان، مانند بزرگسالان، ممکن است از مصرف زیاد قهوه دچار عصبانیت شوند، یا دچار وابستگی و سپس علائم ترک شوند، یا مقدار زیادی شکر در بمب های شیرین مانند فراپوچینو مصرف کنند.

از مهمترین تاثیرات کافئین در کودکان می توان اشاره کرد به :

1 - اختلال در خواب

بچه ها در سن 5 تا 12 سال حداقل به 11 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند و نوجوانان هم به 9 تا 10 ساعت خواب. تأمین این ساعت های خواب به نظر سخت نمی آید اما با در نظر گرفتن برنامه های شلوغ و زود از خواب بیدار شدن ها گاهی واقعاً نمی توان این میزان خواب را تأمین کرد. خیلی از بچه ها برای افزایش سطح انرژی طی روز از قهوه استفاده می کنند، اما این می تواند منجر به کمبود خوابشان شود. قهوه محرکی است که نسبت به نوشابه های گاز دار، 5 برابر بیشتر کافئین دارد و کافئین نیز می تواند تا 8 ساعت هم در بدن بماند. حضور کافئین در بدن باعث به هم خوردن ریتم شبانه روزی می شود. بنابراین بهتر است کودکان و نوجوانان از مصرف قهوه اجتناب کنند.

2 - پوسیدگی دندان

قهوه اسیدی است. نوشابه های اسیدی می توانند با ضعیف کردن دندان ها به سلامت دهان آسیب بزنند و موجب سست شدن مینای دندان و افزایش احتمال پوسیدگی آن شوند. بچه ها بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند، چون مینای دندان دائمی کودک سال ها طول می کشد تا استحکام لازم را پیدا کند. بچه هایی که قهوه می نوشند بیشتر از بزرگسالان در معرض مشکلات دهان و دندان هستند.

3 - بی اشتهایی

قهوه محرکی است که می تواند موجب کاهش اشتها شود. بچه هایی که در سنین رشد هستند نیاز به رژیم غذایی سالم و متعادلی از پروتئین، غلات کامل، میوه ها و سبزی ها دارند. وقتی کودکان قهوه می نوشند، تأثیر تحریک کنندگی آن باعث کاهش اشتها شده و تغذیه را مختل می کند.

4 - بیش فعالی

قهوه می تواند منجر به مشکلات رفتاری زیادی در بچه ها شود مانند بیش فعالی، بی قراری و عدم توانایی در تمرکز. زیرا کافئین موجود در قهوه محرکی است که انرژی را افزایش داده و سطح هوشیاری را بالا می برد. هر چند بزرگسالان از این عارضه ی جانبی کافئین سود می برند، اما برای بچه های محصلی که نیاز به توجه و آرام نشستن در سر کلاس دارند آسیب زننده است. تأثیر کافئین می تواند تا ساعت ها بماند، مثلاً به اندازه ی تمام ساعاتی که کودک در مدرسه است و این تأثیر منفی قابل توجهی بر ارتباط کودک با همکلاسی هایش، مطالعه، یادگیری و نمراتش خواهد داشت.

5 - آسیب به استخوان ها

قهوه ( کافئین ) ادرار آور است و افزایش ادرار باعث از دست رفتن کلسیم بدن می شود که لاجرم پوکی استخوان را در پی دارد، همچنین خود کافئین نیز مقادیر زیادی از کافئین را از بدن می گیرد ( به ازای هر 100 میلی گرم قهوه ی هضم شده، 6 میلی گرم کلسیم از دست می رود ).

◀ پیشنهاد مطالعه : علت نفس تنگی در بارداری چیست؟

نوشیدن چه مقدار قهوه برای کودکان و نوجوانان مناسب است؟

قهوه برای کودک

از آنجایی که کافئین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد، بچه ها یا افراد بزرگسال ممکن است بدون مصرف قهوه و تنها با مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها بیش از حد مجاز روزانه، کافئین دریافت کنند. با توجه به مواردی که ذکر شد یک فنجان قهوه در روز برای افراد بالای ۱۲ سال مشکلی ایجاد نمی کند. در رابطه با میزان مجاز مصرف کافئین در روز اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و نتایج تحقیقات مختلف متفاوت است. اما اگر بخواهیم به یکی از معتبرترین آن ها استناد کنیم، باید برای هر کیلوگرم از وزن کودکان و نوجوانان 2.5 میلی گرم کافئین در نظر بگیریم. برای مثال اگر کودکی 40 کیلوگرم وزن دارد میزان مجاز مصرف کافئین 100 میلی گرم می شود. اگر کودکی وزنی معادل 60 کیلوگرم داشته باشد میزان مجاز مصرف کافئین برای او معادل 150 میلی گرم در روز می شود.