تشخيص مشكلات شنوايي در سن هاي پايين

 تشخيص مشكلات شنوايي در سن هاي پايين

 


طبق آمارهای جهانی، از هر۱۰هزار کودک،۳کودک دچار افت شنوایی هستند که این آمار درمورد ایران هم صدق میکند.غربالگری شنوایی نوزادان بسیار مهم است زیرا اگر شنوایی نوزاد دچار اختلال شود، در بسیاری از عملکردهای بدن کودکان، اختلال ایجاد میشود.


بهترین زمان برای تشخیص شنوایی کودکان:
بهترین زمان برای تشخیص مشکلات شنوایی، قبل از۳ماهگی است و تا قبل از۶ماهگی باید اقدامهای درمانی مناسب برای کودک کم شنوا انجام شود.


علايم مهم:
واکنش نشان ندادن كودكان به محیط ،مهمترین علائم اختلال شنوایی درآنهاست. با خنده، گریه، پلک زدن، تولید اصوات، چرخش گردن و دنبال کردن با نگاه به محیط پیرامون خود واکنش نشان میدهند. نوزاد از بدو تولد میتواند بشنود، مگر اینکه مبتلا به اختلالات شنوایی باشد. با رشد کودک، او از گوشهایش برای دریافت حجم بسیار بالایی از اطلاعات درباره دنیای اطرافش استفاده خواهد کرد.این روند مغز او را به رشد بیشتر تحریک میکند و نهایتا منجر به رشد برخی تواناییهای فیزیکی او از قبیل نشستن، غلت زدن، خزیدن و راه رفتن روی دو پا میشود. توانایی شنیدن در کودک در پایان یک ماهگی کامل میشود، هر چند درک کامل آنچه میشنود را ندارد.
صداهای نامفهوم و تکراری و تبدیل آن به کلمه و تبدیل کلمه به جمله، نشان دهنده سیر طبیعی قدرت شنوایی کودک و تکمیل قدرت گفتاری و زبانی اوست. در۳ماهگی، بخش گیجگاهی مغز کودک ( که مربوط به شنیدن و درک زبان است ) فعالتر میشود، درنتیجه هنگامی که کودک صدای شما را میشنود ممکن است مستقیما به شما نگاه کند، صداهایی از خودش دربیاورد یا سعی کند به شما پاسخ دهد؛ اما نمیتواند مکالمه کند. در۵ماهگی، کودک میتواند منبع صدا را تشخیص دهد و سریع صورت خود را به طرف صداهای جدید بر میگرداند. نوزادان۵ماهه میتوانند اسم خود را تشخیص دهند.


خواندن کتاب:
خواندن کتاب یا حرف زدن با او، صرفنظر از سنش، مسلما مفید است. این کار به گوش او کمک میکند تا تغییر وزن و تن صدا را درک کند. بعلاوه، هرچه بیشتر برای او چیز بخوانید و با او حرف بزنید، کلمات و صداهای بیشتری را یاد میگیرد که به او در حرف زدن کمک خواهد کرد. هنگامی که کودک شما بیدار و هوشیار است و از سرماخوردگی یا عفونت گوش ( که ممکن است موقتا بر شنوایی او تاثیر منفی بگذارند ) رنج نمیبرد، باید نسبت به صداهای بلند و ناگهانی واکنش نشان دهد. البته ممکن است این واکنش به صورت وحشت یا ترس ظاهر شود اما با شنیدن صدای شما آرام شده و به سویتان برگردد.


آزمايش تشخيصي:
با آزمایشی ساده در کودک زیر3 ماه میتوانید شنوایی اش را بسنجید. پشت سر کودک، دستهایتان را آرام به هم بزنید. اگر او واکنش نشان داد، شنوایی او طبیعی است. در صورتی که واکنش نشان نداد، این کار را چندین بار تکرار کنید. بین 4 تا ۶ماهگی میتوانید اسم او را صدا بزنید تا ببینید آیا او به طرف شما برمیگردد یا به صدای شما واکنش نشان میدهد. دقت کنید که آیا پس از شنیدن یک صدای جالب، سر یا چشمان خود را به طرف صدا برمیگرداند؟دقت کنید که آیا کودک به شنیدن اسم خودش یا صداهای آشنای محیط اطرافش مانند صدای تلفن یا جاروبرقی واکنش نشان میدهد یا خیر. در صورت هرگونه شک به شنوایی کودک با متخصص کودکان مشورت کنید زيرا احتمال اختلال در دستگاه شنوایی وجود دارد.