نکاتی برای کمک به دندان در آوردن کودک

نکاتی برای کمک به دندان در آوردن کودک

نکاتی برای کمک به دندان درآوردن کودک

نوزاد شما با 20 دندان زیر خط لثه متولد می شود. قبل از اینکه متوجه شوید، کودک خوشحال شما شروع به پریشان شدن می کند و تمایل دارد به طور مداوم آب دهانش را بیرون بریزد.

اولین دندان معمولاً بین 6 ماهگی تا 1 سالگی ظاهر می شود. زمانی که نوزاد شما شروع به دندان در آوردن می کند، می تواند زمان بسیار چالش برانگیزی باشد. با این حال، چند نکته برای دندان در آوردن کودک وجود دارد که به آرام کردن کودک شما کمک می کند.

نشانه هایی که کودک شما در حال دندان در آوردن است

اگر کودک شما حدود 6 ماه است ( زمان آن متفاوت است )، ممکن است متوجه این علائم دندان در آوردن شوید :

✓ لثه های دردناک یا حساس

✓ آب دهان

✓ تحریک پذیری

✓ تب با درجه پایین حدود 99 درجه فارنهایت

✓ جویدن

✓ اسهال

✓ بثورات آب دهان در اطراف دهان

دندان در آوردن باعث تب و اسهال نمی شود. اگر دمای کودک شما بالای 100.4 درجه فارنهایت است و اسهال دارد، حتما باید با پزشک خود صحبت کنید.

به طور معمول، اولین دندانی که ظاهر می شود، یکی از دندان ها در پایین است. این ایده خوبی است که لثه های کودک خود را برای هر گونه برآمدگی که نشانه ای از دندان های تازه رویش شده است، بررسی کنید. دندان در آوردن ممکن است برای برخی از نوزادان کندتر از سایرین باشد، بنابراین نوزادان ممکن است ماه ها قبل از ظاهر شدن واقعی دندان علائمی داشته باشند.

راه های مختلفی برای تسکین لثه وجود دارد. موثرترین درمان ها شامل فشار، استفاده از وسایل سرد و دادن غذای ایمن برای جویدن کودک است. دیدن اینکه کودک شما شروع به دندان در آوردن و تجربه درد مداوم می کند واقعاً سخت است، بنابراین این روش ها را برای کمک به کاهش ناراحتی امتحان کنید.

لثه ها را ماساژ دهید

اعمال فشار به لثه های نوزاد ممکن است به کاهش درد کمک کند. پس از تمیز کردن کامل دست ها، کودک را روی تخت دراز بکشید و لثه های او را با انگشت خود به آرامی ماساژ دهید. این ممکن است در واقع به کودک شما کمک کند تا آرام شود و به خواب رود. اگر کودک در نیمه های شب از خواب بیدار شد، می توانید دوباره لثه ها را مالش دهید.

دستمال سرد

ایده خوبی است که یک دستمال تمیز پیدا کنید و آن را در آب خیس کنید. باید آب را فشار دهید تا مرطوب شود. سپس دستمال را در یخچال یا فریزر قرار دهید تا خنک شود. بعد از اینکه خوب خنک شد، دستمال را تا کنید و به کودکتان بدهید تا بجود. اگر کودک چیزی را می جود، حتی یک پارچه شستشو داده شده را، هرگز نباید او را بدون مراقبت رها کنید، زیرا این می تواند خطر خفگی را در پی داشته باشد.

پستانک یا اسباب بازی دندان در آوردن را در یخچال قرار دهید

اگر کودک شما از پستانک استفاده می کند، می توانید از آن برای تسکین لثه هایش با خنک کردن آن نیز استفاده کنید. باید از تمیز بودن پستانک اطمینان حاصل کنید و آن را در یخچال قرار دهید. خنکی ممکن است به بی حس شدن لثه ها و تسکین درد کمک کند.

شما می توانید همین مراحل را با اسباب بازی های دندان در آوردن دنبال کنید. می توانید هر اسباب بازی دندان در آوردن جامد را در یخچال قرار دهید. دوری از اسباب بازی های پر از مایع یا ژل که احتمالاً ممکن است نشت کنند، ایده خوبی است.

شیر را منجمد کنید

برخی از نوزادان در حالی که در حال دندان در آوردن هستند به دلیل ناراحتی غذا نمی خورند. در صورت امکان، باید فرم های بستنی بدون BPA را پیدا کنید و آنها را با شیرمادر یا شیرخشک پر کنید. این نوع بستنی ها وقتی آب می شوند ممکن است بسیار کثیف شوند، پس حتما یک پیش بند روی کودک خود قرار دهید.

آب دهان اضافی را پاک کنید

این مفید است که کودکتان در حین دندان در آوردن یک پیش بند بپوشد. نوزادان تمایل به آب دهان و خیس کردن لباس های خود دارند. برای کمک به جلوگیری از تحریک بیشتر، پاک کردن آب دهان از روی صورت کودکتان را در اولویت قرار دهید. در حالت ایده آل، صورت کودک شما باید خشک بماند تا از ایجاد بثورات جلوگیری شود.

مقداری میوه را خنک کنید

اگر کودک خود را با غذاهای جامد آشنا کرده اید، می توانید برای کمک به تسکین لثه های تحریک شده، برخی از انواع غذاها را فریز کنید. موز له شده و سرد شده یک شروع عالی است! می توانید میوه های دیگری را در یک فیدر توری برای مکیدن کودکتان امتحان کنید. فیدر توری به جلوگیری از خفگی کمک می کند. برخی از انواع مختلف میوه هایی که می توانید امتحان کنید شامل سیب، گلابی یا توت فرنگی سرد شده است. این ایده خوبی است که کودک خود را همیشه زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است تا این خوراکی ها را امتحان کند.

در آغوش گرفتن نوزاد

گاهی اوقات بهترین راه برای کمک به کودک در شرایط ناراحتی، زمان نوازش اضافی است. تکان دادن کودک خود بر روی یک صندلی بزرگ یا حمل نوزاد در اطراف خانه ( در یک کریر نوزاد ) ایده های خوبی هستند.

اگر شیر می دهید، از دادن دوره های شیردهی اضافی به نوزادتان نترسید. بسیار مهم است که برای نوزاد خود محیطی آرام فراهم کنید تا به او کمک کنید آرام شود و بخوابد.

مسکن و داروهای ضد درد

به عنوان آخرین راه حل، می توانید با پزشک خود در مورد ارائه داروهای مسکن بدون نسخه صحبت کنید. این داروها به کاهش درد کمک می کنند و به کودک اجازه می دهند تا بخوابد. پزشک اطفال می تواند به شما در مورد دوز صحیح و اینکه کدام نوع از مسکن ها بهتر عمل می کنند، توصیه کند.

بهتر است از ژل ها و قرص هایی که حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین هستند، دوری کنید. آنها می توانند مضر باشند و اغلب دهان کودک را بی حس می کنند و باعث مشکلات بلع می شوند.

◀ پیشنهاد مطالعه :جلوگیری از بهم ریختگی دندان فرزندان

دندان درآوردن نوزاد چقدر طول می کشد؟

هیچ جدول زمانی مشخصی برای مدت زمانی که کودک شما دندان در آورد وجود ندارد. این روند ممکن است ماه ها طول بکشد یا در عرض چند روز تمام شود. هر نوزادی درد را به گونه ای متفاوت تحمل می کند. درد معمولاً پس از بیرون آمدن دندان از طریق لثه کاهش می یابد. معمولاً بین دندان ها شکاف وجود دارد، اگر چه بازه زمانی می تواند متفاوت باشد.

مراقبت از دندان های تازه نوزاد

مراقبت از دندان های نوزاد

شما باید به محض ظاهر شدن دندان از طریق لثه، مراقبت از دندان کودک خود را شروع کنید. پاک کردن دندان قبل از خواب بسیار مهم است. می توانید از یک دستمال مرطوب و تمیز یا یک مسواک کودک با موهای نرم استفاده کنید.

شما نباید از خمیر دندان حاوی فلوراید تا زمانی که کودک شما حداقل 3 ساله است و می تواند خمیردندان را تف کند، استفاده نکنید. با این حال، می توانید از مقدار کمی خمیر دندان آموزشی برای تمیز کردن دندان جدید استفاده کنید.

معاینات منظم دندانپزشکی

دندان در آوردن کودک برای کودک و والدین سرگرم کننده نیست. اکنون شما پیشنهاد های ارزشمندی در مورد چگونگی کمک به کودک خود برای مقابله با تحریک دارید.

مسواک زدن نوزاد را از کی شروع کنیم

حتی قبل از اینکه متوجه بیرون آمدن دندان های کودک خود شوید مسواک زدن را شروع کنید، زیرا عاری از باکتری، دهان کودک شما بخش مهمی از روند دندان در آوردن و به طور کلی سلامت دهان و دندان است.
مسواک زدن منظم در این مرحله اولیه به جلوگیری از پوسیدگی دندان در مراحل بعدی کمک می کند، که می تواند نتیجه عدم رعایت بهداشت دندان در سنین پایین باشد. ده درصد از کودکان 2 ساله در حال حاضر یک یا چند حفره دارند و این تعداد در سن 5 سالگی به 50 درصد می رسد.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در آینده، این دستورالعمل ها را دنبال کنید :
بعد از تغذیه مسواک بزنید. لثه ها و دندان های کودک خود را بعد از شیر دادن تمیز کنید. باقی مانده غذا می تواند باعث ایجاد حفره شود و قند طبیعی موجود در شیرمادر و شیرخشک می تواند باکتری ها را جذب کند.
اجازه ندهید کودکتان با شیشه شیر بخوابد. جلوگیری از خوابیدن کودکتان با شیشه در دهان یا بلافاصله بعد از شیر خوردن. این می تواند منجر به تجمع شیر یا شیرخشک در دهان شود که محیط مناسبی برای تشکیل باکتری های آسیب رسان است.
یک روال بهداشت دهان و دندان در خانه ایجاد کنید. هنگامی که فرزندتان بزرگتر شد، به او کمک کنید تا یک روال بهداشت دهان و دندان را ایجاد کند که در سنین کودکی او و بعد از آن باقی بماند.