چهار دست و پا رفتن کودک (سینه خیز رفتن نوزاد) از چه زمانی شروع می شود؟

چهار دست و پا رفتن کودک از چه زمانی شروع می شود؟

خزیدن نوزاد

غلت زدن نوزاد اولین اقدامی که نوزاد به سمت حرکت کردن انجام می دهد غلت زدن است همچنین این اقدام اولین حرکت بزرگ اوست. به گفته دکتر مک آلیستر پزشک و مؤسس کتاب : "راهنمای مادر برای سال اول نوزاد" نوزادان از اوایل سن 3 یا 4 ماهگی غلت زدن را یاد می گیرند ولی اکثر آنها در 6 یا 7 ماهگی این عمل را فرا می گیرند.

در این مطلب از وبلاگ گهوارک به چهار دست و پا رفتن نوزاد (سیکل رشد نوزاد) به طور کامل پرداخته ایم.

اولین باری که نوزاد شروع به خزیدن می کند چه زمانی است؟

مشاهده خزیدن نوزاد برای اولین بار یک رویداد بیاد ماندنی است. همچنین یکی از نقاط عطف رشدی است که والدین مشتاقانه منتظر آن هستند. اکثریت نوزادان بین 7 تا 10 ماهگی خزیدن را می آموزند، در واقع کودک شما باید بین 9 تا 10 ماهگی بخزد. اما اگر کمی دیر شد نگران نباشید شیرخواران مختلف در تکامل مهارت های رشد فردی با یکدیگر تفاوت دارند.

سینه خیز رفتن نوزاد

راه کار های کمک به خزیدن نوزاد یا چهار دست و پا رفتن نوزاد :

✓ روی دست و پا بمانید و خزیدن را به نوزاد خود نشان دهید.

✓ نوزاد را به شکم بخوابانید و اشیاء بازی را کمی دور از دسترسش قرار دهید تا برای رسیدن به اسباب بازی تلاش برای سینه خیز رفتن کند.

✓ تمرینات ورزشی ساده برای خزیدن نوزاد مثل : حرکت دادن دست و پا مخالف نوزاد به طور همزمان.

علایم آمادگی نوزاد برای خزیدن

ممکن است نوزاد شما یک حرکت شنا روی شکم خود انجام دهد یا به جلو و عقب تکان بخورد، همچنین بعد از کمی قوی تر شدن غلت می زند و با دستانش پاهایش را می گیرد. اینها نشانه هایی از علائم اولیه خزیدن کودک است.

پیشنهاد مطالعه :چه زمانی نوزادان یاد می گیرند که سر خود را بلند کنند؟

مراحل اولیه خزیدن کودک:

✓ برقراری تعادل روی دست ها و زانو ها ✓ چرخش دایره ای ✓ تکان دادن خود به جلو و عقب روی دست و زانو ✓ به جلو حرکت کردن به صورت دست و پا یا غلت زدن به صورت خوابیدن بر روی شکم

چهار دست و پا رفتن های غیر معمول نوزادان:

خزیدن با یک پا یا حرکت روی باسن. البته نباید این روش ها نگرانتان کند، زیرا آنچه اهمیت دارد حرکت کردن نوزادتان هست. ضمن اینکه در نوزادان این روش ها متداول است.

عوامل تأخیر در چهار دست و پا رفتن نوزادان:

✓ استفاده بیش از اندازه از روروک و آغوش و گهواره ✓ ترس و اضطراب والدین و مراقبان کودک از به شکم خواباندن کودک ✓ تفاوت های فردی و ژنتیکی نوزادان ✓ صاف بودن کف پای نوزاد

از چه زمانی باید در مورد سینه خیز رفتن نوزادمان نگران شویم؟

نوزادان با استفاده از روش های مختلف و در برنامه زمانی متفاوتی از هم مهارت های فردی خود را افزایش می دهند. اما اگر فرزند شما در یک سالگی علاقه ای به حرکت از خود نشان نمی دهد باید کمی نگران بود و با پزشک مشورت کرد.

چهار دست و پا رفتن نوزاد چه اهمیتی دارد؟

چهار دست و پا رفتن یا خزیدن نوزاد نقطه عطفی است برای رسیدن به رشد فردی در سطوح بالاتر مثل : ایستادن و راه رفتن. همچنین سینه خیز رفتن به بهبود عملکرد مغز و رشد و قوی شدن عضلات و استخوان ها و درک بهتر نوزاد با بدن خودش و سطوح کمک می کند.

راهکار های ایمن در چهار دست و پا رفتن کودک :

1- فرزندتان را در معرض دید خود قرار دهید تا اگر به سمت اشیاء خطرناک رفت از صدمه دیدنش جلوگیری کنید.

2- مواد شیمیایی سمی. شکستنی ها. مواد شوینده را دور از دسترس کودک و در سطوح بالاتر قرار دهید.

3- نخ ها و ریسمان پرده ها کابل و سیم های وسایل و تجهیزات الکترونیکی را مخفی نگه دارید.

4- ایمنی پله ها و پنجره ها را بالا ببرید.

تهیه ابزار و وسایل بسیار ضروری به هنگام خزیدن نوزاد (کودک)

جالب است بدانید مکان های شگفت انگیز برای نوزادان داخل کمدها و کابینت ها، و سرویس های بهداشتی و پریز های برق می باشد.

✓ قفل های کمد و کابینت

✓ قفل های سرویس های بهداشتی

✓ پوشاندن پریز های برق با محافظ

اختلال در چهار دست و پا رفتن نوزادان اوتیسمی چیست و چه علائمی دارد؟

به کودکانی که در رفتارهای اجتماعی، مهارت های کلامی و فعالیت های حرکتی دچار اختلال می شوند اوتیسم گفته می شود.

علایم اوتیسم و خزیدن نوزادان :

به صورت نرمال نوزاد تازه متولد شده تا سن 3 ماهگی باید با افراد و اشیائی که در معرض دیدش قرار دارد تماس چشمی برقرار کند و آنها را دنبال کند. همچنین نوزاد در این سن نسبت به صداها واکنش نشان می دهد و شروع به لبخند زدن و صدا در آوردن می کند و اشیاء را در دست خود می گیرد. حتما تجربه داشته اید که نوزاد در این سن انگشتتان را در دست خود می فشارد. این ها همه علائمی است که یک نوزاد در حالت طبیعی دارد ولی نوزادی با اختلال اوتیسم این موارد را خیلی با تأخیر انجام می دهد و در روند دچار اختلال است یا ممکن است بی حرکت باشد. حالات چهره زیادی از خود نشان نمی دهد و در تماس با بافت های نرم و زبر ممکن است مضطرب شود و واکنش غیر عادی از خود نشان دهد. از سن 3 تا 7 ماهگی یک کودک نرمال نسبت به دیدن افراد جدید و قرار دادن هر شیء در دهان خود کنجکاو است ولی در نوزادان اوتیسم این طور نیست. 7 تا 10 ماهگی که کودک می خزد کودکان اوتیسم بسیار با تأخیر می خزند یا ممکن است اصلا حرکت نکنند.

◀ پیشنهاد مطالعه :نوزادان از چند ماهگی می نشینند؟

از چه زمانی کودک راه می افتد؟

کودک بعد از سینه خیز رفتن در سن 9 تا 12 ماهگی از وسایلی مانند مبل و میز می گیرد تا بتواند بایستد و به اصطلاح تاتی تاتی کند.

نوبت دهی پزشک اطفال