خواص حریره بادام برای نوزاد

خواص حریره بادام برای نوزاد

خواص حریره بادام برای نوزاد

حریره بادام سرشار از مواد مغذی مهم برای نوزاد است. بادام حاوی کلسیم،پروتئین، فیبر، فسفرو انواع ویتامین هاست که می تواند در فرآیند رشد و تکامل نوزاد موثر باشد.بادام به دلیل کلسیمی که دارد به تقویت و رشد استخوان ها و تشکیل دندان های نوزاد کمک می کند. بادام حاوی آنتی اکسیدان است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد موثر است. اگر حریره بادام برای نوزاد بدون شیر تهیه شود چون فاقد لاکتوز است از دل درد های نوزاد در نوزادانی که به لاکتوز لبنیات حساسیت دارند جلوگیری می کند. در این مطلب همراه وبسایت گهوارک باشید.

برخی دیگر از خواص حریره بادام برای نوزاد عبارتند از:

1- به آسانی پخته و آماده می شود.

2- حساسیت و آلرژی ایجاد نمی کند.

3- با صرفه و اقتصادیست.

4- بادام دارای ریبوفلاوین و ال کارنیتین است که به رشد و فعالیت مغز نوزاد کمک می کند.

از چه سنی می توان برای نوزاد حریره بادام را شروع کرد؟

نوزادان می توانند از سن 6 ماهگی غذای کمکی را با حریره بادام شروع کنند.در دفعات اولی که حریره بادام را برای نوزاد تهیه می کنید بهتر است به جای شیر با شیر مادر ترکیب شود تا مزه آن شبیه شیر مادر باشد و نوزاد بتواند میل و راحتتر هضم کند.

چه مقدار حریره بادام در هر نوبت می توان به نوزاد داد؟

مقدار غذای کمکی (حریره بادام) بستگی به میل نوزاد دارد. در سن 6 ماهگی در حدود 4 قاشق مربا خوری است ولی اگر نوزاد شما در وزن طبیعی یا کمتر از وزن طبیعی سنش بود و به طور کامل این مقدار را میل کرد مقدار بیشتری به او بدهید.

طرز تهیه حریره بادام برای نوزادان به روش های مختلف:

1- طرز تهیه حریره بادام بدون شیر:

مواد لازم:

پودر بادام درختی: نصف قاشق غذا خوری

آب: 1.5 لیوان

آرد برنج: 1 قاشق غذاخوری

شکر: نصف قاشق مربا خوری

ابتدا آرد برنج را در کمی آب سرد حل کنید و بعد پودر بادام و شکر را به آن اضافه کنید تا به شکل پوره یا حریره درآید و در آخر مابقی آب را به مواد اضافه کرده و آن را روی شعله گاز قرار می دهیم و مرتب هم می زنیم تا به جوش آید بعد از آن که شروع به جوشیدن کرد دیگر هم نمی زنیم و حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم به غلضت محبوبمان برسد و در نهایت شعله را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم کمی خنک شود. حریره نوزاد شما آماده است.

2- طرز تهیه حریره بادام بدون آرد برنج:

این دستور پخت هم مثل مورد قبلی است ولی با این تفاوت که به جای آرد برنج 1 قاشق سوپ خوری نشاسته گندم به آن اضافه می کنیم. در ضمن شما می توانید بادام را خودتان چند ساعت قبل بخیسانید و پوره کنید.

3- طرز تهیه حریره بادام با شیر:

این دستور پخت هم مانند دستور 1 است با این تفاوت که به جای آب،شیر پاستوریزه دارد. بهتر است برای جلوگیری از حساسیت نشان دادن نوزاد به لبنیات اگر می خواهید در پخت حریره بادام از شیر استفاده کنید از شیر بدون لاکتوز استفاده کنید.

نکته مهم: بهتر است برای جلوگیری از هرگونه حساسیت،آلرژی و رفلاکس نوزاد از آرد برنج خانگی برای حریره بادام استفاده کنید.

طرز تهیه آرد برنج خانگی:

کمی برنج را شسته و به مدت دو ساعت خیس کنید سپس آب آن را بگیرید و روی پارچه ای تمیز پهن کنید و در محیطی تمیز قرار دهید و اجازه دهید طی چند روز کاملا خشک شود سپس برنج خشک شده را در دستگاه آسیاب خرد و پودر کنید.

خواص حریره بادام برای نوزاد

حریره بادام آماده:

اگر شما جز آن دسته از مادران پر مشغله ای هستید که زمان کافی برای تهیه و پخت حریره بادام را در منزل ندارید می توانید از داروخانه ها حریره بادام غنی شده با انواع ویتامین ها را در طعم های مختلف تهیه کنید.

بادام حاوی چه مواد مغذی است؟

بادام حاوی فیبر، پروتئین، چربی، منگنز، منیزیم، ویتامین B2، ویتامین E و کلسیم می باشد.

خواص بادام برای نوزادان:

بادام به دلیل داشتن فیبر، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری خود شناخته شده است. همچنین طعم لذت بخشی دارد که آن را بین بزرگسالان و کودکان به طور یکسان محبوب می کند. با این حال، وقتی صحبت از نوزادان می شود، موضوع کاملاً متفاوت است زیرا جویدن بادام ممکن است سخت باشد. اما راه های دیگری نیز وجود دارد که به جای محروم کردن او از فواید تغذیه ای این آجیل کوچک، می توانید روزانه بادام را به صورت حریره در اختیار کودک خود قرار دهید.

خواص بادام برای نوزادان:
بادام در دو نوع شیرین و تلخ وجود دارد. بادام شیرین محبوب تر است، مخصوصاً وقتی خام مصرف شود. نوع دوم طعم تلخی ندارد اما برای مقاصد پخت و پز به جای میان وعده ترجیح داده می شود. هر دو نوع فواید سلامتی زیادی دارند.

1. عملکرد مغز را تقویت می کند:
مواد مغذی موجود در بادام برای رشد مغز کودک شما ضروری است. ریبوفلاوین و ال کارنیتین موجود در بادام باعث تحریک فعالیت مغز می شود. بادام همچنین سطح هوش را بهبود می بخشد و به جلوگیری از بیماری آلزایمر در دوران پیری کمک می کند.

2. کلسترول و دیابت را تنظیم می کند:
اگرچه نیازی نیست که نوزادان نگران سطح کلسترول یا قند باشند، اما مصرف بادام در سنین پایین می تواند در سنین بالا مفید باشد. بادام به دلیل داشتن ویتامین E فراوان و شاخص گلیسمی پایین برای کنترل سطح کلسترول و قند مفید است. با این حال، زمانی که بادام را به کودک خود می دهید، باید مطمئن شوید که آجیل ها نمکی یا شکری نیستند.

3. به هضم غذا کمک می کند:
مقدار بالای فیبر موجود در بادام می تواند از یبوست جلوگیری کرده و با تنظیم حرکات روده به تقویت سیستم گوارشی در نوزادان کمک کند.

4. استخوان ها و دندان ها را تقویت می کند:
وجود مقدار مناسب فسفر در بادام باعث تقویت استخوان ها و دندان های کودک در هنگام رشد می شود. خواص دارویی بادام همچنین به پیشگیری از پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی کمک می کند.

5. ایمنی را بهبود می بخشد:
آنتی اکسیدان های موجود در بادام و طبیعت کلی قلیایی آن به دفع سموم از بدن کمک می کند و در نتیجه ایمنی کودک شما را به میزان قابل توجهی تقویت می کند.

6. ضد التهاب:
وجود برخی از اسیدهای چرب ضروری به بادام خواص ضد التهابی عالی می دهد که سلامت کودک شما را تا بزرگسالی تضمین می کند.

7. منبع خوب آنتی اکسیدان:
بادام منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند کاتچین، اپی کاتچین و فلاوانول است که می تواند به مبارزه با سرطان و آسیب اکسیداتیو توسط رادیکال های آزاد کمک کند. خوردن بادام می تواند به کودک شما در بزرگ شدن کمک کند.

خواص حریره بادام برای نوزاد

خواص حریره بادام برای بزرگسالان:

حریره بادام می تواند یک صبحانه یا میان وعده سالم و مقوی و خوشمزه باشد.برای مصرف بزرگسالان بسته به ذائقه و رژیم غذایی می توان با انواع میوه و ادویه مثل هل و دارچین و... حریره بادام را ترکیب کرد.

1- حریره بادام به دلیل داشتن بادام آنتی اکسیدان است که به سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

2- حریره بادام حاوی ویتامین E است که می تواند از بیماری های قلبی، سرطان و آلزایمر جلوگیری کند.

3- حریره بادام سرشار از منیزیم و فیبر است که می تواند قند خون را کنترل کند و برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. حریره بادام برای فشار خون نیز مفید است.

4- حریره بادام حاوی کلسیم است که به تقویت استخوانها کمک می کند.

5- حریره بادام در درمان سرما خوردگی موثر است،سرفه های خشک و گلو درد را بهبود می دهد.

6- بادام حاوی مقداری اسید فولیک طبیعی و سرشار از مواد مغذی نیز هست که برای زنان باردار مفید می باشد.

غذای کمکی نوزاد:

غذای کمکی نوزاد باید سرشار از مواد مغذی سالم باشد تا به روند رشد او کمک کند. غذای کمکی نوزاد باید به شکل فرنی و پوره باشد مثل: پوره سیب زمینی و هویچ، پوره انواع سبزیجات و سوپ های مقوی و سالم که اگر حاوی عصاره گوشت هم باشد می تواند پروتئین مورد نیاز بدن نوزاد را تامین کند.همچنین پوره اسفناج می تواند برای نوزادان بسیار مفید باشد.

برخی از فواید اسفناج برای نوزادان:

اسفناج حاوی چندین ویتامین ضروری است که برای سلامتی و رشد کودک شما عالی هستند. ویتامین A باعث سلامت و رشد سلول ها و بافت های بدن مانند مو، ناخن و پوست می شود. ویتامین A همچنین نقش مهمی در بینایی و رشد استخوان ایفا می کند و در عین حال از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کند . اسفناج همچنین حاوی فولات (ویتامین B9)، ویتامین C و ویتامین K است.
اسفناج منبع خوبی از آهن، کلسیم، روی و فیبر است. آهن برای رشد مناسب مغز، عصبی و گلبول های قرمز حیاتی است. از سوی دیگر، روی به سیستم ایمنی سالم و همچنین رشد و بهبود بافت کمک می کند.
اسفناج یکی از منابع گیاهی برتر منیزیم و ویتامین K است که هر دو منجر به استخوان ها و خون سالم می شوند.
رنگ سبز تیره برگ های اسفناج نشان دهنده سطح بالای کلروفیل، یک ماده مغذی گیاهی طبیعی و آنتی اکسیدان است.
اسفناج همچنین حاوی کاروتنوئیدهای تقویت کننده سلامتی از جمله بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. این مواد مغذی گیاهی علاوه بر ضد التهاب و ضد سرطان بودن، برای بینایی کودک شما بسیار مهم هستند.
اسفناج مملو از ترکیبات محافظی به نام پلی فنول است. همراه با ترکیبات ویتامین اسفناج، پلی فنول ها با خواص ضد سرطانی مرتبط هستند.

دریافت نوبت از پزشک اطفال