چه نوع شیشه شیری برای کودک مناسب است؟

شیشه شیر مناسب برای کودک:

شیشه شیر مناسب برای کودک

شما به عنوان والدین چه در حال شیردهی باشید و چه از شیشه شیر برای شیر دادن به کودک خود استفاده کنید بهترین حس والد شدن را تجربه کرده اید همچنین امروزه شیشه شیر بسیار پر مصرف است و در مواقعی که مادر از نوزاد دور است یا میخواهد به او مکمل یا شیر خشک دهد داشتن شیشه شیر مناسب برای کودک امری ضروری و حیاتی است.انتخاب شیشه شیر مناسب برای هر کودکی متفاوت است پس باید در خرید شیشه شیر دقت کافی را داشته باشید و بدانید که نوزاد شما با چه سر شیشه یا پستانک شیشه ای راحت است.

پس در مرحله اول باید بدانیم :

چند نوع شیشه شیر برای کودک وجود دارد؟

شیشه ها معمولا از جنس شیشه یا پلاستیک هستند.
1-شیشه شیر شیشه ای:بطری های شیشه ای قدیمی تر از بطری های پلاستیکی و جدید هستند. عیب:سنگین اند و از جهت شکستنی بودنشان خطرناکن. گرانند. مزیت: برای آبجوش و مایعات داغ و گرم مناسب اند.همچنین از نظر بهداشت و شست و شو بهتر از مابقی شیشه ها هستند.رنگ و بو را جذب نمی کنند.
2- شیشه شیر پلاستیکی:این بطری ها انواع مختلفی دارند با سرشیشه هایی در مدل های مختلف که سیلیکونی و پلاستیکی هستند بعضی از آنها ازترکیب با موم عسل ساخته شده اند و بعضی دیگر ضد نفخ و کولیک و هستند. مزیت: سبک هستند و نمی شکنند. عیب: برای مایعات داغ مناسب نیستند.همچنین این نوع شیشه ها از رایج ترین و مقرون به صرفه ترین نوع شیشه هاست و شست و شو راحتی ندارند.
3- شیشه شیر شیشه ای با روکش پلاستیک:این شیشه ها کمی گرانند ولی این خاصیت را دارند که به راحتی نشکنند و اگر مایعات داغ درون آن بریزیم دست نوزادمان نسوزد.
شیشه های شیر سر شیشه یا پستانک شیشه در انواع مختلفی دارند که ضد نفخ یا ارتودنسی هستند یا حاوی موادی هستند که کمترین ضرر را دارند و اکثرا شبیه سازی شده با نوک پستان مادرند.
پس برای انتخاب شیشه شیر بسته به سن نوزاد یا کودکتان چند پارامتر هایز اهمیت است که باید به آن توجه کنید:
1- شیشه ای را انتخاب کنید که فرزند شما با آن راحت است.
2- بسته به قدرت بدنی سن نوزادتان شیشه سبک انتخاب کنید.
3- ساخته شده از متریال کم ضرر باشد و مناسب مایعات گرم باشد.
4- مقرون به صرفه باشد و حجم مورد نیاز کودک شما را تامین کند.
5- اگر کودک شما زیاد نفخ می کند یا کولیک دارد حتما شیشه شیر ضد کولیک تهیه کنید.

شیشه شیر مناسب برای کودک

تغذیه با شیشه شیر کودک:

✓ دقت داشته باشید که شیشه شیری که تهیه می کنید به راحتی قابل شست و شو باشد و حتما قبل از این که شیر یا مایعات درون شیشه شیر فرزندتان بریزید آن را استریل کنید و حتما بشورید تا یک سالگی فرزند شما سیستم ایمنی پایینی دارد پس حتی الامکان با شیر مادر تغذیه شود و اگر شیر خشک یا مکمل مصرف می کند شیشه آن را ابتدا به خوبی بشویید.
✓ کودک خود را در وضعیت نیمه عمودی برای تغذیه با شیشه شیر نگه دارید. سرش را نگه دارید تا بتواند راحت نفس بکشد و قورت دهد.
✓ پستانک یا سر شیشه شیر را ابتدا روی لب های کودک بکشید و وقتی دهانش را کاملا باز کرد اجازه دهید سر پستانک را بکشد. همیشه برای کودک خود زمان کافی برای شیر دادن بدهید.
✓ هرگز کودک خود را تنها نگذارید تا با شیشه شیر خود شیر بخورد زیرا ممکن است خفه شود.
✓ به آرامی سر پستانک را در دهان کودک قرار دهید. شیشه شیر را در یک وضعیت افقی نگه دارید این کار باعث می شود شیر به طور پیوسته جریان یابد و از ورود هوا به کودک شما جلوگیری کند.
✓ اگر در حین شیر دادن پستانک صاف شد، گوشه دهان کودک را به آرامی بکشید تا مکش آزاد شود.
✓ اگر سرپستانک مسدود شد، آن را با یک پستانک استریل دیگر جایگزین کنید.

✓ همه نوزادان متفاوت هستند. کودک شما می داند که به چه مقدار شیر نیاز دارد. برخی می خواهند بیشتر از دیگران غذا بدهند. فقط از راهنمایی کودک خود پیروی کنید.
✓ زمانی که کودکتان گرسنه به نظر می رسد به او غذا بدهید و اگر شیشه شیر را تمام نکرد نگران نباشید.
✓ کودک شما ممکن است در حین شیر خوردن استراحت های کوتاهی داشته باشد و گاهی اوقات نیاز به آروغ زدن داشته باشد.
✓ هنگامی که کودک شما به اندازه کافی شیر خورد، او را به حالت عمودی نگه دارید و به آرامی پشت او را مالش دهید یا نوازش کنید تا باد خارج شود.
✓ پس از پایان شیر دادن به کودک با شیشه شیر خشک یا شیر مادر استفاده نشده را دور بریزید.

چرا اگر کودک من بعد از شیر خوردن آرام نمی گیرد؟

اگر کودک شما هنگام شیر خوردن با شیشه، هوا را ببلعد، ممکن است احساس ناراحتی کند و گریه کند.
پس از شیر خوردن، کودک خود را به صورت عمودی روی شانه خود نگه دارید یا روی پاهای خود به جلو نگه دارید. به آرامی پشت آنها را مالش دهید تا هوای محبوس شده بتواند راه خود را پیدا کند. کودک شما ممکن است گاهی اوقات فقط مقدار کمی هوا را آروغ بزند.

چرا کودک من گاهی بعد از شیر خوردن بیمار می شود؟

✓ طبیعی است که نوزادان در حین یا بلافاصله بعد از شیر خوردن کمی شیر بالا بیاورند. به این حالت برگشت یا رفلاکس می گویند .
✓ بررسی کنید که سوراخ پستانک نوزادتان خیلی بزرگ نباشد. نوشیدن شیر خیلی سریع می تواند کودک شما را بیمار کند.
✓ آنها را مجبور نکنید بیش از آنچه می خواهند شیر بخورند. این ممکن است برای کودک شما ناراحت کننده باشد و منجر به تغذیه بیش از حد شود.
✓ عمودی نشستن کودک روی پاهای خود پس از شیر خوردن می تواند کمک کننده باشد.
اگر زیاد اتفاق می افتد، یا کودک شما به شدت بیمار است، به نظر می رسد درد دارد یا به هر دلیل دیگری نگران هستید، با پزشک صحبت کنید.

آیا شیر خشک باعث یبوست کودک می شود؟

هنگام استفاده از شیر خشک، همیشه از مقدار پودر توصیه شده روی بسته بندی استفاده کنید.
پودر شیر خشک اضافی اضافه نکنید. استفاده بیش از حد می تواند کودک شما را به یبوست دچار کند و ممکن است باعث کم آبی بدن شود .
اگر کودک شما کمتر از 8 هفته سن دارد و 2 تا 3 روز است که مدفوع نکرده است، با ماما، پزشک اطفال یا پزشک عمومی خود صحبت کنید، به خصوص اگر وزن نوزاد به کندی افزایش می یابد. کودک شما باید در حال افزایش وزن باشد و پوشک های خیس و کثیف زیادی داشته باشد.

نوبت دهی آنلاین پزشک اطفال