تورم غشای مخاطی بینی کودک و نوزاد

تورم غشای مخاطی بینی کودک و نوزاد

رینیت یا تورم غشای مخاطی بینی کودک ( آبریزش بینی در کودکان )

عاملي که به شدت کودکان را اذیت میکند آبریزش بینی است و همچنین آن ها تمایلی به تمیز کردن بینی خود ندارند و از این کار طفره میروند. اگر کمی دقت کنید میبینید که اشک های فرزند شما نیز آبکی شده و این یعنی فرزند شما به یا تورم غشای مخاطی بینی مبتلا ميباشد.

رینیت یا ورم غشای مخاطی در کودکان بینی چیست ؟

رینیت، التهاب غشاء داخلی بینی به دلیل محرک ها و عوامل حساسیت زا است، که اگر آن یک بیماری تهدید کننده برای زندگی فرد تلقی شود، علائم آزاردهنده بسیاری را به وجود می آورد که زندگی فرد را با مشکلات زیادی رو به رو ميكند.

دلایل تورم غشای مخاطی بینی آلرژیک در اطفال:

رینیت در کودکانی رخ می دهد که رگ های خونی گشادی در بینی خود داشته و به دلیل تورم و تراکمی که ایجاد میکند منجر به این بیماری می شود.
علل:

1. وجود استرس های عاطفی
2. وجود محرک ها در محیط زیست و زندگی فرد، مانند دود، گرده، یا بوی های حساسیت زا
3. مصرف برخی از داروها مانند ایبوپروفن یا آسپیرین
4. نوشیدنی های گرم و مصرف غذاهای تند
5.
وجود آب و هوای خشک

علائم تورم غشای مخاطی بینی در کودکان شامل چه میشود؟

علائم رینیت در کودک از خفیف تا شدید متغیر می باشد. برخی از علائم تورم غشای مخاطی بینی شایع آلرژیکی در کودکان عبارتند از:
1.آبریزش چشم ها و خارش آن ها
2. عطسه های مکرر
3. احتقان و گرفتگی گوش ها
4. آبریزش بینی و گرفتگی آن
5. خارش گلو، کانال های گوشی، یا سینوس ها
6. سردرد
7. خس خس سینه
8. زیاد شدن ترشحات بینی
9. سرفه
10. تنگی نفس در کودکان
روش های تشخیص تورم غشای مخاطی بینی در کودکان

درصورت متوجه هر یک از علائم فوق در کودک خود شدید، او را در اسرع وقت به پزشک ببرید. متخصص اطفال در ابتدا آزمایش های مختلفی برای بررسی بیماری او که شاید رینیت باشد، انجام داده و در نتیجه با توجه به آزمایشات، وجود حساسیت در کودک، تشخيص سلامتی او و یا بیماری را خواهد داد. پس از آن، دکتر می تواند یک تست پوستی هم برای شناسایی آلرژی انجام دهد و همچنین با تست خون، هم تعداد ائوزینوفیل را در خون بچه را بررسی کند.

درمان رینیت آلرژیکی در کودکان

هنگامی که دکتر تایید کرد کودک شما از تورم غشای مخاطی بینی رنج می برد، او یک راه مناسب درمانی برای کمک به رهایی فرزندتان از درد و ناراحتی توصیه ميكند. بسیاری از داروهای گیاهی و خانگی برای درمان تورم غشای مخاطی بینی در کودکان وجود دارد، که برخی از این روش ها برای درمان رینیت محبوب هستند. این روش ها عبارتند از:

دارو درمانی در رینیت کودکان:

شما کودک خود را به غرغره کردن و شستشوی بینی خود با آب نمک و کاهش علائم تورم غشای مخاطی بینی تشويق نماييد. مصرف داروهای ضد احتقان، مانند فنیل افرین در درمان رینیت کودکان موثر و همچنین، مصرف آنتی هیستامین ها، مثل لوراتادین، دیفن هیدرامین و کلماستین می تواند كمك زیادی به کودک شما نمايد.

درمان تورم غشای مخاطی بینی در کودکان:

در صورتي كه کودک شما به بعضی از داروها حساسیت داشته باشد و عوارض جانبی آن ها بیش از فایده های آن دارو برای درمان باشد، پس با دکتر فرزندتان در این باره مشورت نماييد تا او داروهای بی خطر دیگری که برای درمان این بیماری موثرمی باشد، را تجویز نمايد. اسپری آنتي هیستامین بینی و اسپری های بینی کورتونی مثل مومتازون و یا فلوتیکازون در کاهش علایم شدید رینیت مناسب ميباشد.

درمان بیماری رینیت در کودکان با جراحی:

در موارد شدیدتر تورم غشای مخاطی بینی، دکتر جراحی را برای درمان کودک شما توصیه ميكند. اگر کودک شما از یک موضوع زمینه ای وارثی در سلامت خود که باعث تشدید علائم رینیت است، رنج می برد، عمل جراحی می تواند بسیار کارساز باشد. به عنوان مثال سپتوم، وجود انحراف یا پولیپ هایی در بینی ممکن است جراحی را برای درمان تورم غشای مخاطی بینی ضروری نماید.
کمبود خواب کافی در شب بر مهارت های حرکتی و تمرکز در طول روز تاثیر خواهد گذاشت به طوری که منجر به اتفاقات و مشکلات رفتاری بیشتر و عملکرد ضعیف در مدرسه می شود.