دفعات تغذیه کودک در زمان اسهال

دفعات تغذیه کودک در زمان اسهال

0 دیدگاه 5 دی 1398 چاپ خبر بازدید: 18260
‌به منظور جبران آب و غذای دفع شده از بدن کودکان در زمان ابتلا به اسهال باید تعداد دفعات تغذیه کودک نسبت به زمان قبل از بیماری بیشتر شود.

دفعات تغذیه کودکان در زمان اسهال را افزایش دهید

‌به منظور جبران آب و غذای دفع شده از بدن کودکان در زمان ابتلا به اسهال باید تعداد دفعات تغذیه کودک نسبت به زمان قبل از بیماری بیشتر شود.

به گزارش وب دا، عضو مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در زمان اسهال به دلیل دفع آب و ترکیبات انرژی زا قبل از هضم و جذب، کودک در معرض خطر قرار می گیرد، اظهار داشت: غذای شیرخوار در هنگام اسهال قطع نشود، شیرمادر بدون هیچ محدودیتی باید ادامه یابد. اگر کودک به هر دلیلی با شیرخشک تغذیه می شود، نیازی به تغییر نوع شیرخشک، رقیق و یا قطع کردن آن نیست، بلکه برعکس برای جبران آب و غذای دفع شده از بدن باید تعداد دفعات تغذیه کودک نسبت به زمان قبل از بیماری بیشتر شود و این کار تا دو هفته بعد از قطع اسهال ادامه یابد.

دکتر احمد شاه فرهت خاطر نشان کرد:‌ اگر سن کودک بیشتر از 4 تا 6 ماه است و غذای کمکی مصرف می کند نیاز به قطع آن نیست، فقط برای تحمل بهتر توصیه می شود که غذا با حجم کمتر ولی با دفعات بیشتر داده شود.

فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه غذای مصرفی شیرخوار بسته به مناطق مختلف عادات غذایی مردم متغیر است، ولی به طور کلی بهتر است از غذاهایی که حجم کم و انرژی زیاد دارند استفاده شود، افزود: ‌مصرف غذا در درمان و ترمیم آسیب های ایجاد شده در هنگام اسهال بسیار موثر بوده و قطع تغذیه عملی است بسیار خطرناک که می تواند باعث طولانی شدن اسهال، سوء تغذیه و حتی مرگ شود.

شیر خشک برای اسهال

عضو مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در اسهال بدلیل آبکی بودن مدفوع و افزایش تعداد دفعات اجابت مزاج آب بیشتری از بدن خارج می شود، که باعث کم آبی و خطرات ناشی از آن می شودو این مساله با مصرف مایعات قابل پیشگیری است تصریح کرد: ادامه مصرف شیرمادر یا شیرخشک اولین قدم جلوگیری از کمبود آب در بدن کودک است. در کودکانی که بالای  4تا 6 ماه سن دارند مصرف مایعات حاوی نمک (مثل لعاب برنج حاوی نمک، سوپ سبزیجات، سوپ جوجه) و یا مایعات بدون نمک (مثل چای شیرین نشده و آب میوه شیرین نشده) مفید است.

دکتر احمد شاه فرهت تاکید کرد: مصرف مایعاتی که بوسیله شکر شیرین می شوند مثل انواع آب میوه های تجاری، چای شیرین، نوشابه به هیچ وجه در طول اسهال و حتی بعد از ان توصیه نمی شود، چرا که خود باعث تشدید اسهال و کم آبی می شود. پودر سرم خوراکی او-آر-اس(ORS) که مایع نجات بخش کودکان لقب گرفته است راه دیگری برای جبران کمبود مایعات در کودک است.

وی با اشاره به اینکه اسهال های کودکان معمولا نیازی به تجویز داروهای ضداسهال و آنتی بیوتیک ندارند گفت: ‌در صورت بروز علائمی از جمله تب ،بی حالی کودک در حدی که میل و توان وی برای تغذیه کاهش یافته باشد،اسهال نوزادان (ماه اول زندگی)، استفراغ های غیرقابل کنترل، اسهال خونی، اسهالی که پس از سه روز مصرف ORS بهتر نشده باشد و تشنگی شدید،تشدید اسهال و بدتر شدن حال عمومی کودک باید به پزشک مراجعه شود.