علت کم پشت بودن موی کودکان چیست؟

علت کم پشت بودن موی کودکان چیست؟

0 دیدگاه 14 دی 1398 چاپ خبر بازدید: 43233
علت کم پشت بودن موی کودکان چیست؟
بیشتر پدر و مادر ها دوست دارند که کودکشان موهای پرپشت و زیبایی داشته باشند ولی در عمل بسیاری از کودکان تا سن پنج سالگی موی کم پشت و کرکی دارند و والدین آنها با مقایسه کودکشان با کودکانی که در همان سنین موهای پرپشتی دارند احساس ناراحتی می کنند.

کم پشت بودن موی کودکان

کم پشتی موی کودکان ( دلایل و راهکار )

بیشتر پدر و مادر ها دوست دارند که کودکشان موهای پرپشت و زیبایی داشته باشند ولی در عمل بسیاری از کودکان تا سن پنج سالگی موی کم پشت و کرکی دارند و والدین آنها با مقایسه کودکشان با کودکانی که در همان سنین موهای پرپشتی دارند احساس ناراحتی می کنند. اطرافیان نیز با ارایه بی دلیل نظرات و پیشنهاداتشان در مورد موی کودک، این ناراحتی را صدچندان می کنند. باید دانست که کم پشتی موی کودکان تا سن پنج سالگی موضوعی کم اهمیت است و جای نگرانی نیست.هر چند با رعایت برخی از اصول می توان از موهای کودکان بیشتر مراقبت کرده و آنها را تقویت نمود. در ادامه به جواب این سوال والدین کودک میپردازیم که میپرسند موهای دخترم و یا پسرم کم پشت است چه کاری باید انجام دهیم؟

برای مراقبت از موی کودک چه کار باید کرد ؟

داشتن موهای خوش حالت و پرپشت یکی از زیبایی های کودکان است که بسیاری از والدین دوست دارند فرزندشان از همان ابتدا دارای موهای مقاوم و نسبتا زیاد باشند. اما ساختار مو تحت تاثیر ژنتیک شکل گرفته و در اختیار فرد نیست. ویژگی های ساختاری موها از نظر رنگ، میزان تراکم، زمان سفید شدن و جنس، براساس نژاد، جنس و سن ما متفاوت است و همه با فرمول ژنتیکی فرد تعیین می شوند. بنابران، همه باید جنس و نوع موهای خود را مانند رنگ پوست و سایر ویژگی های ظاهری مان بپذیریم و چندان درصدد تغییر آن نباشیم زیرا عملی بی حاصل و بی نتیجه است.

✓البته برای مراقب موی کودکان باید به مواردی پرداخت که زیر به آن ها شاره میکینیم:

1) بهداشت مو کودک : میتوان با شستن به موقع موهای کودک و آموختن این کار به کودک بهداشت موی کودک را به او بیاموزیم و انجام دهیم . شستن هر دو سه روز یک بار میتواند مناسب باشد .

2) خارش های موی سر کودکان را بر طرف کنیم : این خارج ها یکی از علت های شپش میباشد که باید با یک شانه مناسب آن را شناسایی کنیم.

3) شانه : شانه ای مناسب است برای کودکان که فاصله دندانه های آن زیاد باشد.

4) آفتاب : از مو های کودک خود در مقابل آفتاب طولانی مدت محافظ کنید.

5) اصلاح مو : اصلاح موی سر و مرتب بودن آن به رشد مو ها کمک میکند.

چرا موی بیشتر کودکان، کرکی و کم پیشت است؟

کرکی، نازک و کم پشت بودنموی کودکان تا حدود ۵ سالگی کاملا طبیعی است و خانواده ها به هیچ عنوان نباید نگران این موضوع باشند. موی انسان به گونه ای است که جنس، ضخامت تار مو و حتی تراکم موها از ۵ سالگی به بعد شکل واقعی خودشان را نشان می دهند و والدین نباید تا رسیدن به این سن، با بهره از انواع روش های سنتی مانند تراشیدن موها برای پرپشت شدن موی کودک خود داشته باشند.

آیا تراشیدن موی کودک جنس و تعداد موی کودک را تغییر می دهد؟

تراشدن موی کودک به هیچ عنوان! کمک کننده نیست . برخی خانواده ها به امید پرپشت شدن موی کودک در چند ماهگی موهای او را می تراشند و برخی از خانواده ها نیز برای صاف شدن موهای فر کودکان خود، اقدام به تراشیدن سر آنها در سنین ۲ تا ۴ سالگی می کنند. در واقع باید گفت تنها گروه محدودی از کودکان از بدو تولد یا در سال های اولیه زندگی شان موهای پرپشتی دارند و کرکی بودن موی سایر کودکان، طبیعی است که نه نیاز به مداخله روش های سنتی دارد و نه نیاز به مداخله روش های مدرن.
از طرف دیگر، مجعد یا خشک بودن ساختار مو، مشکلی نیست که بتوان با تراشیدن سر، آن را حل کرد. موهایی که بعد از تراشیدن سر این کودکان رشد می کنند، باز هم مجعد یا خشک خواهند بود و ما باید این نوع ساختار را به عنوان ویژگی دایمی کودک خود بپذیریم و انتظارات نا به جا نداشته باشیم.

در چه صورت باید نگران کم پشتی موی کودک باشیم؟

از نظر دکتر احمد شاه فرهت در سوالات سایت گهوارک تنها اگر تراکم یا ضخامت تار موی کودک ما از ۵ سالگی به بعد، کاملا غیرطبیعی و متناقض با ویژگی های ساختاری موهای سایر اعضای خانواده بود، باید دنبال شناخت و رفع مشکل او باشیم. به عبارت ساده تر، اگر شما بعد از ۵ سالگی متوجه شدید کودکتان دارای موهای کم پشت و غیر طبیعی است، باید به پزشک مراجعه کنید. کمبودهای تغذیه ای مانند فقر آهن، کمبود ویتامین های گروه B و کمبود روی، پروتئین، مس یا کلسیم، می توانند عاملی برای کم پشتی و نازکی موی کودک شما باشند. این کمبودها باید با تشخیص پزشک و شروع درمان های دارویی برطرف شوند تا موهای کودک، هم حالت و هم تراکم طبیعی به خود بگیرد. به علاوه، کم کاری تیروئید هم می تواند عامل دیگری برای معیوب شدن چرخه رشد، تراکم و ریزش موی کودکان باشد.

همچنین ما قبلا مقاله ای با این عنوان کهچگونه می توان رشد مو در کودکان را افزایش دهیم؟ نوشته ایم که در آن به علت کم پشتی موی کودکان و همچنین راههای درمان پرداخته ایم و به بیماری های پوست و مو در کودکان اشاره کرده ایم

آیا برای تقویت موی کودکان می توان کاری کرد؟

متاسفانه خیر، حقیقت این است که ما اصلا مساله ای به نام تقویت مو چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان نداریم. بدین معنا که ساختار موها مانند ماهیچه نیست که بتوان با ورزش، فعالیت های فیزیکی یا حتی مصرف مکمل های مختلف، درصدد تقویت آنها برآمد. گول تبلیغات شامپو ها و لوسیون ها را هم نخورید که ادعا می کنند می توانند موی شما را تقویت کنند. مشکلات مختلف مو، ریشه در بیماری های ژنتیکی یا بیماری های داخلی دارند. مثلا قسمتی از سر برخی از افراد به صورت ژنتیکی، پیاز مو ندارد یا ساقه موی آنها ژنتیکی، خشک و شکننده یا وز است. برخی از کودکان و بزرگسالان هم درگیر بیماری هایی مانند عفونت قارچی شده و دچار ریزش مو می شوند. با این وصف، روشن است که برای رفع مشکلات مربوط به موی کودکان، ابدا پزشک متخصص باید دلیل زمینه ای این کم پشتی و مشکلات را شناسایی و سپس نسبت به درمان آنها اقدام کند.
دکتر فرهت میگوید متاسفانه، برخی از خانواده ها به دلیل رضایتی که از جنس موهای فرزندان خود ندارند یا مقایسه ای که بین جنس و تراکم موی فرزندان خود با همسن و سال های آنها انجام می دهند، اقدام به دستکاری موی این گروه سنی می کنند و نمی دانند که با این کار، تنها آنها را آزار می دهند و کاری از پیش نخواهند برد.

مراقبت از موی کودکان با حالت مجعد

استفاده از انواع ماسک ها و سرم های مو یا ترکیبات نرم کننده و از بن برنده وز می تواند راهگشای خوبی برای رفع وز و کرک موی کودکانی که موهای مجعد، خشک، کرک و وزی دارند،باشد. والدین می توانند با مشورت با یک متخصص پوست، محصول مناسبی را برای موهای فرزند خود انتخاب کنند تا مشکلات ناشی از خشکی و وز بودن موها مانند گره خوردن یا شکستن ساقه موی آنها را برطرف کنند.

نیاز است خانواده ها ساختار طبیعی موی فرزندان خود را بپذیرند و بدانند توسل به انواع درمان های سنتی و غیرسنتی، تنها باعث هدر رفتن وقت و هزینه و آزار جسمی و روانی کودکان می شود و کوچک ترین نتیجه ای هم در پی نخواهد داشت.