نکات مهم حمام کردن نوزاد

نکات مهم حمام کردن نوزاد

0 دیدگاه 20 دی 1398 چاپ خبر بازدید: 17271
شیوه حمام کردن نوزاد بسیار مهم است. چرا که نوزاد موجودی لطیف است. می تواند با کوچکترین اشتباه دچار مشکل شود. پس می توانید به کمک این مقاله در مورد حمام کردن نوزادان تجربه ای کسب کنید که شاید بزرگتر های شما نیز از آن ها آگاه نباشند. حمام کردن نوزادان برای رشد و سلامتی نوزاد مفید است.

نکات مهم در مورد حمام کردن نوزاد

جلوگیری ازسرماخوردن کودکان,سرماخوردگی نوزاد,حمام کردن نوزاد,

حمام کردن کودک شما تجربه ای است که بسیار خوب برای والدین است. زمان بسیار خوبی برای پیوند دادن ، بدون حواس پرتی است ، زیرا یکی از اعضای کوچک جدید خانواده از احساس آب گرم روی پوست لذت می برد. با این حال ، والدین درباره حمام کردن نوزاد خود اغلب با سؤالاتی و گاهی اوقات اضطراب در مورد زمان و چگونگی انجام آن به همراه است.

برای حمام کردن کودک خود زمانی را انتخاب کنید که کودک بیدار و راضی باشد. مطمئن شوید که اتاق گرم است. همه چیز را از قبل آماده کنید. شما به یک کاسه آب گرم ، حوله ،لیف نرم و یک لباس تمیز نیاز دارید.

چه شامپو برای نوزاد مناسب است ؟

پوست کودکان حساس است (این موضوع در یک پست توضیح داده شده است) و همه نوع شامپو را نمی توان برای آن ها استفاده کرد. از شامپو بچه برای شستن موهای نوزاد یا از همان صابون بچه ای که در شستن بدن کودک به کار می برید، استفاده نمایید. این صابون ها طوری ساخته می شوند که به میزان اسیدیته پوست کودک لطمه ای وارد نمی کنند و به همین دلیل برای شستشوی موها ی نوزاد نیز مناسب هستند. زمانی که دیدید لایه قهوای رنگی قسمتی از سر نوزاد را گرفته حدود یک ساعت قبل از استحمام کمی روغن زیتون به آن قسمت بزنید و آرام ماساژ دهید و بعد نوزاد را حمام کنید این لایه قهوای بیشتر در سر نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند دیده می شود که در اثر ترشح زیاد چربی است.

چه زمانی نوزادان باید اولین حمام خود را انجام دهند؟

اولین حمام نوزاد را تا 24 ساعت پس از تولد به تعویق بیندازید. دلایل اینکه نباید نوزاد خود را زود حمام کنید شامل :

دمای بدن و قند خون: نوزادانی که بلافاصله حمام می کنند ، احتمالاً سرد و دلهوفیپوترمی می شوند. استرس جزئی حمام اولیه همچنین می تواند برخی از نوزادان را به احتمال زیاد افت قند خون (هیپوگلیسمی) داشته باشد.

پیوند و شیردهی: دور کردن کودک برای حمام خیلی زود می تواند مراقبت از پوست به پوست ، پیوند مادر و کودک و موفقیت در اوایل شیردهی را قطع کند.

خشکی پوست: ورنیکس ، یک ماده سفید مومی که پوست کودک را قبل از تولد می پوشاند ، به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند و ممکن است خاصیت ضد باکتریایی داشته باشد. بهتر است مدتی ورنیکس را روی پوست نوزادان بگذارید تا از خشک شدن پوست ظریف آنها جلوگیری شود. این امر به ویژه برای مقدمات مهم است ، زیرا پوست آنها بسیار مستعد آسیب است.

نکات مهم برای حمام کردن نوزادان

برای حمام کردن نوزادان لازم است به مواردی توجه فرمایید که برای بزرگسالان نیاز نیست با این جزئیات متوجهش باشید.

اگر حمام کردن کودک را برای اولین بار است که انجام می دهید لطفا به موارد زیر توجه فرمایید:

پرهیز از عجله

به هیچ عنوان زمانی که عجله دارید و یا به هر دلیلی، عصبی و بی حوصله هستید، کودک را حمام نکنید، به این دلیل که بی حوصلگی و عصبانیت مادر در حمام کردن نوزادان باعث می شود که کودک از حمام کردن بدش بیاید. و اینکه در زمان عصبانیت به دلیل عدم تمرکز مادر، حمام کردن نوزاد میتواند برای او خطر داشته باشد.

زمان کوتاه

نوزاد را به مدت طولانی در حمام نگه ندارید و او را محکم و زیاد لیف نزنید زیرا این کار او را بی قرار و بی حوصله می کند. پس سعی کنید کودک را با ملایمت و در مدت زمان کوتاه بشویید.

زمان مناسب حمام کردن نوزادان

حمام کردن روزانه کودک بسیار ایده آل است اما می تواند باعث ایجاد سرما خوردگی در کودک شود.در این صورت تنها یک شستشوی چند دقیقه ای کافی خواهد بود. بهترین زمان برای استحمام نوزادان، قبل از خوردن شیر است به این دلیل که کودک خواب بهتر و عمیق تر داشته باشد. و اینکه حمام کردن نوزاد بعد از شیر خوردن باعث میشود نوزاد استفراغ کند.

استفاده از تشت

برای حمام کردن کودک تشتی را فراهم کنید که فقط برای حمام کودک باشد و حتما قبل ازهر بار حمام کردن تشت را خوب بشویید. یادتان باشد به طور ناگهانی بدن کودک را وارد آب تشت نکنید. همانطور که کودک را مانند حالت شیر دادن در بغل گرفته اید و با دست چپ، پای راست او را از قسمت ران به خوبی چسبیده اید، با دست راست آرام آرام ابتدا بر روی پاهای نوزاد و سپس سینه او آب بریزید.

نکته : قبل از آن که کودک را درون آب تشت قرار دهید، محل ادرار و مدفوع او را با آب به خوبی بشویید.

دمای مناسب

آب درون تشت باید گرم باشد اما داغ نباشد (۳۷ درجه سانتی گراد)! مادرانی که تجربه زیادی ندارند، می توانند از دماسنج استفاده کنند این دماسنج های مخصوص را از داروخانه ها می توانید تهیه کنید. اما بعد از چند بار حمام کردن کودک به وسیله آرنج دست در آب میتوان سرد و گرم بودن آب را اندازه کرد. حمام کردن کودک در زمان سرماخوردگی و یا تب اشکالی ندارد در صورتیکه هوای خانه و اتاق گرم باشد.

آماده کردن لباس مناسب قبل از حمام

اگر کودک را به تنهایی حمام میکنید قبل از حمام لباسهای کودک را به ترتیبی که می خواهید به تن او کنید در دسترس خود قرار دهید. برای خشک کردن کودک، حوله نسبتا بزرگی را در نظر بگیرید. شامپو و صابون بچه و یک لیف نرم مخصوص بچه را نیز در کنار تشت آماده داشته باشید. این کار باعث جلوگیری از سرما خوردگی در استحمام نوزاد می شود.

شستن آلت کودک

در زمان حمام کردن نوزادان پسر، پوست روی آلت را به آرامی کمی عقب زده و سریعا شستشو دهید. در مورد نوزادان دختر، شستشوی این قسمت حساس از بدن کودک را با حرکت دست از سمت جلو به عقب انجام دهید تا از عفونت ادراری جلوگیری شود.

شستن سر نوزاد

زمانیکه دارید سر نوزاد را می شویید حتما مواظب باشید تا آب داخل گوشهای کودک نرود. زیرا باعث عفونت و گرفتگی گوش وجود دارد. همچنین نگذارید آب وارد دهان و بینی کودک شود، چون احتمال خفگی و قطع تنفس نوزاد وجود دارد.

مراقبت از حس نوزاد

شستشوی کودک باید به آرامی و با حوصله انجام گیرد! کودکان و به خصوص نوزادان از حرکات خشن و ناگهانی به شدت وحشت دارند. در زمان حمام کردن، مرتبا با کودک حرف بزنید. حتی در صورت گریه کردن کودک، شما باز هم آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و از سخنان محبت آمیز به کودک استفاده. نوزاد به خوبی، ملایمت و خشم مادر را تشخیص داده و نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد.

◀ پیشنهاد مطالعه : استحمام و نظافت کودکان ( سؤالات متعدد مادران در مورد حمام کردن کودک )

نحوه شستن نوزاد تازه متولد شده

برای حمام کردن نوزاد به ترتیب زیر عمل کنید:

شستن نوزاد در حمام کردن نوزادان

در حمام کردن نوزادان ابتدا باید سر نوزاد را بر روی دستانتان تکیه داده و کتف کودک را به خوبی بچسبید و خیلی آرام کودک را از قسمت پاها وارد آب درون تشت کنید. با کمک دستی که آزاد است، صورت او را با آب بشویید.

با کمک لیف نرم و صابونی شده بخش های زیر را حتما بشویید:

✓ روی سینه

✓زیر بغل

✓شکم

✓دست های کودک

✓پاهای کودک

برای شستن سر نوزاد، در حالی که پشت سر او را به قسمت ساق دست تان تکیه داده اید، ران کودک را خوب و مطمئن بچسبید و با دست دیگرتان که آغشته به شامپو بچه است و با حرکات ملایم و دایره ای شکل سر او را شستشو هید.

آبکشی نوزاد در حمام

بخشی که در حمام کردن نوزادان دارای اهمیت است آبکشی است. مرحله آبکشی عملا بعد از شستن کودک انجام می شود.

توجه به نکات زیر در این بخش لازم است.

برای آبکشی هم،سر نوزاد را کمی به عقب برده و آب را به آرامی از جلوی سر به سمت عقب سر نوزاد بریزید تا آب وارد چشم ها و بینی و گوش او نشود.سپس، نوزاد را به پشت برگردانید و در حالی که سینه او را به روی ساق دست تان تکیه داده اید، زیر بغل او را بگیرید و با دست دیگر به آرامی پشت و کمر کودک را بشویید.

خشک کردن در حمام کردن نوزادان

در آخر کودک را خوب آبکشی کردید نوبت به مراحل زیر می رسد.

با حوله ای که قبلا برایش آماده کرده اید کودک را خشک کنید و حوله را دور بدن کودک بپیچید! حتما داخل حمام لباسهای کودک را تنش کنید.

زیر بغل، زیر گردن و لا به لای تاخوردگی های پوست بدن نوزاد را به خوبی خشک کنید و لباس بپوشانید. مرطوب ماندن لابلای پوست باعث بروز عفونت قارچی می شود.

در فصول گرم سال، بعد از استحمام و خشک کردن نوزاد، به نوزاد اجازه دهید چند دقیقه ای آزاد و بدون لباس دست و پا بزند و بازی کند.

آیا نوزاد من می تواند قبل از افتادن بند ناف حمام کند؟

قبل از افتادن بند ناف نوزاد را خارج از وان حمام کنید. این به شما کمک می کند تا دست ، پا ، صورت و بدن نوزاد را تمیز نگه دارید ، در حالی که بند ناف کودک را تمیز و خشک نگه دارید! حمام فقط 1-2 بار در هفته مورد نیاز است ، زیرا حمام بیش از حد می تواند باعث خشک شدن یا تحریک پوست نوزاد شود.