نفخ شکم

نفخ شکم

0 دیدگاه 20 مرداد 1399 چاپ خبر بازدید: 2940
تجمع هوا در معده و روده که باعث ناراحتی کودک می شود، نفخ نام دارد. این اتفاق در نوزادانی که هوای زیادی بلع می کنند، مقدار زیادی شیر مصرف می کنند و نیز نوزادانی که تغذیه ناکافی دارند، بیشتر رخ می دهد.

نفخ عبارت است از تجمع هوا در معده و روده ‏ها در حدی که باعث اتساع شکم و ناراحتی کودک شود. اغلب با خروج گاز از مقعد همراه است. نوزادانی که هوای زیادی بلع می‏ کنند، نوزادانی که بیشتر از معمول شیر مصرف می ‏کنند و همچنین نوزادانی که تغذیه ناکافی دارند، بیشتر دچار این مشکل می‏ شوند. گاهی ممکن است حساسیت (آلرژی) عامل ایجاد آن باشد.

 
توصیه ‏ها: 
1- از پستانک استفاده نشود.
2- تغذیه با شیشه قطع شود و از پستان مادر یا دایه استفاده شود.
3- در هنگام گریه نوزاد او را هرچه زودتر ساکت کنید، سپس در خروج هوا از معده کمکش کنید. 
4- نوزاد را به پهلوی چپ بخوابانید.
5- در صورت شک به حساسیت با پزشک مشورت کنید.

 

درمان های خانگی و ساده نفخ معده و دل درد نوزاد

 
1- کودک خود را در یک موقعیت دیگر قرار دهید:
تغییر موقعیت کودک ممکن است ،به خارج شدن این گاز از شکم کودک ،کمک کند.
برای مثال:کودک خود را بنشانید،و یا کمی حرکتش دهید،تا به خارج کردن گاز معده کودک کمک کنید.
2- آنها را ماساژ دهید:
شما میتوانید ،کودک خود را بخوابانید، و پاهای آن را به جلو و عقب مانند دوچرخه سواری تکان دهید این باعث میشود و کمک میکند که گاز به آرامی از شکم کودک شما خارج شود.
 
3- موقعیت خود را در هنگام شیر دادن بررسی کنید:
سر کودکتان باید کمی بالاتر از شکمش باشد و آن را پایین تر از بدن خود قرار دهید.
دکتر Low میگوید:اگر کودک در زاویه بالاتراز شما قرار بگیرد،ممکن است بلعیدن هوا را کاهش دهد.
 
او همچنین میگوید:بررسی کنید که کودک شما به درستی قرار گرفته و قفل شده باشد همچنین هنگام تغذیه کودک با بطری شیر،مطمئن شوید که سر بطری یا شیشه شیر را طوری قرار دهید که هوا نداشته باشد و کامل باشیر پر شده باشد.
 
4- آروغ آنها را بعد از شیر دادن بگیرید:
پس از تغذیه نوزاد ،آروغ زدن آنها کمک میکند تا گاز را خارج کند.اگر کودک شما واقعا نفخ داشته باشد،میتوانید تغذیه و شیر دادن را متوقف کنید و آروغ کودک را بگیرید.
 
5- شیشه شیرش را تغییر دهید:
یک سری شیشه شیر با سوراخ نازکتر ، کمک می کند که گاز تشکیل شده را کاهش دهد همچنین تضمین می کند که کودک شیر را یکباره قورت ندهد.
6- حمام آب گرم راهخ چاره است:
احتمالا شما هم موافق هستید که حمام های آب گرم یک راه عالی برای ریلکس شدن و آرامش میباشدو کودک شما هم یک استثناء نمیباشدو حمام آب گرم برای کودک شما نیز آرامش بخش است و تسکین میدهد و از روغن اسطوخودوس هم استفاده کنید تا کودک شما آرامتر شود.
 
7- کودک خود را شیر دهید و تغذیه کنید،قبل از اینکه آنها واقعا گرسنه شوند:
تغذیه کودک خود قبل از اینکه به خاطر گرسنگی شروع به گریه کند،میتواند از نفخ و دل درد کودک شما جلوگیری کند این به این دلیل است که در جریان گرسنگی،نوزاد شما هوا را می بلعد.
 
8- اگر کودکتان در معرض درد شدید قرار گیرد و واقعا غیر قابل تحمل به نظر برسد،باعث ایجاد تنش و استرس برای شما و خانواده میشود.
دکتر Low (مشاور پزشکی) توصیه میکند ؛ اگر وضیعت پزشکی لازم شده اتفاق افتاد، حتما اقدام کنید ، او همچنین یاد آور میشود که در صورت لزوم ،اگر کودک شما دچار ریفلاکس یا کولیک شود،داروهای ضد التهابی برای کودک شما تجویز میشود.