”>
دومین معاینه نوزاد پس از تولد

دومین معاینه نوزاد پس از تولد

0 دیدگاه 3 اردیبهشت 1400 چاپ خبر بازدید: 1602
دومین معاینه نوزاد بايد به وسيله يك متخصص اطفال در عرض 24 ساعت اول پس از تولد صورت گيرد. اين معاينه بايد نخستين مرحله از يك فرايند مداوم نظارت بهداشتي باشد

دومین معاینه نوزاد

 

بايد به وسيله يك متخصص اطفال در عرض 24 ساعت اول پس از تولد صورت گيرد. اين معاينه بايد نخستين مرحله از يك فرايند مداوم نظارت بهداشتي باشد و شامل:

  • اندازه وزن بدن، طول بدن از فرق سر تا پاشنه پا، اندازه دور سر و دور سينه
  • اندازه‌گيري دماي بدن
  • پوست: مشاهده كبودي (سيانوز) لب‌ها و پوست، زردي، رنگ پريدگي و اريتماي منتشر و...
  • فعاليت‌هاي قلبي ـ تنفسي: مشاهده وضعيت تنفسي (سرعت تنفس بالاي 60 بار در دقيقه، تو رفتگي قفسه سينه در هنگام دم و ناله بازدمي نشان‌دهنده ديسترس تنفسي مي‌باشد)، سمع قلب و ريه و...
  • سر و صورت: وجود هيدروسفالي، فونتانل‌هاي بزرگ، سياهرگ برجسته پوست سر و...
  • چشم‌ها: آب مرواريد، كونژونكتيويت و...
  • گوش‌ها: بدشكلي، لاله‌هاي فرعي گوش، تورفتگي و...
  • دهان و لب‌ها: وجود لب شكري و شكاف كام، وضعيت زبان و...
  • شكم: علائم برآمدگي شكم، توده‌هاي غير طبيعي، مقعد مسدود و...
  • اندام‌ها و مفاصل: بد شكلي مفاصل، دررفتگي مادرزادي مفصل ران، انگشت‌هاي اضافي و...
  • ستون فقرات: نقايص لوله عصبي و وجود برآمدگي‌هاي روي ستون فقرات و...
  • اندام جنسي خارجي: بيضه پايين نيامده، هيدروسل در نوزادان پسر و كليتوريس بزرگ شده، مهبل چسبيده به هم در نوزادان دختر

 

معاینات دوره ای نوزادان در سه ماه اول تولد

در سه ماه اول تولد، نوزادتان به چند ویزیت پزشک نیاز خواهد داشت. معاینات دوره ای نوزادان یک تا دو روز پس از ترک بیمارستان (اگر در بیمارستان متولد نشده باشد حدود روز سوم تا پنجم زندگی اش،) انجام می شود. هدف اصلی این ویزیت اندازه گیری وزن نوزاد، بررسی میزان زردی او، و پاسخ به سوالات والدین است.

تمام نوزادان در چند روز اول زندگی وزن کم می کنند. این میزان معمولاً به اندازه ی ۶ تا ۸ درصد وزن تولدشان است و در روز چهارم یا پنجم زندگی وزنشان به پایین ترین حد می رسد.  

 

زردی به معنای زرد شدن رنگ پوست است و به دلیل میزان زیاد بیلی روبین در خون نوزاد رخ می دهد. تمام نوزادان دچار زردی می شوند، اما زردی بعضی شدیدتر ازدیگران است. اگر نوزادتان نارس به دنیا بیاید یا دچار عفونت شود، یا اگر سابقه ی خانوادگی زردی داردی، ممکن است بیلی روبین اوسطح بالاتری داشته باشد. پزشک نوزادتان با معاینه ی او در مطب قادر به تخمین سطح بیلی روبین هست اما اگر نگران شود ممکن است برای سنجش دقیق این میزان، آزمایش خون در خواست کند.

در یک زمان مشخص (براساس سن نوزادتان بر حسب ساعت و برخی عوامل دیگر) میزان بیلی روبین ممکن است خیلی بالا برود و برای نوزادتان خطرناک باشد. در بسیاری از موارد، درمان افزایش بیلی روبین با بستری کردن نوزاد به مدت یک تا دو روز در بیمارستان و نگهداری او در زیر یک نور آبی رنگ مخصوص انجام می شود. معمولاً در روز چهارم یا پنجم زندگی کبد نوزاد شما به اندازه ی کافی بالغ شده است تا بیلی رو بین اضافی را پردازش کند.

در این زمان دیگر نیازی به نوردرمانی نیست و زردی طی یک تا دو هفته ی آتی به تدریج محو خواهد شد. هدف اصلی نخستین ویزیت متخصص کودکان پاسخ به پرسش های شما است به یاد داشته باشید که سوال نپرسیدن کاری ابلهانه است. اگر از موضوعی درباره ی نوزادتان شک دارید بهتر است بپرسید تا این که سردرگم باقی بمانید. بهتر است پرسش هایتان را در دفترچه ای یادداشت کنید و آن را در ویزیت همراه خود بیاورید. احتمال جا گذاشتن این دفترچه مخصوص پرسش از پزشک نوزادتان بسیار کمتر از برگه ای است که به همین منظور به یخچال خانه تان چسبانده اید، به ویژه اگر دفترچه را در کیف مخصوص پوشک بچه نگاه دارید.

دومین معاینه دوره ای نوزاد در دو تا سه هفتگی او انجام می شود. تا این هنگام زردی ناپدید شده است و شیردهی بخوبی انجام می شود. هدف اصلی این ویزیت اطمینان از وزن گیری خوب نوزاد و پاسخ به پرسش های جدید شما است. همچنین ممکن است پزشک درباره ی واکسن های دو ماهگی نوزاد برایتان توضیح بدهد.

سومین معاینه دوره ای نوزاد در دو ماهگی او انجام می شود. باز هم اهداف ویزیت عبارتنداز پاسخ به پرسش هایشما اندازه گیری قد، وزن و دور سر، و اطمینان از سیر صعودی رشد و نمو نوزاد. در صورتی که مطابق برنامه ی ایمنی سازی عمل کنید نوزاد اولین مجموعه ی واکسن را دریافت خواهد کرد هر چند در صورت تولد در بیمارستان او واکسن هپاتیت B را قبلا دریافت کرده است.

خطر!

اگر نوزادتان بیش از ۱۰ درصد وزن تولدش را از دست بدهد ممکن است لازم شود برای نحوه ی شیردهی در جستجوی کمک برآیید. بهتر است که با یک مشاور شیردهی ملاقات کنید و بر روی اقداماتی که شیردهی را موثرتر و کارآمدتر می سازند کار کنید.

تا بهبود وزن گیری نوزاد در اغلب موارد لازم است هر دو تا سه روز او را به مطب ببرید تا وزنش اندازه گیری شود.

واکسیانسیون

صحبت درباره ی فواید و ضررهای واکسیانسیون در محدوده ی این مقاله  نمی گنجد. به طور خلاصه، اگر هیچ ایده ای درباره ی واکسیناسیون ندارید، ما استفاده از آنها را قویاً توصیه می کنیم و بر این باوریم که فواید آنها از خطراتشان بسیار بیشتر هستند (باید بدانید که بیشتر مهد کودک ها و دبستان ها پیش از ثبت نام کودک وضعیت ایمن سازی او را بررسی می کنند، اگرچه استثناهایی وجود دارند). این بدان معنا است که ما قویاً به حق انتخاب والدین بین گزینه های مراقبت پزشکی معتقدیم، از جمله ایمن سازی نسبی یا عدم ایمن سازی.

کودک تان در سه ماه اول زندگی دست کم سه بار توسط پزشک معاینه می شود : در روزهای سوم تا پنجم، هفته ی دوم تا سوم، و دو ماهگی. به علاوه ، در صورت وجود هرگونه نگرانی درباره ی سلامتش، ممکن است باز هم معاینه شود و قد و وزن او به طور منظم اندازه گیری شود.

پیشنهاد می کنیم پیش از ملاقات با پزشک، درباره ی واکسن ها مطالعه ی کاملی انجام دهید تا با دانش کافی با پزشک نوزادتان درباره این موضوع گفتگو کنید.