مدفوع کردن نوزاد | گهوارک

مدفوع کردن نوزاد | گهوارک

0 دیدگاه 3 خرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 4164
تعداد دفعات مدفوع در بین نوزادان بسیار متفاوت است. برخی از نوزادان بعد از هر وعده‌ شیر خوردن و برخی تنها یک یا دو بار در هفته مدفوع می‌کنند. مهم این است که مدفوع کودک تا حدی نرم باشد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند...

مدفوع کردن نوزاد

 

مدفوع کودک , مدفوع نوزاد , جیش کردن کودک , تعداد دفعات دفع مدفوع , تعداد پی پی نوزاد , پی پی بیبی , تعداد پیپی بیبی در ماه های اول ,

 

 

تعداد دفعات مدفوع در بین نوزادان بسیار متفاوت است. برخی از نوزادان بعد از هر وعده‌ شیر خوردن و برخی تنها یک یا دو بار درهفته مدفوع می‌کنند. مهم این است که مدفوع کودک تا حدی نرم باشد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، اغلب بعد از هر بار شیرخوردن یعنی تقریباً شش تا ۱۰ بار در روز مدفوع می‌کنند، اما پس از حدود سه تا شش هفته، این تعداد می‌تواند کاهش یابد و دفع کمتری داشته باشند.

 

مدفوع کردن نوزاد

 

به‌طور کلی نیز تعداد دفعات مدفوع نوزادی که فقط از شیر مادر خود تغذیه می‌کند، بیشتر از نوزادی است که شیرخشک می‌خورد و قوام آن نیز خیلی نرم‌تر است. اما اگر یک تغییر ناگهانی در الگوی مدفوع کودکتان ایجاد شد یا متوجه نشانه‌هایی از ناراحتی در او شده‌اید، باپزشک خود تماس بگیرید. 

 

تعداد دفع نوزاد شیر خوار

 

بطور معمول نوزادان بايد در 48 ساعت اول تولد حداقل يك نوبت مدفوع داشته باشند.اين وضعيت به تدريج تغيير مي‌كند و ابتدا به سبز تيره و بعد از حدود پنج روز رنگ مدفوع از سبز به زرد تغییر می­ یابد.در چند روز اول مدفوع نوزاد به شکل تیره و چسبنده یا قیری شکل است.در آخرین روزهای هفته مدفوع باید به رنگ زرد باشد ، در صورتی كه تا اين زمان هنوز مدفوع قيری رنگ باشد ، نشانه اين است كه نوزاد در اين مدت خوب شير نخورده است.مدفوع نوزاد بعد از شیر خوردن باید به رنگ زرد يا سبز باشد و نباید بوی نامطبوعی داشته باشد.مدفوع نوزادی که شیر مادر می‌خورد آبکی و تعداد دفعات آن نسبتاً زیاد است (شبیه مدفوع اسهالی).چنانچه حال عمومی نوزاد خوب و وزن­ گیری مناسب باشد، اسهال نمی ­باشد. بعضی از نوزادان هر روز و بعد از هر وعده شیر خوردن مدفوع می‌کنند، ولی بعضی دیگر از نوزادان ممکن است در طول چندین روز مدفوع نکنند. اگر تعداد دفعات مدفوع بيشتر از دفعات شيرخوردن باشد، اسهال محسوب مي‌شود و بايد بررسي شود.