پوسته‌ ریزی پوست  ( پوسته شدن و شوره ) سر نوزاد | گهوارک

پوسته‌ ریزی پوست ( پوسته شدن و شوره ) سر نوزاد | گهوارک

1 دیدگاه 21 خرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 62590
پوسته‌ ریزی پوست سر نوزاد (کبره بستن پوست سر کودکان) اختلالی شایع و بی خطر می باشد. پوسته خشک شبیه شوره سر، پوسته ریزی شدید کاملاً ضخیم، چرب و زرد رنگ و کبره در روی پوست سر از علائم آن می باشد. بین دو هفتگی تا سه ماهگی علائم ظاهر می شود.

پوسته ریزی سر نوزاد

پوسته شدن سر نوزاد (علت پوسته شدن, درمان, شوره سر نوزاد, زخم شدن پوست سر, لکه های قرمز روی سر)

پوستهِ سر در واقع یک مسئله جدی برای نگرانی نیست و به راحتی با روش های خانگی درمان می شود. پوستهِ سر زرد رنگ، ضخیم ،چرب و ظاهر پوست پوستی دارد که روی سر نوزاد ایجاد می شود. بسیار رایج است و گاهی ممکن است خارش داشته باشد. نوزاد تا 3 ماه ممکن است ریزش پوست سر نوزاد را داشته باشد، اما به تدریج ناپدید می شود، اما در بعضی موارد ممکن است دو سال طول بکشد. اما شما می توانید راه های امن، موثر و طبیعی خود را برای خلاص شدن از پوستهِ سر استفاده کنید.در این مقاله به این سوال جواب میدهیم که چرا پوست سر نوزاد پوسته پوسته می شود؟


پوسته ریزی سر کودک

علت پوسته شدن سر نوزاد


اختلالی شایع و بی خطر می باشد. پوستهِ خشک شبیه شوره سر، پوستهِ ریزی شدید کاملاً ضخیم، >چرب و زرد رنگ و کبره در روی پوست سر از علائم آن می باشد. بین دو هفتگی تا سه ماهگی علائم ظاهر می شود. علت آن ترشحات غدد سباسه می باشد، که در اثر هورمون های مادری که از جفت به جنین رسیده است. پس از چند ماه که سطح هورمون ها در بدن کودک پایین می آید، این اختلال نیز از بین می رود.

دلیل پوست ریزی سر نوزاد چیست ؟


دلیل اصلی پوستهِ سر ناشناخته است و هیچ ارتباطی با بهداشت ندارد. هورمون ها از مادر به نوزاد منتقل می شود و یا آنتی بیوتیک هایی که در هنگام حاملگی به مادر داده می شود ممکن است مسئول باشد. آب و هوا، تمیز کردن نادرست پوست، صابون های آرایشی نیز ممکن است باعث این موضوع شوند. پوستهِ سر، در کودکان در اندازه های معمولی بروز می کند که به تدریج در اندازه افزایش می یابد و تیره می شود. گاهی اوقات نیز به ابرو، مژه و پیشانی می رسد. داروهای خانگی برای خلاص شدن از این معضل باعث می شود کودک شما با خیال راحت از پوستهِ خلاص شود.

پوسته ریزی سر نوزاد

درمان پوسته ریزی سر نوزاد ( پوسته های زرد رنگ کف سر ) :

دوبار در هفته روغن های مخصوص کودک یا روغن های گیاهی ، مانند روغن زیتون را روی سر کودک بمالید و 15 دقیقه صبر کنید ،سپس موهای او را شانه کنید تا پوسته ها بریزند . سپس سر او را با یک شامپو ملایم مخصوص بچه بشویید. این اختلال رفته رفته بطورخودبخود از بین می رود .اگر این حالت تا چندین ماه ادامه یافت و یا شدت پیدا کرد و به سایر قسمت های بدن انتشار یافت ، با یک متخصص اطفال مشورت کنید .

پوسته ریزی سر نوزاد,کودک و نوزاد,شیر مادر,شیرخشک,

درمان خانگی برای پوسته پوسته شدن سر نوزاد

اگر سوالی در رابطه با این دارید که برای شوره سر نوزاد چه باید کرد؟ در ادامه این پست با ما همراه باشد .

از صابون استفاده نکنید برای جلوگیری از پوسته شدن سر نوزاد

شامپو و صابون های کودک در بازار موجود است. تقریبا تمام صابون ها و شامپو ها حاوی الکل و سایر محصولات شیمیایی هستند که ممکن است حساسیت پوستی را ایجاد کنند. حتی صابون های کودک نیز شامل آن می شوند، بنابراین توصیه می شود از هیچ نوع صابون یا شامپو برای پوست کودک استفاده نکنید. این محصولات ممکن است موجب خشونت و افزایش سطح پوسته و خشکی پوست شود. اگر پوست نوزاد شما چرب باشد، می توانید از صابون ملایم اما در روزهای متناوب آن را استفاده کنید.

همچنبن میتوانید مقاله طریقه حمام کردن نوزاد را مطالعه کنید که در آن به نکات استحمام نوزاد و اقدامات بعد از حمام نوزاد پرداخته ایم.

درمان خانگی پوسته ریزی پوست سر نوزاد

استفاده از روغن نارگیل برای درمان پوسته شدن سر نوزاد

روغن نارگیل را می توان در هر کجا و هر زمان استفاده کرد، این روغن خفیف و امن برای درمان بسیاری از مسائل پوست است. همچنین به عنوان یک روغن ماساژ برای نوزادان استفاده می شود. دارای اسیدهای چرب غنی از ویتامین E است و همچنین خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. روغن نارگیل را به آرامی روی سر و صورت کودک خود بمالید؛ بهترین زمان برای انجام این کار نیم ساعت قبل از حمام نوزاد است.

درمان پوسته ریزی سر نوزاد با روغن نارگیل

کره شیا درمان پوسته پوسته شدن و شوره سر نوزاد

کره شیا شایع ترین دارو خانگی برای رفع پوستهِ سر است، یک مرطوب کننده طبیعی است و با ویتامین E،ویتامین A و ویتامین F همراه است. پوست کودک لطیف و نرم است و شما باید چیزی را انتخاب کنید که بی ضرر، خفیف و به سرعت توسط پوست سر جذب شود، همچنین هیچ چربی نباید باقی گذاشته شود و نبایست منافذ پوست را مسدود کند. همچنین کره شیا از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند؛ کره شیارادر منطقه آسیب دیده اعمال کنید. 15-20دقیقه روی منطقه آسیب دیده باقی بگذارید و سپس با یک شانه نرم پوسته ها را حذف کنید. سپس سر نوزاد را با شامپو خفیف شستشو دهید.

پوسته ریزی سر نوزادباروغن بادام وکره شیاء

روغن بادام مناسب برای درمان پوسته های زرد رنگ کف سر

روغن بادام به طور موثر شوره سر را درمان می کند. این 100٪ ایمن، مؤثر برای رفع پوسته است، روغن بادام را به منطقه آسیب دیده اعمال کنید و چند دقیقه صبر کنید. حالا با کمک یک شانه، پوسته ها را به آرامی بدون صدمه زدن به کودک خود حذف کنید.شما می توانید برای پاک کردن پوسته ها از یک دستمال نرم استفاده کنید.

پوسته ریزی سر نوزاد با روغن بادام

شیر مادر برای خارش پوست سر نوزاد و پوست ریزی سر

این بهترین درمان خانگی برای پوسته است. اگر پوست سر کودک شما دچار خارش و دارای پوستهِ باشد، شیر مادر را در ناحیه آسیب دیده اعمال کنید. تمام داروهای خانگی ذکر شده در بالا برای خلاص شدن از پوستهِ سر ملایم کودک شما است؛ پوستهِ سر هیچ چیز جدی نیست، لازم نیست صابون ضد قارچ و یا شامپو آن را برای درمان تهیه کنید و همچنین، نیاز نیست چند ماه صبر کنید تا پوست کودک به خارش بیفتد. استفاده از داروهای خانگی برای درمان پوسته سر بهترین و سالم ترین روش درمانی است.

چه موقعی برای پوست ریزی سر نوزاد به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر روش های درمانی که در بالا ذکر شد را در چند مورد انجام داده اید و نتیجه ای نگرفته اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و دقت داشته باشید که پوست نوزادان از حساسیت بالاتری نسبت به بزرگتر ها دارد و مراقبت بیشتری را نیازمند است . همچنین اگر لکه های پوستی بزرگتر میشوند باید به پزشک مراجعه کنید .