هنگامی که نوزاد ناخوش است چه باید کرد؟ | گهوارک

هنگامی که نوزاد ناخوش است چه باید کرد؟ | گهوارک

0 دیدگاه 28 خرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 5961
باید با مراجعه به پزشک، علّت بیماری را دریافت. هر چقدر نوزاد سن کمتری داشته باشد، باید درمراجعه به پزشک تأخیر کمتری داشت. پزشک توصیه های مناسب را در این زمان به شما ارائه می­دهد

هنگامی که نوزاد ناخوش است چه باید کرد؟

باید با مراجعه به پزشک، علّت بیماری را دریافت. هر چقدر نوزاد سن کمتری داشته باشد، باید درمراجعه به پزشک تأخیر کمتری داشت. پزشک توصیه های مناسب را در این زمان به شما ارائه می دهد؛ مثلاً عوض کردن نوع شیرخشک او، دادن آب بیشتر به او یا به صورت نیاز استفاده از دارو طبق تجویز پزشک. برای نوزادانی که زیر سه ماه سن دارند، نباید از داروی ضد تب از جمله استامینوفن، پروفن یاآسپرین بچّه یا هر داروی دیگری بدون تجویز پزشک استفاده کرد. از مصرف آسپرین برای اطفال تا 16ماهگی باید خودداری کرد، زیرا خطر ابتلا به بیماری حاد کبدی به نام سندرم رِی را ایجاد می­کند. وقتی نوزاد بیمار است لباس کمی به او بپوشانید.

سرماخوردگی نوزاد,علائم سرماخوردگی,متخصص کودکان,دکتر احمد شاه فرهت,

 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

علایم:

فونتال (شیردان) گود افتاده (می­تواند علامت کم آبی بدن نوزاد باشد)

فونتال متورّم و برآمده

اسهال، بخصوص اگر با استفراغ همراه باشد (نشان دادن پوشک کثیف نوزاد به پزشک، می­تواند به پزشک کمک کند)

جیغ زدن نوزاد به علّت درد

سرفه کردن یا تنفّس سریع

شیر نخوردن نوزاد

خشک بودن پوشک نوزاد بعد از مدّت طولانی

استفراغ کردن نوزاد در چند نوبت (چنانچه استفراغ نوزاد بعد از 12 ساعت همچنان ادامه داشت، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید)

 

 

چه موقع باید به اورژانس مراجعه کرد؟

در صورت سوختگی یا تصادف

اگر اطراف لبهای کودک کبود یا خال خال شده باشد

اگر تشنّج به نوزاد دست دهد

هوشیار نبودن، خواب آلودگی یا بی حالی

در صورت شل و ول بودن و سستی

استفراغ زرد آب (صفرا) یا خون

در این شرایط چنانچه نتوانستید مستقیم به پزشک مراجعه کنید، بلافاصله طفل را به نزدیک ترین بیمارستانی که بخش فوریت های پزشکی دارد منتقل کنید.

 سرماخوردگی نوزاد

 

چطور می­ توان مانع سرماخوردگی نوزاد شد؟

نوزاد در سالهای اوّل تولد هر نوع ویروس یا میکروبی که در اطرافش باشد، جذب می­کند. بنابراین نمی توان به طور کامل جلوِ این مسئله را گرفت؛ امّا در ماه های اوّل زندگی او و بخصوص اگر نوزادزودرس باشد، باید تا جایی که ممکن است در محافظت از او تلاش کرد. شیر مادر آنتی بادی های ارزشمندی دارد؛ نوزاد را در مجاورت دود سیگار قرار ندهید، از رفتن به اماکن شلوغ بپرهیزید و اجازه ندهیدافرادی که به بیماری های عفونی – از جمله سرماخوردگی، تب خال، زرد زخم و بیماری های دیگرمبتلا هستند نوزاد را در آغوش بگیرند و یا او را ببوسند.

 

 

هنگامی که نوزاد دچار سرماخوردگی می­شود چه باید کرد؟

ممکن است او آبریزش و یا گرفتگی بینی داشته باشد؛ بنابراین نمی­تواند هم زمان عمل تنفّس ومکیدن را انجام بدهد. بینی نوزاد را با پنبه تمیز کنید. برخی از پزشکان قطره محلول نمکی برای شست وشوی بینی تجویز می­کنند، امّا این خطر وجود دارد که قطره به سینه نوزاد وارد شود و او را دچارمشکل کند. در شب، زیر سر نوزاد را بالا بیاورید. این کار را می­توان با گذاشتن متکّای سفتی زیر تشک اودر قسمت سر تشک انجام داد.

علائم سرماخوردگی

آیا نوزاد به هنگام سرماخوردگی به مصرف آنتی بیوتیک احتیاج دارد؟

سرماخوردگی منشأویروسی دارد؛ بنابراین دارویی برای درمان آن وجودنداردو به این علّت آنتی بیوتیک ها نمی­توانند مؤثر باشند. پس توقّع نداشته باشید که آنتی بیوتیک تجویز شود.

با حفظ درجه حرارت مناسب، روز به روز تغذیه نمودن و بازنمودن بینی با آب نمک (و در جایی اگرآب نمک وجود نداشته باشد با یک قطره شیر مادر) سرماخوردگی طی دو روز خوب می­شود و سرفه های گاه به گاه نیازی به داروهای ضد سرفه و شربت سینه ندارند.

 

 

در موارد زیر حتماً با پزشک خود تماس بگیرید:

تب بیشتر از 38 درجه سانتی­گراد

تند نفس کشیدن (اگر حرکات شکم و قفسه سینه نوزاد را برای یک دقیقه کامل بشمارید و بیشتر از شصت تنفّس در دقیقه داشته باشد)

تنگی نفس 

شیر نخوردن و بی حالی شدید

 علائم سرماخوردگی