چگونگی مدیریت احساسات نا خوشایند در کودکان | گهوارک

چگونگی مدیریت احساسات نا خوشایند در کودکان | گهوارک

0 دیدگاه 7 آبان 1398 چاپ خبر بازدید: 3020
اينكه پدر و مادران سعي زيادي براي اين منظور ميكنند ولي احساسات جز لاينفكي از زندگي مي باشد.بچه ها باید راه درست کنار آمدن با احساس خشم خود را یاد بگیرند.

مدیریت احساسات,ناراحتی,کودک و نوزاد,پدر و مادرکودک,

چگونگی مدیریت احساسات ناخوشایند در کودکان

  با اينكه پدر و مادران سعي زيادي براي اين منظور ميكنند ولي احساسات جز لاينفكي از زندگي مي باشد . بچه ها باید راه درست کنار آمدن با احساس خشم خود را یاد بگیرند. حمایت ومحافظت کودکان از ناراحتی، در طولانی مدت لطفی در حق آنها محسوب نمی‌شود. اگرچه برای مدت کوتاهی ممکن است آنها را خوشحال کند ، اما دور نگه داشتن آنها از همه ناراحتی و مشکلات در مراحل بعدی زندگی باعث شکل گیری مشکلات بیشتری برای آنها خواهد شد.فرزندان شما باید یاد بگیرند که چگونه با ناملایمت‌ها و ناراحتی های زندگی آشنا شوند و راه مقابله با ان ها را بیاموزند.هنگامی که به کودک خود چگونگی مقابله با احساسات ناراحت کننده را می‌آموزید،در سنین بلوغ وهنگامی که بزرگتر می‌شودبهتر آمادگی کنار آمدن بامسئولیت ها و ناامیدی ها را خواهد داشت. در اینجا به تعدادي از احساسات ناخوشایند مي پردازيم:

   خشم

  واکنشی که افراد نسبت به این احساس از خود نشان می‌دهند ممکن است مثبت یا منفی باشد. بچه ها باید راه درست کنار آمدن با احساس خشم خود را یاد بگیرند و بدانند که داشتن رفتار خشن در زمان ناراحتی روش مناسبی برای بروز دادن احساس آن ها نیست. سعی کنید در برابر آرام کردن کودک خود پس از هر بار عصبانیت، مقاومت کنید. به او بیاموزید که چگونه می‌تواند خودش بدن خود را آرام کند و خود را به آرامش دعوت کند. نفس عمیق و دور کردن او از شرايط از تکنیک های مدیریت خشم هستند که می‌توانند به کودک در آرام کردن بدن او کمک کنند.

  سرخوردگی

  بچه ها بایدیادبگیرند که چگونه با احساس نا امیدی یا سرخوردگی خودشان به درستی کنار بیایند. اگر کودک شما در حال کلنجار رفتن با یک مسئله سخت درسي است، یا از پس مرتب کردن رختخوابش بر نمی آید، برای از بین بردن حس ناامیدی او،وظایفش رابه جای اوانجام ندهیدوبه اوفرصت بدهیدکه خودش کارش راانجام بدهد.ازاوبخواهیدکمی استراحت کندونفس عمیقی بکشد،اوراتشویق کنیددوباره زمانی که آرام تر شدمشکل رابررسی کرده وآن را برطرف کند.اگرفرصتی برای حل مسائل به کودکان داده نشود، کم کم برای حل مسائل خود احساس درماندگی می‌کنندوبرای برطرف کردن آن به کمک افراد نزدیک به خود وابسته می‌شوند.
  نكته: به کودک بیاموزید که چگونه باید با ترس هایش مقابله کند.

  ناامیدی

  بعضي مواقع ناكامي در امور درسي يا بدقولي يكي از اعضاي خانواده مسائلی هستند که باعث می‌شوند کودک حس ناامیدی را تجربه کند. در هر صورت آن ها حس ناامیدی را در زندگی خود تجربه خواهند کرد، چه بهتر که زودتر بتوانند به درکی از این موضوع برسند که وقتی شرایط مطابق میل پیش نمی‌رود، اميد داشته باشد.

  گناه

  با يك عذرخواهي ساده نميتوان كار اشتباه را توجيه كرد و كودك به اندازه کافی حس گناه یا تقصیر برای رفتار ناپسند خود را تجربه نکرده است. خیلی مهم است که کودک بداند که رفتارش بر روی سایر افراد تأثیرگذار است و عذرخواهی کردن رفتار اشتباه او را پاک نمی‌کند. با این که حس خجالت برای کودک خوب نیست، ولی کمی احساس گناه منجر به ایجاد تغییرات سازنده و مثبت در شخصیت و رفتار او خواهد شد.اگر با هر رفتار نادرست کودک به او بگویید که اشکالی ندارد و با یک عذرخواهی مسئله خاتمه پیدا کند، به او این پیام را می‌رسانید که نیازی نیست که برای کار اشتباهش احساس گناه کند. کودکی که بعد از ناراحت کردن فرد دیگر احساس گناه می‌کند، قبل از اینکه فردی دیگری را با رفتارش دلخور کند درباره کار خود دو بار فکر می‌کند .

  اضطراب

  حس استرس و اضطراب به طور مداوم به سلامتی کودک آسیب می‌زند. کودکان باید کارهایی که موجب تحریک اضطراب می‌شوند را بشناسند.خوب است به کودک خود بیاموزید که چگونه باید با ترس هایش روبرو شود. وقتی در پایان  به نتایج دلخواه رسید، مانند لذت بردن از حضور در يك برنامه خاص که قبل از آن استرس داشت، متوجه می‌شوند که اضطراب آنها نباید مانعی برای ادامه کاری که می‌خواهند انجام دهند، باشد.

  کسالت

  همه افراد گاهی اوقات احساس خستگی می‌کنند و کودکان باید بدانند که همیشه نباید در حال بازی و سرگرمی باشند. به محض اینکه کودک شما اظهار خستگی می‌ کند، دلیل نمی‌شود که به دنبال مشکلی بگردید. در عوض او را تشویق کنید دلیل خستگی خود را به راحتی بیان کند و یا با احساس خستگی خود به شیوه مثبتی کنار بیاید.

  غم

  اگرچه با ناراحتي كودك وسوسه شوید که او را شاد کنید، اما گاهی اوقات خوب است کودکتان احساس ناراحتی را تجربه کند. اگر بچه شما غصه دار کسی است که از دست داده است، نشان دادن حس ناراحتی و غم، واکنشی طبیعی است. به او بگویید در صورتی که برای طولانی مدت گرفتار این حس بد نشود، اشکالی ندارد که برای مدت کوتاهی حس ناراحتی و غم را تجربه کند.