خواص ادویه و گیاهان مختلف در تغذیه و درمان | گهوارک

خواص ادویه و گیاهان مختلف در تغذیه و درمان | گهوارک

0 دیدگاه 24 تیر 1400 چاپ خبر بازدید: 1350
بسیاری از مادران نگران تغذیه خود، به‌ویژه در دوران بارداری و شیردهی هستند. در این مقاله خواص گیاهان دارویی و ادویه‌جات را شرح خواهیم داد. شما می‌توانید درمان بسیاری از بیماری ها و ناراحتی ها را در این مقاله بیابید و از آنها استفاده کنید.

خواص ادویه و گیاهان مختلف در تغذیه و درمان

 

گل میخک

 غنچه‌های گل و همچنین عطرمایه گل میخک قابل‌استفاده است. این گیاه دارای کاریوفیلین، اوژنول و استات اوژنول است. این گیاه از خواص ضدعفونی‌کننده و ضدانگلی برخوردار است و به هضم غذا کمک می‌کند. از عطرمایه آن به‌صورت موضعی برای تسکین ناراحتی‌های مربوط به دندان استفاده می‌شود. عطرمایه میخک بسیار قوی است و اگر به‌صورت خالص استفاده شودحساسیت ایجاد می‌کند. توصیه می‌شود آن را با آب مقطر یا روغن‌زیتون رقیق کنید. از مصرف عطرمایه این گیاه به‌صورت خوراکی جداً اجتناب کنید مگر با توصیه پزشکان متخصص.

 

زغال‌اخته

از عصاره حاصل از میوه زغال‌اخته می‌توان استفاده کرد. دارای آلفا د و ویتامین سی است. مصرف این گیاه ادرار را اسیدی می‌کند و از چسبیدن باکتری به مثانه جلوگیری می‌کند. برای از بین بردن عفونت‌های دستگاه ادراری بسیار مفید است. فراورده‌های اشتهاآوری که از زغال‌اخته تهیه می‌شوند، دارای مقدار زیادی قند هستند. بهتر است عصاره زغال‌اخته خالص و بدون شکر را خریداری کنید و در هنگام آماده‌سازی مقدار خیلی کمی شکر به آن بیفزایید.

 

قاصدک

از برگ‌ها، ریشه و سرشاخه‌های قاصدک می‌توان استفاده کرد. این گیاه دارای رزین، گوگرد، ویتامین‌های آ، ای، کلسیم، کولین و غیره هست. مصرف این گیاه خون را تصفیه می‌کند و پاک‌سازی کبد را انجام می‌دهد. تولید صفرا را افزایش می‌دهد و ماده‌ای مُدر شناخته‌شده است. میزان کلسترول و اسید اریک خون را پایین می‌آورد. عملکرد کلیه‌ها‌، لوزالمعده، طحال و معده را بهبود می‌بخشد. برای درمان دمل، کم‌خونی، جوش‌ها، تومورهای سینه، سیروز کبد، احتباس مایعات، هپاتیت، یرقان و روماتیسم مفید هست. از ریشه تف داده این گیاه می‌توان به‌جای قهوه استفاده کرد.

  قاصدک

رازیانه

از میوه، ریشه و ساقه این گیاه می‌توان استفاده کرد. این گیاه دارای آنتول، کلسیم، گوگرد، ویتامین‌های آ و سی، کلر و پینن است. برای کم کردن اشتها و شست و شوی چشم به کار می‌رود. به عملکرد کلیه‌ها، کبد و طحال کمک می‌نماید و ریه‌ها را پاک‌سازی می‌کند. درد شکم، اختلالت روده بزرگ، گاز معده، انقباض‌های معده و روده را تسکین می‌دهد. برای اسید معده مفید است. استفاده از این گیاه پس از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود توصیه‌شده است. پودر این گیاه به‌عنوان ماده ضد کک به کار می‌رود.

 

شنبلیله

دانه‌های این گیاه قابل‌استفاده هستند. این گیاه دارای بیوتین، کولین، اسیدفولیک، آهن، فسفاتها، پروتئین و انواع ویتامین ها هست.این گیاه مانند ملینی کم‌حجم کار می‌کند. روده‌ها را نرم کرده، میزان تب را پایین می‌آورد و برای چشم‌ها بسیار مفید است. باکم کردن مخاط، به مشکلات ناشی از آسم و سینوس‌ها کمک می‌کند. برای درمان التهاب و بیماری‌های ریوی مناسب است. روغن این گیاه بوی چوب افرا می‌دهد‌.

 

سیر

از قسمت پیاز سیر می‌شود استفاده کرد. دارای کلسیم، مس، آهن، منیزیوم، ژرمانیوم، منگنز و فسفر و غیره است. مصرف این گیاه سموم بدن را از بین می‌برد و با افزایش ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها از بدن محافظت می‌کند. فشارخون را پایین آورده و جریان خون را بهبود می‌بخشد. میزان لیپید موجود در خون را کاهش می‌دهد. به درمان بیماری‌های آرتریواسکلروز، آرتریت، آسم، سرطان، مشکلات مربوط به گردش خون و آنفولانزا، اختلالات گوارشی، بیماری‌های قلبی، بی‌خوابی، بیماری‌های کبدی، سینوزیت، زخم‌ها و عفونت‌های مخمری کمک می‌کند. مصرف این گیاه تقریباً برای درمان هر نوع بیماری یا عفونت‌های مناسب است. سیر حاوی ترکیبات گوگردی بسیار است، که خواص درمانی شگفت‌آوری را به این گیاه بخشیده است. مکمل‌های سیر بدون بو در دسترس هست. عصاره سیر کهنه از انواع دیگر آن بهتر است.

 

زنجفیل

از ریزوم‌ها و ریشه‌های این گیاه استفاده می‌کنند. دارای رزین تلخ، کامفن، کولین، سیترال، اسیدفولیک، جینرول و منگنز است. این گیاه قولون را تمیز می‌کند، میزان گرفتگی و چنگ شدن عضلات را کاهش می‌دهد و گردش خون را فعال می‌کند. این گیاه آنتی اکسیدان قوی و عامل ضد باکتری مؤثر برای درمان زخم‌ها و جراحت‌ها است. علاوه بر این، برای معالجه اختلال‌های روده، مشکلات مربوط به جریان خون، تب، گرگرفتگی، حالت تهوع صبح گاهی دوران بارداری مفید است. توجه کنید که مصرف بیش‌ازحد این گیاه منجر به ناراحتی‌های معده می‌شود.

 

جین سنگ

این گیاه انواع مختلف چینی، آمریکایی و سیبری دارد. از ریشه این گیاه می‌توان استفاده کرد. دارای کلسیم، رزین، کافور، آهن و نشاسته است. این گیاه غدد فوق کلیوی و تناسلی را تقویت می‌نماید. ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، به عملکرد ریه کمک می‌کند و اشتها را تحریک می‌کند. برای درمان برونشیت، مشکلات مربوط به جریان خون، دیابت، نازایی، کمبود انرژی و فشار روحی مناسب است. ناراحتی‌های ناشی از ترک کوکائین را تسکین می‌دهد؛ و از بدن در برابر تأثیرات اشعه محافظت می‌کند. ورزشکاران برای تقویت کلی بدن از این گیاه استفاده می‌کنند.

 جین سنگ سیبری در مقایسه با نوع آمریکایی و چینی آن به تیره گیاهی متفاوتی تعلق دارد. اما خواص و موارد استفاده از هر سه آن‌ها یکسان است و به‌طورکلی به هر سه آن‌ها جین سنگ می‌گویند. افراد مبتلابه هیپوگلیسمی، فشارخون بالا و یا مبتلابه بیماری‌های قلبی، باید از مصرف این گیاه خودداری کنند.

 

شبدر قرمز

ازگل‌های گیاه شبدر قرمز می‌توان استفاده کرد. این گیاه دارای بیوتین، مس، اسید فولیک، منیزیوم، منگنز و غیره است. این گیاه دارای خواص آنتی بیوتیک است، اشتها را کم می‌کند، برای درمان عفونت‌های باکتریایی، ویروس ایدز و بیماری‌های التهاب ریه، تحریک‌پذیری روده، ناراحتی‌های کبد و کلیه، بیماری‌های پوستی و ضعف دستگاه ایمنی بدن نیز مفید است.

 

ترشک قرمز

پوست درخت، برگ‌ها و ریشه‌های این گیاه قابل‌استفاده هستند. همچنین که دارای کلسیم، اسیدسیتریک، آهن، منیزیوم، سلنیوم و غیره است. این گیاه میزان خونریزی قاعدگی را کاهش می‌دهد، از انقباض‌های رحم و روده جلوگیری می‌کند و جدا رحم را تقویت می‌کند. علاوه بر این باعث سلامتی ناخن‌ها، استخوان‌ها، دندان و پوست می‌شود. برای درمان اسهال بیماری‌های زنان، نظیر تهوع صبحگاهی دوران بارداری، احساس گرگرفتگی و انقباض عضلات در دوران قاعدگی مفید واقع می‌شود. زخم‌ها و تاول‌های زبان را التیام می‌بخشد و اگر این گیاه را با نعناع ترکیب کنید برای تهوع‌های صبحگاهی مفید است.

 

ریواس

از ریشه‌ها و ساقه‌های آن می‌توان در تغذیه استفاده کرد. دارای فلاون، اسیدگالیک، پکتین، روتین، نشاسته و تاننها است. این گیاه کرم هارا از بین می‌برد، عملکرد کیسه صفرا را بهبود می‌بخشد، دارای خواص آنتی بیوتیکی است. علاوه بر این اختلالات مربوط به قولون، طحال و کبد را درمان می‌کند. همچنین می‌تواند زخم‌های دوازدهه را التیام ببخشد. برای یبوست، عدم توانایی جذب غذا و عفونت انگلی نیز سودمند است. باید از مصرف این گیاه در دوران بارداری جداً پرهیز شود.

 

مریم‌گلی

قسمت برگ‌های این گیاه قابل‌استفاده هستند. دارای کافور، مواد استروژنی، روغن فرّار، توژون، ترپن، تاننها و رزین است. این گیاه سیستم اعصاب مرکزی و دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. از اثرات استروژنی برخوردار است.میزان تعریق و ترشح را کاهش می‌دهد. برای درمان گرگرفتگی و سایر بیماری‌های ناشی از کمبود استروژن، چه در دوران قاعدگی یا در صورت برداشتن رحم، مناسب است. علاوه بر این برای درمان بیماری‌های مربوط به دهان و گلو، مثل التهاب لوزه سودمند است. جوشانده این گیاه برای شست و شوی مو مناسب است و باعث شفافیت و رشد مو می‌شود. به‌علاوه، هنگامی‌که مادران شیرده بخواهند شیردهی را قطع کنند، می‌توانند برای خشک شدن سینه از این گیاه استفاده کنند.

مصرف خوراکی این گیاه از جذب آهن و سایر عناصر معدنی نیز جلوگیری می‌کند. همچنین میزان شیر زنان شیرده را کاهش می‌دهد. اشخاصی که به بیماری صرع مبتلا هستند، باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند.

  گیاه مریم گلی

درخت چای

عطرمایه این گیاه به‌راحتی قابل‌استفاده است. دارای عناصر ضد باکتریایی و ضد قارچی است. این گیاه زخم‌ها را ضدعفونی می‌کند و تقریباً برای درمان تمام بیماری‌های پوستی، ازجمله آکنه، عفونت قارچی انگشتان پا و سایر عفونت‌های قارچی، بریدگی‌ها، خراشیدگی‌ها، تب‌خال، نیش حشرات و عنکبوت‌ها، بیماری گال، التهاب مبهل و زگیل‌ها مفید است. علاوه براین می‌توانید این اسانس را با آب مخلوط کنید و از آن به صورت دهان شو برای درمان سرماخوردگی‌ها و گلودرد استفاده نمایید و یا آن را به عنوان ماده شست و شو دهنده برای معالجه عفونت های مخمری استفاده کنید.