مضرات تماس کودکان با حیوانات خانگی | گهوارک

مضرات تماس کودکان با حیوانات خانگی | گهوارک

0 دیدگاه 29 مرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 13681
انتقال یک سری عفونت­ های انگلی، قارچی و باکتریایی از حیوانات به انسان به خصوص از طریق سگ و گربه امکان پذیر است که شایع­ ترین آن­ها «توکسوپلاسموز» می­‌ باشد. چنانچه فضولات گربه یا سگ و همچنین پرندگان در فضای خانه پخش شود، میتواند ایجاد بیماری به نام توکسوپلاسموز کند.

فواید و مضرات نگهداری از حیوان خانگی

مضرات حیوانات خانگی

حیوانات خانگی در خانه چه مشکلاتی را ممکن است به همراه بیاورند؟

قرار گرفتن نوزاد یا کودک شما در معرض تماس با حیوانات خانگی، ممکن است سبب بروز آلرژی شدید در نوزاد گردد. مو یا کرک بدن حیوانات ممکن است آلرژن بوده و گرد و خاکی که در لابه لای آن ها وجود دارد نیز ممکن است به بروز حساسیت و مشکلات تنفسی در نوزادان دامن بزند. لذا توصیه می گردد تا حد امکان از تماس نوزادان با حیوانات خانگی پرهیز گردد.

سگ و گربه

مضرات سگ و گربه ها برای کودکان

انتقال یک سری عفونت های انگلی، قارچی و باکتریایی از حیوانات به انسان به خصوص از طریق سگ و گربه امکان پذیر است که شایع ترین آن ها توکسوپلاسموز می باشد. چنانچه فضولات گربه یا سگ و همچنین پرندگان در فضای خانه پخش شود، می تواند ایجاد بیماری به نام توکسوپلاسموز کند. توکسوپلاسموز بیماری است که در اثر انگل توکسوپلاسما ایجاد می شود و در مدفوع آنها وجود دارد. انگل خونی توکسوپلاسما در بیشتر گربه های ولگرد مشاهده می شود و درصورت خارج شدن گربه خانگی از منزل و معاشرت با گربه های ولگرد احتماًل آلوده شدن آن بسیار است. چنین گربه ای باید به صورت دوره ای تحت درمان باشد. گاهی اوقات این حیوانات در باغچه منزل اجابت مزاج می کنند و آلودگی به خانه منتقل شده و کودک را مبتلا می کند. این انگل می تواند بعد از گردش در خون در غدد لنفاوی حتی در مغز ایجاد تومور کند. ضمن آن که می تواند به صورت تشنج نیز بروز کند.

لاکپشت و همستر

مضرات لاک پشت و همستر برای کودک(آیا همستر برای کودکان ضرر دارد ؟)

لاک پشت و همستر هیچ کدام گزینه های مناسبی برای کودکان کم سن نیستند. اين حيوانات باکتری سالمونلِا را از طریق مدفوع خود انتقال مي دهند. نوزادان و کودکان کم سنی که دست خود را به دهانشان می برند، در معرض ریسک بالاتری برای ابتلا به عفونت های ناشی از سالمونلا قرار دارند. باكتري سالمونلا لاک پشت و همستر هیچ کدام گزینه های مناسبی برای کودکان کم سن نیستند.

گزارشی از انجمن آمریکا که نشان می دهد کدام حیوانات برای کودکان مناسب نیستند

✓خزندگان (لاک پشت‌ها، مار‌ها، مارمولک‌ها، ایگوانا)

✓جوندگان (همستر، موش صحرایی، خوکچه هندی، چین چیلا، جوجه تیغی، سگ پرایری، موش)

✓دوزیستان (قورباغه، وزغ، سمندر)

✓راسو ها

✓جوجه ماکیان (جوجه مرغ، جوجه اردک، جوجه غاز، جوجه بوقلمون)

✓میمون ها

✓حیوان های عجیب و غریب و غیر قانونی

با این حال حتی اگر این حیوانات را برای کودکان خریداری نکنید، باز هم ممکن است کودکانتان در باغ وحش ها، فروشگاه های حیوانات خانگی، یا گردش های خانوادگی و مدرسه، به این حیوانات نزدیک شوند. در صورتی که کودکتان در تماس با این حیوانات (و همینطور حیواناتی که باکتری های مشترکی را به انسان انتقال می دهند مانند: گوسفند، بز، گاو و دیگر چهارپایان) قرار گرفت، بسیار مهم و ضروری است که:

از نزدیک به آن ها نظارت شود. آن ها را تشویق کنید که حیوانات را نبوسند و یا پس از لمس آن ها دستانشان را در دهانشان نبرند. پس از آن اطمینان حاصل کنید که به خوبی دست هایشان را شسته و سپس از یک ماده ضدعفونی کننده برای شستشوی دستان کودک خود استفاده کنید، چه حیوان را لمس کرده و یا نکرده باشند. بدون شک، هیچکدام از حیوانات خانگی کاملاً ایمن نیستند؛ حتی گربه ها و سگ های مورد علاقه مان نیز ممکن است گاز بگیرند، چنگ بزنند، ایجاد آلرژی کنند و یا عفونت هایی را انتقال دهند.

فواید نگهداری ماهی در خانه

تماشای ماهی هایی که در آب می‌لغزند و رنگ‌های زیبای خود را به نمایش می‌گذارند، لذت بخش است. شما می توانید ساعت ها به تماشای آنها بپردازید . وجود ماهی به عنوان حیوان خانگی چگونه است؟

ماهی ها برای هرکسی که به آنها نگاه می کند اثر آرام بخش و تسکین دهنده دارد. آنها می توانند فضای شما را با رنگ، راه رفتن و درخشش خود روشن کنند!
آکواریوم خانه شما را زیباتر و هنرمندانه تر می کند. می‌توان آن را در خانه‌هایی با اندازه‌های مختلف، حتی در خانه‌هایی که ممکن است محدودیت فضا داشته باشند، جای داد.
ماهی هزینه کمتری برای تغذیه دارند.
می‌توانید آنها را در خانه رها کنید، حتی برای تعطیلات بروید، اما نه بدون اینکه ترتیبی دهید که کسی به آنها غذا بدهد و مخزن یا کاسه را مرتب تمیز کنید.
آنها ساکت هستند، وقتی کودک شما خواب است بیدار نمی شوند.

◀ پیشنهاد مطالعه :چگونه ترس از حیوانات در کودکان را برطرف کنیم؟

معایب نگهداری ماهی در خانه:

به استثنای چند مورد، شما نمی توانید با بیشتر ماهی ها تعامل داشته باشید. بنابراین، بچه ها ممکن است مانند یک گربه یا سگ با آنها ارتباط برقرار نکنند.
تمیز کردن منظم، تخلیه و پر کردن مخزن نیاز به زمان زیادی دارد.
آکواریوم اگر در موقعیت خود محکم نشوند خطر سقوط را دارند که می تواند منجر به شکستگی شود و در نهایت باعث مرگ ماهی درون آن شود.

داشتن حیوان خانگی به فوایدی دارد ؟

داشتن حیوان خانگی مزایای زیادی دارد. حیوانات خانگی درس های زندگی ارزشمندی مانند مسئولیت پذیری، اعتماد، احترام و صبر را به کودکان می آموزند. در حالی که حیوانات خانگی مزایای زیادی برای بچه‌ها دارند، بچه‌ها نیز چیزهای زیادی برای ارائه به حیوان خانگی در خانواده شما دارند. هم بچه ها و هم حیوانات خانگی از بازی با انرژی بالا و همچنین داشتن یک دوست در زمان چرت زدن لذت می برند.

یکی از دلایل اصلی و یک مهارت مهم زندگی برای داشتن حیوان خانگی، آموزش مسئولیت پذیری است. حیوانات خانگی به غذا، آب و عشق و همچنین حیوانات خانگی به نظافت و زمان حمام نیاز دارند.

آیا موهای گربه و سگ برای کودکان مضر است؟

اطمینان حاصل کنید که حیوان خانگی شما سالانه تحت نظر پزشک است.

اگر حیوان خانگی شما دچار اسهال شد، به سرعت آن را درمان کنید.

پس از تمیز کردن مدفوع سگ یا گربه خاکی که ممکن است حاوی مدفوع سگ یا گربه باشد، دست های خود را کاملا بشویید.

اگر باردار هستید، از شخص دیگری بخواهید ظرف مدفوع سگ و گربه را را تمیز کند.

همانطور که دیدیم، اگر گربه و سگ سالم باشد، موی سگ و گربه خطر ندارد. کارشناسان فقط در مورد احتمال آلرژی به ما هشدار می دهند، زیرا ریزش موی سر در خانه یکی از منابع آلرژی است. به همین دلیل، تمیز کردن منظم با جارو برقی و همچنین مراقبت مناسب از موی سگ و گربه را توصیه می کنند. دور نگه داشتن گربه از اتاق خواب کودکانی که آلرژی به موی سگ یا گربه دارند، یا در حالت ایده آل نگه داشتن گربه در فضای باز می تواند کمک کند .

توکسوپلاسموز چیست؟

توکسوپلاسموز عفونتی است که توسط یک انگل تک سلولی به نام توکسوپلاسما گوندی ایجاد می شود. در حالی که این انگل در سراسر جهان یافت می شود، بیش از 40 میلیون نفر در ایالات متحده ممکن است به انگل توکسوپلاسما آلوده شوند. انگل توکسوپلاسما می تواند برای مدت طولانی در بدن انسان (و سایر حیوانات) و احتمالاً برای تمام عمر باقی بماند. با این حال، از بین افرادی که آلوده هستند، تعداد بسیار کمی علائم دارند زیرا سیستم ایمنی یک فرد سالم معمولاً انگل را از ایجاد بیماری محافظت می کند. با این حال، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید محتاط باشند. برای آنها، عفونت توکسوپلاسما می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

چگونه افراد به توکسوپلاسموز مبتلا می شوند؟

عفونت توکسوپلاسما توسط یکی از موارد زیر رخ می دهد:

خوردن گوشت نپخته و آلوده (به ویژه گوشت خوک، بره و گوزن) یا صدف.
خوردن غذاهای آلوده به چاقو، ظروف، تخته برش و سایر غذاهایی که با گوشت خام و آلوده یا صدف در تماس بوده اند.
بلعیدن تصادفی انگل از طریق تماس با مدفوع گربه حاوی توکسوپلاسما. این ممکن است توسط تمیز کردن جعبه خاک گربه هنگامی که گربه توکسوپلاسما را در مدفوع خود ریخته است.
لمس یا خوردن هر چیزی که با مدفوع گربه حاوی توکسوپلاسما در تماس بوده است.
انتقال از مادر به کودک (مادرزادی).