معاینات پس از ترخیص نوزاد | گهوارک

معاینات پس از ترخیص نوزاد | گهوارک

0 دیدگاه 3 شهریور 1400 چاپ خبر بازدید: 1407
در این زمان درک رنگ هنوز کاملاً تکامل نیافته و درک عمق نیز در طول سال اول به موازات هماهنگ شدن حرکت چشم‌ها ایجاد می‌شود. هماهنگی عضلات چشم در نوزادان تازه متولد شده و شیرخواران بسیار ناقص است.

معاینه نوزاد پس از ترخیص

 

در معاینات پس از ترخیص چه مواردی بررسی می‌شود؟

هر نوزادی که به دنیا می­آید، قبل از ترخیص مورد معاینه کامل قرار می‌گیرد. در طول مدت حضور مادر در بیمارستان، دادن آموزش ­های ضروری به او لازم می ­باشد. معمولاً پرستار ترخیص 24 تا 48 ساعت بعد از ترخیص با شماره تلفن والدین تماس می­ گیرد و در رابطه با تغذیه نوزاد و تعداد دفعات سؤال کرده و فرم غربالگری زودرس تغذیه با شیر مادر را تکمیل می­ نماید. از بی اشتهایی، اسهال و استفراغ نوزاد سؤال می ­کند. چگونگی تنفس نوزاد (تنفس مشکل، فرورفتگی قفسه سینه، ناله کردن و تنفس سریع) را می ­پرسد. در مورد تب و یا سردی انتها می‌پرسد. از وجود و یا عدم تشنج و وجود بیقراری و بندناف سؤال می ­کند.

حضور برای انجام آزمایشات غربالگری را یادآوری می­ کند. در صورتی که نوزاد پسر ختنه شده، از مراقبت محل ختنه سؤال می­ کند. درصورت امکان و تمایل والدین و موارد خاص برای انجام مشاوره با پزشک پیشنهاد می‌دهد. و امّا بعد از ترخیص نیز نوزاد باید مدام تحت نظر پزشک بوده و مورد معاینه قرار گیرد.

 

اولین معاینات نوزاد

 

این معاینات در چه زمانی باید صورت بگیرند؟

اولین ویزیت 48 ساعت پس از ترخیص

اولین چکاپ نوزاد 2 هفته بعد از تولد

ویزیت­های بعدی:

هر ماه تا 6 ماهگی

سپس هر 2 ماه تا یک سالگی

سپس هر 3 ماه تا دو سالگی

سپس هر 6 ماه تا پنج سالگی

البته بعضی از پزشکان و خانواده ­ها ویزیت­های ماهیانه تا سن 2 سالگی را پیشنهاد می‌کنند.

 

ارزیابی‌های مداوم و بررسی روند تکاملی نوزاد و چکاپ­ های ماهیانه

با در نظر گرفتن عوارض جبران ناپذیر اختلالات تکامل بر زندگی نوزادان و در آینده با توجه به لزوم مداخله زودرس در سالیان ابتدایی زندگی و تأثیر پذیری این مداخلات در صورت تشخیص به‌هنگام، ارزیابی­ های مداوم و بررسی روند تکاملی نوزاد بسیار پراهمیت و ضروری به نظر می ­رسد. چکاپ­ های ماهیانه طبق زمانبندی­ هایی که در بالا اشاره شد می ­تواند روند تکاملی نوزاد را به دقت زیر نظر گرفته و هر­گونه اختلال را رصد نماید. منحنی ­های متعدد استانداردی برای اندازه ­گیری رشد قد و وزن کودک وجود دارد که در موقع مراجعه به پزشک، توسط پزشک معالج رسم می‌گردد.

 

در صورت انجام ختنه به موارد زیر توجه فرمائید:

حداقل 2 ساعت پس از انجام ختنه نوزاد تحت نظر باقی بماند.

دور محل ختنه از آلودگی و مدفوع دور نگه داشته شود و در صورت آلودگی با مدفوع، با آب و صابون شستشو انجام شود.

روزی 3 بار یا بیشتر روی حلقه و آلت از پماد تتراسیکلین یا وازلین طبی استفاده شود.

حداکثر 7 روز پس از ختنه توسط پزشک معاینه و ویزیت گردد.

پوشک نوزاد تا حد امکان باز باشد و در صورت بستن سفت بسته نشود.

 

در صورت بروز موارد زیر هر چه سریعتر به مرکز بهداشتی درمانی مربوطه مراجعه گردد:

 خونریزی یا تغییر رنگ و تیره شدن نوک آلت و خون مردگی وسیع آلت و بیضه

 تورم شدید آلت و بیضه

 ادرار نکردن نوزاد حداکثر 24 ساعت پس از ختنه

 افتادن حلقه در کمتر از 3 روز یا نیافتادن حلقه تا 10 روز پس از ختنه

 عفونت محل ختنه (قرمزی موضعی و ترشح چرکی)

 

سیر تکاملی بینایی نوزاد

 

 بررسی تکامل سیستم بینایی در نوزاد

سیستم بینایی در بدو تولد یک سیستم تکامل نیافته است. تکامل آن در طول سال اول زندگی رخ می‌دهد. از این رو، توجه والدین و پزشکان به مشکلات احتمالی در طول سال اول نقشی بسیار تعیین کننده در تکامل بینایی کودک و جلوگیری از مشکلات ناشی از اختلال در بینایی نظیر مشکلات یادگیری خواهد داشت. نوزادان معمولاً قبل از هر چیز «حرکت» را می‌بینند. نوزادانی که به موقع بدنیا آمده باشند (هفته 37 تا 40 حاملگی) باید بتوانند تغییرات صورت مادر نظیر خنده، اخم، … را در هفته اول بعد از تولد ببینند.

در این زمان درک رنگ هنوز کاملاً تکامل نیافته و درک عمق نیز در طول سال اول به موازات هماهنگ شدن حرکت چشم‌ها ایجاد می‌شود. هماهنگی عضلات چشم در نوزادان تازه متولد شده و شیرخواران بسیار ناقص است. چشم نوزادان اغلب به بیرون یا داخل منحرف شده و حرکت چشم‌ها با هم هماهنگ نیست. این وضعیت استرابیسم یا انحراف چشم خوانده می‌شود. اگر استرابیسم تا 6 ماهگی خودبخود بر طرف نشود، بهتر است نوزاد توسط یک چشم پزشک معاینه شود.

 

واکسیناسیون نوزاد

واكسيناسيون‏كودك شما در طي يكسال اول زندگي براي پيشگيري از ده بيماري اصلي دوران كودكي بايد چندين بار تكرار شود. نوزاد شما بايد اكثر واكسن‏ها را قبل از دومين سالروز تولدش دريافت كرده باشد. واكسيناسيون كودك خود را بر طبق برنامه توصيه شده و با همكاري پزشك اطفال انجام دهيد.