انتقال ژن وراثتی در چند نسل | گهوارک

انتقال ژن وراثتی در چند نسل | گهوارک

0 دیدگاه 27 شهریور 1400 چاپ خبر بازدید: 5293
نیمی از ژن وراثتی از پدر و نیم دیگر از مادر به کودک انتقال می یابد. خود والدین کودک نیز به نوبه ی خود نیمی از ژن وراثتی را از پدر و مادر خود می گیرند، بنابراین یک چهارم ژن های کودک از پدر و مادربزرگ به او می رسد.

انتقال ژن وراثتی در چند نسل

انتقال ژن خصیصه ای در چند نسل

نیمی از ژن وراثتی از پدر و نیم دیگر از مادر به کودک انتقال می یابد. خود والدین کودک نیز به نوبه ی خود نیمی از ژن وراثتی را از پدر و مادر خود می گیرند، بنابراین یک چهارم ژن های کودک از پدر و مادربزرگ به او می رسد.

همانطور که در مقالات گذشته ذکر شده است، هر اسپرم و تخمک دارای 23 عدد کروموزوم است و هنگام یکی شدن اسپرم و تخمک، سلول اولیه دارای 46 کروموزوم یا 23 زوج می باشد که یک زوج آن مربوط به جنس کودک خواهد بود. جنسیت کودک هم چنین بستگی دارد که کودک کروموزوم x را از مادر و هم چنین کروموزوم x دیگر خود را از پدر دریافت کند و در نتیجه جنس کودک، دختر گردد.

 

چطور فرزند شما دختر یا پسر می شود ؟

چطور فرزند شما دختر یا پسر می شود

همان طوری که ذکر شد، هر یک از تخمک هایی که از تخمدان هر خانم بالغ در هر ماه تولید و آزاد می گردد، دارای یک کروموزوم x می باشد. در صورتی که نصف اسپرم های یک مرد ( اسپرماتوزوییدها ) دارای کروموزوم x و نصف دیگر دارای کروموزوم y می باشند.

حال اگر اسپرمی که دارای کروموزوم x است، تخمک را که دارای کروموزوم x است، بارور کند، در نتیجه سلول اولیه دارای دو کروموزوم xx است و جنین دختر خواهد شد. اگر اسپرمی که دارای کروموزوم y می باشد، تخمک زن را بارور کند موجب می شود که سلول اولیه دارای یک کروموزوم جنسی x از مادر و یک کروموزوم جنسی y از پدر شود و جنس او پسر خواهد شد.

چون اسپرم های هر مرد بالغی به نسبت مساوی کروموزوم x و y دارد، بنابراین به یک نسبت شانس وجود دارد که جنین مادری که حامله شده است، دختر یا پسر گردد. با اطلاعات فوق می توان گفت پدر در ایجاد جنس جنین سهم اصلی دارد و انصاف نیست که مردی از همسر خود شکایت کند که چرا دختر یا پسر به دنیا آورد است، زیرا اسپرم های مرد است که جنس جنین و نوزاد را مشخص می کند.

در حقیقت باید گفت تعیین جنس جنین ( دختر یا پسر ) به دست هیچ کدام نقشی ندارند. پدرها و مادرها باید بدانند دختر یا پسر شدن نوزاد در یک نوبت حاملگی، سبب نمی شود که حاملگی های بعد و آینده مادر همان جنس قبلی باشد و باز احتمال دختر یا پسر شدن فرزند، 50 درصد خواهد بود.

 

انتخاب جنس فرزند، دختر یا پسر

انتخاب جنس فرزند، دختر یا پسر

پرسش : آیا ما ( زن و شوهر ) از نظر علمی می توانیم کاری کنیم که شانس جنس فرزند دلخواه خود ( پسر یا دختر ) را افزایش دهیم ؟

پاسخ : خداوند متعال در قرآن کریم چنین فرموده است :

یَخلُقُ ما یَشاءُ یَهُبُ لِمَن یَشاءُ اِناثاً وَ یَهُبُ لِمَن یَشاءُ الذُّکورَ او یُزَوِجَهُم ذکرَ اَنَا و اناثاً وَ یَجعَلُ مَن یَشاءُ عَقیماً اِنِّهُ عَلیمٌ قَدیر

« خداوند هر چه را بخواهد می آفریند؛ به هر کس اراده کند دختر می بخشد و به هر کس بخواهد پسر، یا اگر بخواهد پسر و دختر، هر دو را برای آنان جمع می کند و هر کس را بخواهد عقیم می گذارد؛ زیرا او دانا و قادر است ».

آیه ی 49 و 50 سوره ی شوری

 همان طوری که از آیه ی شریفه می فهمیم، اصل انتخاب جنس فرزند با خالق متعال می باشد. عده ای از پدران و مادران هستند که از داشتن فرزندانی از یک جنس ( دختر یا پسر ) خشنود نیستند و ممکن است در حال دل شکستگی و افسرگی به سر برند.

چنین پدران و مادران برای به دست آوردن فرزند دلخواهشان اقدام به حاملگی های پی در پی می کنند و سرانجام دارای فرزند متعدد می گردند. این رویداد موجب افزایش جمعیت و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و رفاهی همه افراد خانواده ( والدین و کودکان ) می گردد.

خداومند متعال به انسان یعنی اشرف مخلوقات، قدرت تفکر و تعقل عطا کرده است تا در صدد پیدا کردن راههایی برای به دست آوردن تندرستی و خواسته های خود باشند. دانشمندانی که به تحقیق و پژوهش علاقه مند اند در این راه قدن برمی دارند و خواست خداوند بوده است تا خود و دیگران از آن بهره مند شوند.

تحقیقات علمی در مورد سلامت و خوب زیستن جزیی از مقدرات الهی است و آن هایی که از روش های علمی بهره مند می شوند نیز چنین مقدر شده است تا این اطلاعات و دانش ها را به کار بندند و مقدرات الهی تحقق باید.

دانشمندان و پزشکان برای افزایش امید به زندگی و کاهش رشد جمعیت و پیشگیری از بیماری هایی که در یک جنس به وجود می آید ( هموفیلی، بیماری دوشِن و بیماری های چشمی و ... ) درصدد برآمده اند که تحقیقاتی در مورد انتخاب جنس فرزند انجام دهند و توصیه هایی نموده اند، ولی این توصیه ها صددرصد نیست.

شما ممکن است این توصیه ها را انجام دهید و فرزند با جنس دلخواه خود را نیز به دست نیاورید. بنابراین با اتکا به خداوند متعال مطمئن باشید که صلاح و مصلحت شما در این است که هدیه الهی را چه دختر و چه پسر با تمام وجود خود بپذیرید.

همان طور که پیش از این یاد شد، پسر و دختر شدن جنین بستگی به کروموزوم های مرد دارد. تحقیقات انجام گرفته نشان داده است که عبور اسپرم نر ( که دارای کروموزوم Y است ) به طرف تخمک زن، سریع تر از اسپرم ماده ( که دارای کروموزوم X است ) می باشد و اسپرم نر در مقایسه با اسپرم ماده زودتر از بین می رود.

هر خانمی در صورتی که اقدامات زیر را به طور دقیق انجام دهد، می تواند شانس داشتن فرزند دلخواه خود را 50 تا 75 درصد افزایش دهد.

 

اقدامات لازم برای پسر شدن جنین ( داشتن پسر ) به توصیه آقای شتلز

1. آمیزش جنسی باید هر چه نزدیکتر به زمان تخمک گذاری زن انجام گردد. علایم تخمک گذاری زن عبارت است از :

افزایش درجه حرارت بدن زن : زن می تواند هر روز صبح قبل از خارج شدن از رختخواب، درجه حرارت خود را به طور دقیق اندازه بگیرد و یادداشت کند. پایین آمدن ناگهانی درجه حرارت به میزان چند دهم درجه بالا رفتن مجدد آن نشانه تخمک گذاری است.

. پیدایش ترشحات مخاطی ( لزج ) از دستگاه تناسلی زن

. خونریزی بین دو قاعدگی و درد شکم

. آزمایش ادرار و تعیین هورمون LH زمان تخمک گذاری را مشخص می نماید.

2. قبل از هر نزدیکی و آمیزش جنسی، زن باید درون مهبل خود را با محلول جوش شیرین ( دو قاشق غذا خوری جوش شیرین در یک لیتر آب استریل ) به وسیله پوار شست و شو دهد. این عمل سبب قلیایی شدن مهبل می شود.

3. در هنگام آمیزش جنسی، اگر زن به پشت خوابیده باشد و دخول عمیق انجام گیرد، اسپرم دقیقاً به داخل دهانه رحم ریخته می شود. هم چنین زن باید کاملاً تحریک جنسی شود.

4. خودداری از آمیزش جنسی از شروع قاعدگی تا روز تخمک گذاری ضرورت دارد. این خودداری سبب می شود که تعداد اسپرم ها به حداکثر برسد.

بنابراین آمیزش جنسی در زمان تخمک گذاری ( که حدود 14 روز قبل از قاعدگی آینده می باشد ) و محیط قلیایی باعث می شود که اسپرم های نر دارای کروموزوم Y می باشند بهتر به تخمک برسند و در آن نفوذ کنند و جنین، پسر گردد.

  

اقدامات لازم برای دختر شدن جنین ( داشتن دختر ) 

عمل آمیزش جنسی باید تا سه روز قبل از زمان تخمک گذاری انجام گیرد و سپس متوقف گردد یا به عبارت دیگر 17 روز قبل از قاعدگی آینده زن متوقف شود.

قبل از هر آمیزش جنسی، زن باید درون مهبل خود را با محلولی از یک لیتر آب استریل و دو قاشق سرکه سفید استریل شست و شو دهد تا محیط اسیدی که بی ضرر است به وجود آید. محیط اسیدی مهبل، اسپرم های نر را از حرکت باز می دارد.

اگر زن در هنگام آمیزش جنسی به مرحله انزال می رسد باید سعی کند از ایجاد آن جلوگیری نماید، به نظر می رسد رسیدن به این مرحله جریان ترشحات قلیایی را افزایش می دهد و شانس موفقیت اسپرم های ماده را خنثی یا تضعیف می نماید.

عمل آمیزش جنسی باید در یک وضعیت روبرو و نشسته انجام گیرد، بنابراین امکان این که اسپرم ها مستقیماً در دهانه رحم رها شوند کمتر می شود.

توجه : روش های علمی آزمایشگاهی نیز وجود دارد که با جدا کردن کروموزوم X یا Y مرد در آزمایشگاه می توان جنس دلخواه را به دست آورد. ولی این روش ها بسیار گران است.

 

داشتن دختر یا پسر، آیا مزیت یا فضیلتی بر یکدیگر دارند ؟

 در بعضی از کشورها هنوز خانواده ها خواستار فرزند پسر به ویژه فرزند اول خود می باشند و این تمایل به داشتن فرزند پسر در کشور ما با علایمی که خانواده ها از خود نشان می دهند چشم گیر است. متاسفانه خانواده و شوهر است که مادر کودک را سرزنش به زاییدن نوزاد دختر می نمایند و حال این که دختر هیچ نقشی در جنس نوزاد نداشته است.

در بیشتر کشورها علل زیر موجب تمایل به داشتن نوزاد پسر می گردد :

 1. در کشورهایی که بیشتر جمعیت آن ها در روستاها زندگی می کنند و کار، در مزارع و کشتزارها وجود دارد، خانواده ها ترجیح می دهند که نوزادشان پسر باشد که بتواند به نیروی کارِ پدر کمک کند تا کار بهتر و بیشتر انجام شود و درآمد بیشتر و زندگی بهتری داشته باشند. چنین حالتی نیز از نظر شغل و درآمد و امکان رفاه خانواده، در خانواده های بزرگ شهری نیز وجود دارد.

2. بعضی از خانواده ها خاطرات ناگوار در رابطه با زناشویی دختر خود داشته اند و ترجیح می دهند که نوزادشان پسر باشد تا دوباره با خاطرات گذشته روبرو نگردند.

3. از نظر تاریخی قبل از ظهور اسلام در بعضی از کشورها به ویژه کشورهای عربی رفتار جامعه با دختران بسیار فجیع و وحشتناک انجام می گرفته است، ولی با ظهور اسلام و اطلاع از آیات قرآن و ارزش والای زن و خلقت یکسان زن و مرد که در آیات و روایات زیر نگارش یافته، تولد نوزاد خود را گشوده شدن ناودانی از رحمت خدا به خانواده می دانند.

یا ایُهَا النّاسُ اِتَقوُا رَبَّکُم اَلذّی خلَقَکُم مِنَ نفسٍ واحِدَهٍ و خَلَقَ منها زوُجَها و بَثَّ مِنها رِجالاً کَثیرًا و نِساءً

از این آیه چنین برداشت می شود که خلقت زن و مرد کاملا یکسان است و هیچ تفاوت و فضیلتی بر یکدیگر ندارند.

آیه 55 سوره نساء

 

وَلَقَدُ کَرِّمُنا بَنی آدمَ وَ حَمَلناهُم فِی البَّرِّ و البَحر وَ رَزَقناهُم مِن الطَیٍّبّاتِ وَ فَضَّلناهُم مِمَّن خَلَقنا تَفضیلا

به راستی ما فرزندان آدم را از بین زن و مرد، کرامت بخشیدیم و از طیّبات و روزی های پاک و پاکیزه برای ( خوراک و پوشاک ) آن ها فراهم ساختیم و آن ها را بر همه مخلوقاتِ خود فضیلت و برتری دادیم.

آیه 7 سوره اسراء

 

روایت های اسلامی در مورد دختر

محمد ابن علی ابن الحسین می گوید : به نبی اکرم (ص) بشارت دادند که دختری پیدا کرده، پیغمبر نگاهی به چهرۀ اصحاب نمودند، در صورت آن ها از این بشارت کراهت و ناراحتی ها دیدند، پیامبر فرموند : ( شما را چه شده ؟ گلی پیدا کرده ام که آن را می بویم و رزق او با خداست.)

رفتار نبی اکرم نسبت با دختران چنین بود که او را پدر دختران می نامیدند.

پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) فرموده اند : خوشبخت خانمی که اولین فرزند او دختر است.

از ابی عبدالله (ع) نقل است که حضرت صادق (ع) فرمود : دختران، حسنات ( زیبایی ها و نیکی ها ) هستند و پسران نعمت ها می باشند.

امام صادق (ع) فرموند : کسی که در عیالش سه دختر یا سه خواهر باشد بهشت بر او واجب است.

مادران عزیز : دختران ، زیباترین و عزیزترین موجودات جهانند.

دختران مانندگل زیبایند، گل ها به جهان زیبایی می بخشند.

دختران موجب خاططرات شیرین پدران و مادران می باشند.

دختران حسنات و مبارکات برای زندگی پسرها می باشند.

دختران با سخنان شیرین خود گرمی و صفای خانواده می گردند.

دختران موجب امید و امیدواری آینده هر پدر و مادر است.