مصرف غذایی که برای مادر آبستن زیان آور است | گهوارک

مصرف غذایی که برای مادر آبستن زیان آور است | گهوارک

0 دیدگاه 14 مرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 1023
از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری به آن توجه می‌کنند، غذاهای ممنوعه این دوران است. اگر طرفدار سوشی، قهوه یا استیک بزرگ باشید، در رژیم بارداری خود به دردسر می افتید ! رژیم بارداری برای مادرانی که دیابت دارند سخت‌تر است و باید با دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنند.

مصرف غذاهای از پیش تهیه شده و کنسرو شده

مصرف غذاهای از پیش تهیه شده و کنسرو شده 

به بسیاری از غذاهای کنسرو شده مواد شیمیایی اضافه شده است تا رنگ، طعم و مزه آن بهتر و همچنین ماندگاری آن را زیادتر نمایند. مادران آبستن باید از خوردن این نوع غذاها خودداری کنند مخصوصاً پنیر، گوشت، سوسیس، خیارشور و ترشی های کنسرو شده. به بعضی از این غذاهای از پیش آماده شده مانند ماهی، پنیر، کالباس، نیتریت اضافه شده است.

نیتریت در هموگلوبین خون اثر می کند و موجب  می شود که عمل انتقال اکسیژن هموگلوبین خون به نسوج بدن کمتر گردد. هر فردی مخصوصاً خانم های آبستن که می خواهند غذایی خریداری نمایند باید برچسب غذاها را کاملاً مطالعه نمایند و مطمئن شوند که چه موادّی به آن اضافه شده است و از مدّت زمانی که می تواند مصرف گردد آگاه گردند و اگر چنین اطلاعاتی روی برچسب غذا وجود ندارد هیچ گاه نباید آن را خریداری و مصرف کنند.

 

آیا مصرف دارو در دوران آبستنی زیان آور است ؟

مضرات مصرف دارو در دوران بارداری

بلی، رحم مادر، جایگاه بسیار مطمئن و محفوظی است که جنین در آن رشد و نمّو می کند، ولی ممکن است داروها، سموم، اشعه و عوامل بیماری زا بر روی جنین درون رحم مادر نیز اثر کند و ناهنجاریهایی در جنین پدید آورد و چون هر مادری از این که کودکش غیرطبیعی، ناهنجار یا بد شکل به دنیا بیاید هراس دارد. لذا اولین سؤال مادر پس از زایمان این است که (( آیا بچۀ من سالم است )) ؟

توجه : شش هفتۀ اول دوران آبستنی زمانی است که اعضای جنین در حال تشکیل شدن می باشد و مصرف دارو در این زمان اثرات سوء بیشتری خواهد داشت. در حقیقت در حدود بیست درصد از ناهنجاریهای کودکان ارثی است و هشتاد درصد بقیه به مسائل و مشکلات دوران حاملگی یا زایمان مربوط است که در نتیجه کودک را مبتلا به ناهنجاری و عقب افتادگی می سازد. بنابراین اگر خانمی قصد حامله شدن دارد یا حامله شده است باید به پزشک خود بگوید و به توصیه های او عمل کند تا از ناهنجاریهای جنین او جلوگیری گردد.

در مورد تعدادی از داروها مشخص شده است که اگر مادر در دوران حاملگی مصرف کند سبب ناهنجاری جنین او می گردد، اما تعداد پر شماری دارو نیز وجود دارد که مشکوک شناخته شده اند، مانند آسپرین و شربتهای ضدّ سرفه.

اگر مادر در دوران آبستنی به نکات ذیل توجه کند، امکان پیدایش ناهنجاری در نوزاد او کاهش می یابد.

1- هیچ گاه نباید به توصیۀ دوست و آشنا دارویی مصرف کند. از طرفی به هر علّتی که که به پزشک مراجعه می کند، باید یادآور شود که آبستن است.

2- اگر به عکس برداری نیاز پیدا کرد، حتماً باید به پزشک متخصّص رادیولوژی یادآوری کند که آبستن است.

3- از تماس با افرادی که مبتلا به بیماری های عفونی ( مخصوصاً بیماری های ویروسی ) هستند، اجتناب نماید.