نمونه هایی از غذاهای انرژی زا و مقوی برای نوجوانان و جوانان | گهوارک

نمونه هایی از غذاهای انرژی زا و مقوی برای نوجوانان و جوانان | گهوارک

0 دیدگاه 8 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 2925
منظور از مغذی کردن، اضافه کردن موادی است که علاوه بر انرژی، پروتئین ها و املاح غذایی کودک را بیشتر کند. مواد غذایی و پروتئینی برای رشد کودک ضروری اند.

صبحانه

نان تست و تخم مرغ ساده

نان تُست و تخم مرغ ساده

مواد لازم : تخم مرغ دو عدد، شیر پاستوریزه نصف فنجان، نان تُست 3 عدد، روغن مایع دو قاشق مرباخوری، وانیل و نمک و فلفل یک چهارم قاشق چایخوری.

روش تهیه : تخم مرغ، شیر، وانیل، نمک و فلفل را در داخل ظرفی ریخته و با چنگال خوب به هم بزنید تا مخلوط شود. سپس نان تُست را در آن بخیسانید تا مایع جذب نان گردد. کمی روغن کف ماهی تابه بریزید و آن را روی شعلۀ ملایم گاز بگذارید تا گرم شود. سپس نان تُست های آغشته به مایۀ تخم مرغ را در کف ماهی تابۀ روغنی قرار دهید تا رنگ طلائی پیدا کند. طرف دیگر نان تُست را نیز به همین صورت حرارت دهید تا رنگ طلائی پیدا کند. صبحانه آمادۀ مصرف است. آن را به صورت گرم به فرزند خود ارائه نمائید.

نان تُست و تخم مرغ به صورت اُملِت

مواد لازم : تخم مرغ یک عدد، شیر پاستوریزه دو قاشق مرباخوری، جوانۀ گندم ( عدس یا ماش، هر کدام که کودک دوست دارد ) دو قاشق غذاخوری، مقداری گوجه فرنگی خرد شده، فلفل دلمه ای خرد شده، جعفری و گشنیز خرد شده، پنیر رنده شده و مواد دیگری که کودک دوست دارد.

روش تهیه : تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط نمائید و کاملاً به هم بزنید. کف ماهی تابه را کمی چرب کنید و روی شعلۀ ملایم گاز قرار دهید. تخم مرغ هم زده را در ماهی تابه بریزید و به طور یکنواخت پخش کنید تا به ملایمت پخته شود. موادی را که کودک دوست دارد روی آن بریزید و پخش کنید. سپس نیمی از اُملِت را از روی نیمۀ دیگر برگردانید و تا کنید و پخت را به مدت یک دقیقۀ دیگر ادامه دهید. این صبحانه را به صورت گرم جلوی کودک یا نوجوان خود قرار دهید تا استفاده نماید.

اُملِت انرژی زا

مواد لازم : تخم مرغ یک عدد، شیر یک قاشق مرباخوری، گوشت مرغ پخته شده و تکه تکه شده یک قاشق غذاخوری، نخود فرنگی پخته شده یک قاشق مرباخوری، پنیر چِدار رنده شده یک قاشق غذاخوری، خرمای بدون پوست و هسته و ریز شده دو عدد، نمک و فلفل یک چهارم قاشق چایخوری.

روش تهیه : تخم مرغ و شیر را در ظرفی خوب مخلوط کنید. در ظرف دیگر گوشت چرخ شده یا خرد شده و نود فرنگی و خرما را مخلوط نمائید. کف ماهی تابه را کمی چرب کنید و روی شعلۀ ملایم گاز قرار دهید. سپس مخلوط تخم مرغ و شیر را در آن بریزید و به طور یکنواخت پخش کنید تا شکل بگیرد و شروع به پختن کند.

سپس مخلوط مواد دیگر ( نخود فرنگی و خرما ) را روی نیمی از تخم مرغ پخته شده بریزید و نیمۀ دیگر را روی آن برگردانید و اجازه دهید به مدت یک دقیقۀ دیگر بپزد. در اواخر پخت، پنیر خرد شده را روی اُملِت بپاشید. این نوع صبحانه را تا زمانی که گرم است جلوی نوجوان خود قرار دهید تا از آن لذت ببرد.

 

انواع سیب زمینی

سیب زمینی تنوری

 سیب زمینی تنوری

گرچه کودکان سیب زمینی سرخ شده در روغن را دوست دارند، ولی بهتر است که غذاهای سرخ شده به کودکان ندهید، بنابراین سیب زمینی را می توانید در فِر بپزید و به کودکان ارائه نمائید.

روش تهیه : سیب زمینی را خوب بشوئید و با پوست خرد کنید ( چون مقداری از مواد غذایی در زیر پوست سیب زمینی است، بنابراین بهتر است پوست سیب زمینی را بعد از پختن جدا کنید ) و در ظرفی که کف آن را با روغن چرب کرده اید، بریزید و سپس کمی روغن مایع روی سیب زمینی ها پخش کنید. ظرف را به مدت 20 دقیقه در فر 180 درجۀ سانتیگراد قرار دهید تا کناره های سیب زمینی ها رنگ قهوه ای به خود بگیرد. سپس سیب زمینی ها را زیرورو کنید تا به رنگ طلائی درآید. سیب زمینی های پخته شده را به صورت گرم به کودک ارائه نمائید.

مکعب هائی از سیب زمینی

روش تهیه : سیب زمینی که با پوست پخته شده است را به قطعات کوچک یک سانتیمتری به شکل مکعب خرد کنید و آنها را در یک ظرف که کف آن را کمی چرب کرده اید، بریزید. سپس کمی روغن زیتون یا نوع دیگری از روغن مایع را روی آنها بریزد و در صورت تمایل کمی سبزی خشک شده نیز روی آنها بپاشید و در حالی که روی ظرف پوشیده نیست، به مدت 45 دقیقه در حرارت 220 درجۀ سانتیگراد در فِر قرار دهید و یکی دو نوبت آنها را زیرورو کنید تا سیب زمینی ها رنگ طلائی به خود بگیرد و تُرد و خوشمزه شود. نوجوانان این نوع سیب زمینی را دوست دارند.

سیب زمینی پخته شده در فِر

این نوع سیب زمینی سالم تر از سیب زمینی سرخ شده در روغن است، زیرا روغن آن کم است و چون پوست آن جدا نمی شود، ویتامین C در آن باقی می ماند.

مواد لازم : چهار عدد سیب زمینی متوسط ( بر حسب اشتهای کودک )، چهار قاشق روغن زیتون، پودر چیلی یا سیر و نمک و فلفل.

روش تهیه : سیب زمینی ها را از وسط دو نصف کنید، سپس هر نصفه را چهار قسمت نمائید. آنها را داخل ظرف غذا پزی بریزید و سطح آنها را با قلم مو به آرامی با روغن چرب کنید. در حال یکه در ظرف باز است، آن را در فِر 200 درجۀ سانتیگراد به مدت 35 تا 40 دقیقه قرار دهید تا سطح خارجی سیب زمینی ها به رنگ طلائی و وسط آنها نرم شود. 5 دقیقه قبل از آن که کاملاً پخته شود، پودر چیلی یا سیر و نمک و فلفل روی آنها بپاشید. این غذا برای چهار کودک یا نوجوان کافی است.

ارزش مواد غذایی این غذا برای هر نفر شامل : 200 کیلو کالری انرژی، 8/3 گرم پروتئین، 35 گرم کربوهیدرات، 3/5 گرم فیبر، 8/4 گرم چربی، 6/13 میلی گرم سدیم و 44 میلی گرم ویتامین C می باشد. سیب زمینی های پخته شده را می توانید با املت تخم مرغ یا نخود سبز پخته شده یا سبزیجات سبز به کودک بدهید.

 

انواع سوپ

سوپ سبزیجات و برنج

سوپ سبزیجات و برنج

کودکان و نوجوانان معمولاً این نوع سوپ را دوست دارند و آن را می خورند. این نوع سوپ را می توان حتی به مدت 2 روز در یخچال نگهداری کرد.

مواد لازم : ساقۀ کَرَفس یک عدد، هویج متوسط یک عدد، پیاز قرمز یک عدد، گوجه فرنگی 6 عدد، لوبیای پخته شده 20 گرم، برنج نصف لیوان، عصارۀ حاصل از پخت سبزیجات چهار لیوان، روغن زیتون دو قاشق غذاخوری.

روش تهیه : پیاز، هویج و کَرَفس را خرد کرده و در یک قابلمه بریزید و عصارۀ سبزیجات را به آن اضافه کنید. سپس گوجه فرنگی خرد شده، برنج و نمک را اضافه نمائید و در حالی که در قابلمه باز است به مدت 30 دقیقه بپزید. در آخر روغن زیتون را اضافه نمائید و گاز را خاموش کنید، سوپ آماده است. در موقع مصرف می توانید ریحان خرد شده روی سوپ بپاشید.

برای کودکان کوچک، این سوپ را در مخلوط کن بریزید و به حالت پوره درآورید و در صورت تمایل ماست یا چند قطره آب لیموی ترش به آن اضافه کنید و به کودک و نوجوان خود ارائه نمائید.

سوپ گندم

مواد لازم : گندم پَرَک شده ¼ لیوان، آب حاصل از پخت مرغ یا گوشت 3 لیوان، جوانۀ گندم یک قاشق مرباخوری، آرد گندم دو قاشق مرباخوری، شیر پاستوریزه نصف لیوان، گوشت یا سویای پخته شده و چرخ شده دو قاشق مرباخوری و نمک و فلفل.

روش تهیه : عصارۀ مرغ یا گوشت را در قابلمه ای ریخته و گندم پرک شده و نمک را به آن اضافه نمائید و مدت 15 دقیقه با حرارت ملایم بپزید. سپس گوشت یا سویای پخته شده را به مخلوط اضافه نمائید و 5 دقیقۀ دیگر بپزید.

برای تهیه سُس : در یک ماهی تابۀ کوچک آرد را ریخته و کمی حرارت دهید و بتدریج شیر را به آن اضافه نمائید و هم بزنید تا غلیظ شود. سپس روغن مایع را به آن اضافه نمائید و شعلۀ گاز را خاموش کنید. سُس تهیه شده را به قابلمۀ سوپ اضافه نمائید و با هم مخلوط کنید. در موقع مصرف می توانید کمی شکر و کمی دارچین روی آن بریزد. سوپ آمادۀ مصرف است.

سوپ قارچ و عدس ( Mushroom and lentile soup )

این نوع سوپ غذای کاملی است و می توان در زمان کوتاهی آن را تهیه و مدت سه روز در یخچال یا برای یک ماه در فریزر نگهداری نمود.

مواد لازم : 300 گرم قارچ ریز خرد شده، 150 گرم پیاز خرد شده، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق مرباخوری آویشن خشک، 500 گرم آب سبزی ریشه ای که قبلاً تهیه کرده اید ( پیاز، کرفس و جعفری )، دو قاشق غذاخوری رُب گوجه فرنگی، یک قوطی کنسرو 400 گرمی عدس پختۀ آماده شده یا خود تهیه و بپزید و دو قاشق ماست تازه.

روش تهیه : قارچ و پیاز را در مخلوط کن بریزید تا مخلوط نرمی به دست آید. روغن زیتون را در قابلمه ای بریزید و گرم کنید و قارچ و پیاز مخلوط شده را به آن اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. سپس آب سبزی، رُب گوجه فرنگی و کمی فلفل به آن اضافه نمائید و حرارت دهید تا به جوش آید و به مدت 20 دقیقه بجوشد.

پس از آن عدس پخته شده را به آن اضافه نمائید و 5 دقیقۀ دیگر حرارت دهید. در آخر دو قاشق ماست به آن اضافه نمائید و هم بزنید. سوپ آمادۀ مصرف است.