خوراکی های دوران نوجوانی و جوانی بخش اول | گهوارک

خوراکی های دوران نوجوانی و جوانی بخش اول | گهوارک

0 دیدگاه 9 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 664
گرچه میزان انرژی مورد نیاز نوجوانان و جوانان بر اساس گروه سنی و جنسی متفاوت است، اما به طور کلی افزایش نیاز به انرژی در هر دوجنس اتفاق می افتد و باید انرژی رژیم غذایی در دوره نوجوانی و جوانی افزایش یابد.

 

انوع خوراک ها ( مخصوصاً برای کودکان و نوجوانانی که اضافه وزن دارند )

خوراک مخلوط سبزیجات و برنج

خوراک مخلوط سبزیجات و برنج

مواد لازم : برنج یک لیوان، نخود سبز پخته شده سه قاشق غذاخوری، فلفل دلمه ای متوسط یک عدد، ذرت پخته دو قاشق غذاخوری، روغن زیتون یا روغن مایع دیگر دو قاشق غذاخوری، پیاز متوسط یک عدد، گوجه فرنگی دو عدد، سیب زمینی پخته یک عدد.

روش تهیه : سیب زمینی و پیاز و فلفل را ریز خرد کرده، سپس نخود سبز پخته، ذرت پخته و آب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و مخلوط نمائید. برنج را به شکل پلو بپزید و در هنگام دم کردن پلو، مخلوط سبزیجات را لایه به لایه بین برنج بریزید. خوراک، آمادۀ مصرف است.

 

خوراک لوبیا و سبزیجات

مواد لازم : عدس پخته، ماش پخته و لوبیا قرمز هر یک دو قاشق غذاخوری، لوبیا سبز دو قاشق غذاخوری، فلفل دلمه ای یک عدد، رُب گوجه فرنگی دو قاشق مرباخوری، پیاز دو عدد، روغن زیتون دو قاشق غذاخوری، جوانۀ عدس دو قاشق غذا خوری، آب لیموی تازه یک قاشق غذاخوری و نمک و فلفل.

روش تهیه : آرد و روغن را در یک قابلمه ریخته و به ملایمت حرارت دهید. سپس آب و رُب گوجه فرنگی را روی آن بریزید و با پست قاشق آنها را مخلوط کنید تا مایع یکنواختی به دست آید. بعد از آن مواد دیگر را به آن اضافه نمائید و در حرارت ملایم مرتباً به هم بزنید تا تمام آب آن جذب مواد شود. در آخر جوانۀ ماش، لوبیا و نمک را اضافه نمائید. غذا برای مصرف آماده است.

 

خوراک انواع سبزیجات

مواد لازم : گل کلم، هویج، سیب زمینی خرد شده و پخته شده هر کدام دو قاشق غذاخوری، جعفری ریز شده دو قاشق غذاخوری، پیاز متوسط یک عدد، تخم مرغ پخته شده و خرد شده یک عدد، نخود سبز پخته شده دو قاشق غذاخوری، گوجه فرنگی متوسط یک عدد، ریحان خرد شده دو قاشق غذاخوری، روغن زیتون دو قاشق غذاخوری و ماست چکیده دو قاشق غذاخوری.

روش تهیه : ماست، روغن زیتون، ریحان، آبلیمو و نمک را در ظرفی ریخته و با چنگال خوب به هم بزنید تا به شکل سُس درآید. سپس سبزیجات پخته شده را به تدریج داخل مخلوط بریزید و هم بزنید و در آخر جعفری خرد شده را روی سایر مواد بپاشید. خوراک آمادۀ مصرف است.

 

خوراک سیب زمینی و تخم مرغ

مواد لازم : سیب زمینی پخته شده یک عدد، تخم مرغ پخته شده یک عدد، روغن زیتون یک قاشق مرباخوری، نمک و فلفل نصف قاشق چایخوری.

روش تهیه : سیب زمینی را پوست بگیرید و با چنگال آن را نرم کنید. سپس تخم مرغ را در آن رنده کنید و نمک و فلفل به آن اضافه نمائید. غذا آمادۀ مصرف است.

 

خوراک ماکارونی با سویا

خوراک ماکارونی با سویا

مواد لازم : سویای خیس شده و چرخ کرده یک لیوان، ماکارونی 500 گرم، رُب گوجه فرنگی دو قاشق مرباخوری، پیاز خرد شده دو قاشق غذاخوری، آب حاصل از پخت گوشت مرغ یک لیوان، سیب زمینی متوسط برگه برگه شده دو عدد، نخود سبز پخته شده نصق لیوان، جوانۀ گندم یا ماش یک قاشق غذاخوری، روغن زیتون یا روغن های مایع دیگر دو قاشق مرباخوری، زعفران سائیده و حل شده در آب یک قاشق مرباخوری و نمک و دارچین یک قاشق چایخوری.

روش تهیه : ماکارونی را طبق دستور کارخانۀ سازنده بپزید و آبکش کنید. سویای خیس شده و چرخ کرده را همراه آب حاصل از پخت گوشت مرغ، پیاز، رُب گوجه، نمک و دارچین را در ماهی تابه در باز بپزید تا آب آن تمام شود. ماهی تابه را از روی حرارت بردارید و زعفران و جوانه ها را با سایر مواد مخلوط کنید. کف یک قابلمۀ بزرگ را با روغن چرب کنید و ورقه های سیب زمینی را کف آن بچینید و سپس ماکارونی و یک لایه از مواد مخلوط را به تدریج روی آن بریزید. در پایان نیز روغن زیتون را اضافه نمائید و ماکارونی را به مدت نیم ساعت دم کنید. غذا برای مصرف آماده است.

 

خوراک ماکارونی با قارچ

مواد لازم : ماکارونی رشته ای 250 گرم، قارچ خرد شده نصف لیوان، گوشت مرغ پخته و خرد شده دو قاشق غذاخوری، نخود فرنگی پخته دو قاشق مرباخوری، فلفل دلمه ای یک عدد، رُب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری، جوانۀ گندم یا عدس یا ماش دو قاشق مرباخوری، روغن زیتون یا روغن های مایع دیگر سه قاشق مرباخوری، آب لیموی تازه دو قاشق مرباخوری.

روش تهیه : ماکارونی را طبق دستور کارخانۀ سازنده بپزید و آبکش کنید. قارچ خرد شده را در ماهی تابه بدون روغن بریزید و روی شعلۀ ملایم حرارت دهید تا آب آن کمی تبخیر شود. سپس یک قاشق روغن مایع به آن اضافه کنید و با رُب گوجه و فلفل سبز خرد شده و کمی نمک به ملایمت حرارت دهید و در آخر گوشت مرغ، نخود فرنگی و جوانه را به آن اضافه نمائید. کف یک قابلمه یا ظرف پیرکس را با روغن چرب کنید و ماکارونی و مایع مخلوط تهیه شده را لایه به لایه در آن بریزید و با حرارت ملایم نیم ساعت دم کنید. غذا آماده مصرف است.

 

خوراک ماکارونی با سبزیجات

مواد : ماکارونی شکل دار نصف بسته، هویج پخته دو عدد، فلفل دلمه ای یک عدد، ذرت پخته دو قاشق مرباخوری، نخود فرنگی دو قاشق مرباخوری، جوانۀ جو یا گندم دو قاشق مرباخوری، سیب زمینی پخته عدد، روغن زیتون دو قاشق مرباخوری، گوجه فرنگی متوسط 5 عدد و نمک و فلفل.

روش تهیه : ماکارونی را طبق دستور کارخانۀ بپزید و آبکش کنید. هویج و سیب زمینی را ریز خرد کنید. ماکارونی ها را لایه لایه در یک ظرف پیرکس بریزد و بین لایه های آن سیب زمینی، هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای خرد شده، ذرت، نخود فرنگی و جوانه ها را بریزد. در آخر روغن زیتون را روی ماکارونی اضافه کنید و به مدت 15 تا 25 دقیقه در حرارت ملایم فِر قرار دهید.

 

خوراک ماکارونی با مرغ

خوراک ماکارونی با مرغ

مواد لازم : ماکارونی شکل دار 250 گرم، مرغ پخته شده نصف لیوان، آب حاصل از پخت مرغ نصف لیوان، سیب زمینی پخته دو عدد، فلفل دلمه ای دو عدد، جوانه دو قاشق مرباخوری، رُب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری، روغن مایع یک قاشق غذاخوری.

روش تهیه : فلفل دلمه ای و سیب زمینی پخته شده را ریز خرد کنید و همراه با مرغ خرد شده و مواد دیگر در یک قابمله بریزد. سپس رُب گوجه فرنگی و عصارۀ مرغ را به آن اضافه نمائید و به مدت 10 تا 15 دقیقه با حرارت ملایم بپزید. ماکارونی را طبق دستور بپزید و آبکش کنید. سپس کف قابلمۀ دیگری را با کمی روغن چرب کنید و برگه هایی از سیب زمینی یا نان در کف قابلمه بگذارید و ماکارونی ها و مایۀ فوق را لایه لایه در این ظرف بریزید و مدت 30 دقیقه در فِر با حرارت ملایم قرار دهید تا کاملاً بپزد. غذا آمادۀ مصرف است.