ابراز عشق و محبت به کودکان | گهوارک

ابراز عشق و محبت به کودکان | گهوارک

0 دیدگاه 25 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 1492
واقعیت غم انگیز این است که تعداد اندکی از کودکان احساس می کنند مورد عشق بی قید و شرط قرار دارند. اما این نیز حقیقت دارد که اکثر والدین فرزندشان را دوست دارند.

 

چگونه عشق خود را ابراز کنید

چگونه عشق خود را ابراز کنید

واقعیت غم انگیز این است که تعداد اندکی از کودکان احساس می کنند مورد عشق بی قید و شرط قرار دارند. اما این نیز حقیقت دارد که اکثر والدین فرزندشان را دوست دارند. پس این تضاد وحشتناک چیست ؟ علت اصلی این است که تعداد کمی از والدین می دانند که چگونه محبت و احساس قلبی خود را به فرزندان خود منتقل کنند. برخی از والدین فرض می کنند که چون آنها کودکان شان را دوست دارند کودکان شان به طور خودکار این را می فهمند. برخی دیگر فکر می کنند صِرف گفتن (( دوستت دارم )) به کودک کافی است تا محبت آنها به او منتقل شود؛ متأسفانه این حقیقت ندارد.

 

با رفتار خود انگیزه ایجاد کنید

با رفتار خود انگیزه ایجاد کنید

البته خوب است که عشق را احساس کنیم و آن را به زبان بیاوریم، اما این کافی نیست تا کودک عشق بی قید و شرط را احساس کند. علت این امر آن است که کودکان از رفتار ما انگیزه می گیرند. آنها به اعمال ما و رفتاری که با آنها داریم پاسخ می دهند. پس برای ارتباط با آنها باید طبق شرایط آنها دوستشان بدارید، یعنی با رفتارتان دوستشان بدارید.

این طرز برخورد مزایایی هم برای والدین دارد. به عنوان مثال، اگر روز وحشتناکی داشته اید و موقع بازگشت به خانه دلسرد و مأیوسید، چندان احساس محبت نمی کنید. اما می توانید محبت آمیز رفتار کنید، زیرا رفتار کردن ساده است. شما حتی وقتی سرحال نیستید هم می توانید به کودکان تان محبت کنید.

ممکن است فکر کنید این صادقانه نیست و فرزندان تان می توانند درون شما را ببینند. از یک نظر می توانند، زیرا آنها به لحاظ عاطفی بی نهایت حساسند. وقتی شما محبتی احساس نمی کنید آنها می فهمند، و با این حال از طریق رفتارتان محبت شما را دریافت می کنند. آیا فکر نمی کنید که آنها محبتی را که شما صرف نظر از احساس درونی تان ابراز می کنید بیشتر ارج می گذراند و قدرش را می دانند ؟

کودکان شما احساس شما نسبت به خودشان را از طریق رفتارتان با آنها حس می کنند. یوحنای قدیس زمانی نوشت (( کودکان عزیز، به ما اجازه دهید نه با کلام و زبان بلکه با عمل و حقیقت دوست بداریم.)) اگر شما بخواهید فهرستی از تمام رفتارهای محبت آمیز نسبت به یک کودک را تهیه کنید شک دارم که بیش از یک صفحه بشود. راه های زیادی برای این کار موجود نیست و اِشکالی هم ندارد، زیرا قرار است کار ساده ای باشد. نکتۀ مهم این است که مخزن عشق کودک تان را پُر کنید. صرفاً باید به خاطر داشته باشید که ابراز محبت از طریق رفتار را می توان به تماس فیزیکی، وقت گذراندن با یکدیگر، هدیه دادن، خدمت کردن و کلام تأیید آمیز تقسیم کرد.

 

صحبت به زبان عشق کودک تان

صحبت به زبان عشق کودک تان

همان گونه که قبلاً گفتیم، ما پنج زبان عشق داریم و کودک شما احتمالاً زبان اصلی ای دارد که به بهترین وجه عشق و محبت دیگران را به او می رساند. صحبت به زبان عشق کودک تان نیاز عاطفیِ عمیق او به عشق را برآورده می سازد. این بدان معنا نیست که شما فقط باید به زبان اصلیِ عشق او صحبت کنید. پُر کردن مخزن عشق کودکان مستلزم این است که به هر پنج زبان عشق با آنها صحبت شود. این بدان معنی است که والدین باید بیاموزند که چگونه به همۀ این زبان ها صحبت کنند.

کودکان شما می توانند به همۀ زبان ها، عشق را دریافت کنند. اما اکثر کودکان یک زبان اصلی عشق دارند و زبانی که رساتر از سایر زبان ها عشق و محبت را به آنها می رساند. زمانی که می خواهید به طور مؤثر نیاز کودکان تان به عشق را برآورده کنید، کشف زبان اصلیِ عشق آنها حیاتی است.

اگر کودک شما زیر پنج سال دارد، انتظار نداشته باشید که بتوانید زبان اصلیِ عشق او را بفهمید. نمی توانید. شاید کودک سرنخ هایی به دست شما بدهد اما زبان عشق او به وضوح قابل مشاهده نیست. کاری که باید بکنید این است که به هر پنج زبان صحبت کنید. نوازش او، تأثیر و تمجید او، وقت گذراندن با او، هدیه دادن و خدمت کردن به او همگی نیاز کودک شما به عشق و محبت را بر طرف می کنند. اگر این نیاز بر طرف شود و کودک شما واقعاً احساس کند که مورد محبت قرار دارد، بسیار آسان تر می تواند در سایر حوزه ها به یادگیری و پاسخگویی بپردازد. این عشق همۀ نیازهای دیگر کودک را می پوشاند. وقتی کودک تان بزرگ تر شد باز هم به همۀ زبان های عشق با او صحبت کنید زیرا او برای رشد کردن به همۀ این پنج زبان ها نیاز دارد، حتی اگر یکی از آنها بیشتر از بقیه مورد نیازش باشد.

وقتی زبان عشق کودک تان را کشف کردید و او نیز محبت مورد نیازش را دریافت کرد، تصور نکنید همه چیز بر وفق مراد خواهد بود. عقب نشینی ها و سوء تعبیرها همچنان وجود خواهد داشت. اما کودک شما مانند یک گل از عشق شما سود خواهد برد. وقتی او را با آب عشق آبیاری می کنید شکوفا خواهد شد و با زیبایی خویش به دنیا برکت خواهد بخشید. بی عشق، کودک گل پژمرده ای خواهد شد در حسرت یک قطره آب.

از آنجا که شما می خواهید کودکان تان کاملاً رشد کنند و بالغ و پخته شوند، به تمام زبان های عشق به آنها مهر می ورزید و طرز استفاده از این زبان ها را نیز به آنها می آموزید. ارزش این کار فقط برای فرزندان شما نیست، بلکه به همۀ کسانی که فرزندان تان با آنها زندگی خواهند کرد و رابطه خواهند داشت سود می رساند. یکی از نشانه های بلوغ بزرگسالان قابلیت قدردانی کردن و مورد قدردانی واقع شدن از طریق همۀ زبان های عشق است، یعنی تماس فیزیکی، وقت گذاشتن برای یکدیگر، کلام تأیید آمیز، هدیه دادن و خدمت کردن. بزرگسالان کمی هستند که بتوانند این کار را بکنند؛ اکثر آنها از یک یا دو راه عشق را دریافت یا اعطاء می کنند.

اگر در گذشته این کار را نکرده اید، شاید ببینید که شما نیز دارید تغییر می کنید و درک تان از روابط خود و نیز کیفیت روابط تان رشد می کند. به مرور زمان، شما خانواده ای حقیقتاً چند زبانه خواهید داشت.