رابطۀ ورزش و کودکان | گهوارک

رابطۀ ورزش و کودکان | گهوارک

0 دیدگاه 29 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 767
کودکان نیز مانند بزرگسالان بعضی از ورزش ها را دوست دارند و از آن لذت می برند، بنابراین نوع ورزش و زمان آن باید بر حسب میل و انتخاب کودک باشد تا او به انجام ورزش تشویق و به آن پای بند گردد.

 

ورزش از دوران کودکی

ورزش از دوران کودکی

کودکان نیز مانند بزرگسالان بعضی از ورزش ها را دوست دارند و از آن لذت می برند، بنابراین نوع ورزش و زمان آن باید بر حسب میل و انتخاب کودک باشد تا او به انجام ورزش تشویق و به آن پای بند گردد. وظیفۀ پدر و مادر و مربیان کودک است که او را به ورزشی که مورد علاقه اش می باشد، مانند دوچرخه سواری، اسب سواری، شنا، کوه نوردی، اسکی و ... تشویق و ترغیب کنند و تسهیلات آن نوع ورزش را برای او فراهم سازند.

یکی از انواع ورزش ها غیر از ورزش های معمولی، سِفت کردن و شُل کردن عضلات است که در شکل دادن به اندام کودکان و نوجوانان مؤثر می باشد و کودک و نوجوان را به زیباتر کردن اندام خود علاقه مند می سازد.

فواید ورزش

1- ورزش سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و در نتیجه چربی های بدن سوخته می شود.

2- ورزش جریان خون قلب و عروق را افزایش می دهد و سبب می شود قلب و عروق کار خود را که خون رسانی به تمام بدن است، بهتر انجام دهد.

3- ورزش موجب می شود عمل جذب گلوکز در بدن بهتر انجام گیرد و گلوکز در بدن بهتر تحمّل گردد و در نتیجه نیاز به انسولین کمتر شود.

4- ورزش موجب جلوگیری از بالا رفتن فشار خون می شود.

5- ورزش تولید اندروفین مغز را زیادتر می کند و سبب می شود اضطراب و تشویش کودکان و نوجوانان کم شود و خلق و خوی آنها نیز بهتر گردد.

 

تماشای تلویزیون و بازیهای کامپیوتری ( زمان های بی حرکتی کودکان )

زمان های بی حرکتی، زمان هایی است که کودکان و نوجوانان نشسته اند و حرکتی ندارند و مشغول تماشای تلویزیون و بازی کردن با کامپیوتر می باشند. هر چه این زمان ها بیشتر باشد، کودک بی حرکت تر است و موجب افزایش وزن و چاقی او می گردد. نشستن جلوی تلویزیون و خوردن غذاهای چرب که آن هم از تلویزیون تبلیغ می شود، موجب افزایش وزن کودک خواهد شد.

تحقیقات چهار ساله نشان داده است که نسبت پیدایش چاقی در کودکانی که مدت زیادی به تماشای تلویزیون می پردازند، 8 برابر آنهایی است که فقط 2 ساعت تلویزیون تماشا می کنند. متأسفانه کودکان به طور متوسط روزانه 3 تا 5 ساعت صرف تماشای کامپیوتر یا تلویزیون می کنند. تماشای تلویزیون نه فقط مانع فعالیت و جنب و جوش کودک می گردد، بلکه موجب می شود که کودک در این زمان بیشتر، مواد غذایی سرشار از چربی بخورد و جالب این که 90 درصد غذایی که در تلویزیون تبلیغ می گردد دارای مواد چربی، قند و نمک می باشد.

در جامعه ای که کودکان بیشتر تلویزیون تماشا می کنند، فعالیت و ورزش کم می شود و اندام کودکان و نوجوانان آن جامعه، طبیعی نخواهد بود. مؤسسات علمی امریکا توصیه کرده اند که کودکان نباید بیش از یک تا دو ساعت تلویزیون تماشا کنند.