غذا دادن به کودکان نوپا | گهوارک

غذا دادن به کودکان نوپا | گهوارک

0 دیدگاه 8 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 1533
هرگز وعده های غذایی را فراموش و حذف نکنید. در ضمن کودکان به وقت توجهی ندارند پس قبل از آنکه زمان غذا خوردن فرا برسد، چندین نوبت این مسئله را به آنان یادآوری نمایید تا آماده غذا خوردن بشوند.

 

غذا دادن به کودکان نوپا

غذا دادن به کودکان نوپا

از زمانی که کودکان نوپا قادر به استفاده از قاشق و فنجان می شوند، اجازه دهید خودشان به تنهایی غذا بخورند. با وجود اینکه آنان اغلب کثیف کاری و مدت غذا خوردن آنها به درازا می کشد اما شما باید این استقلال طلبی ها را تشویق نمایید، در ضمن پیش از آنکه کودک نوپا توانایی استفاده از قاشق و چنگال را داشته باشد؛ برخی مواقع اجازه دهید با دست غذا بخورد.

روزی سه وعده غذا خوردن، الگوی بزرگسالان است ولی برای کودکان علاوه بر حفظ الگو باید این میان وعده را، حوالی ده صبح و چهار تا پنج بعد از ظهر، در نظر بگیرید. برای این میان وعده ها می توانید از نان و پنیر، میوه، نان و ماست، آبمیوه و اندکی بیسکوئیت یا شکلات استفاده نمایید. در ضمن توصیه می شود، همواره سعی کنید در زمان مناسب به بچه ها غذا بدهید.

حجم غذای کودک باید کم باشد. زیرا آن ها به اندازه بزرگسالان به غذا احتیاج ندارند. پرخوری، کودکان را نیز مانند بزرگسالان، آزار می دهد. بشقاب کودکتان را کوچک در نظر بگیرید، زیرا با استفاده از آن متوجه مقدار غذای مورد نیاز فرزندتان در هر وعده خواهید شد.

وقتی کودک خوب غذا می خورد، از او بسیار تعریف و تمجید نمایید و اگر به اندازه غذا نخورد، وی را مجبور به بیشتر غذا خوردن نکنید. تا حد امکان غذاها و خوراکی های متنوعی به فرزندتان بدهید تا متوجه علایق غذایی او بشوید. اگر خودتان غذایی را دوست ندارید، کودک را از مصرف آن محروم نکنید، همچنین در صورتی که بچه به غذای خاصی علاقه دارد، آن را در رژیم غذایی وی بگنجانید.

مواد غذایی پروتئین و کربوهیدرات هایی همچون نان، سیب زمینی و ماکارونی غذاهای مناسبی برای کودکان هستند. زیرا انرژی آن ها بتدریج آزاد می شود و با غذا خوردن این غذاها قند خون به سرعت بالا و پایین نمی رود. هرگز وعده های غذایی را فراموش و حذف نکنید. در ضمن کودکان به وقت توجهی ندارند پس قبل از آنکه زمان غذا خوردن فرا برسد، چندین نوبت این مسئله را به آنان یادآوری نمایید تا آماده غذا خوردن بشوند.

اگر کودک نوپا زیاد شیر بخورد، اشتهای او برای میل غذاهای جامد کاهش می یابد. گاهی به جای شیر، آب یا آبمیوه بسیار رقیق به وی بدهید آبمیوه غلیظ اشتهای کودک را از بین می برد. بعضی والدین از پرخوری فرزندشان تعریف و او را برای این کار تشویق می کنند ولی باید از این کار پرهیز نمایید چرا که بچه تصور می کند، پرخوری رفتار مناسبی است.