استقلال طلبی کودک نوپا در غذا خوردن | گهوارک

استقلال طلبی کودک نوپا در غذا خوردن | گهوارک

0 دیدگاه 11 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 876
کودکان نوپا ( بین یک و نیم تا دوسالگی ) تا حدودی قادر به استفاده از غذای خانواده و هضم آن هستند، هر ماه هم توانایی آن ها برای اینکه غذاهایشان را به تنهایی بخورند، افزایش می یابد و می توانند از قاشق و فنجان کوچک نیز استفاده کنند.

 

نحوه ی مصرف غذا توسط کودک نوپا

نحوه ی مصرف غذا توسط کودک نوپا

کودکان نوپا ( بین یک و نیم تا دوسالگی ) تا حدودی قادر به استفاده از غذای خانواده و هضم آن هستند، هر ماه هم توانایی آن ها برای اینکه غذاهایشان را به تنهایی بخورند، افزایش می یابد و می توانند از قاشق و فنجان کوچک نیز استفاده کنند.

کودکان گاهی اوقات اشتهای خوبی داشته و خوب غذا می خورند، در مقابل بعضی وقت ها هم اشتهایی به غذا ندارند و بد غذایی می کنند، گاهی هم هنگام ناهار غذا را بسیار با اشتها میل کرده ولی برای شام بی اشتها می شوند یا بر عکس. در چنین مواردی توصیه می شود میزان غذایی را که برای نهار و شام کودک در نظر گرفته اید اندکی کاهش دهید، همچنین در تغذیه آنان تا حد امکان از مواد غذایی متنوع و طبیعی استفاده کنید.

یکی دیگر از دردسرهای شایع غذا دادن به کودکان نوپا، امتناع آنان از خوردن است. این کار والدین را نگران می کند. پس به او برای خوردن اصرار کرده یا سعی می کنند بزور به وی غذا بدهند در حالی که با اصرار یا جبر، موفقیتی کسب نخواهند کرد، بنابراین انتخاب های مختلفی را پیش روی او قرار می دهند تا شاید کودک به خوردن ترغیب گردد، اما همان طور که پیش تر نیز گفته ایم، انتخاب برای کودکان نوپا بی معناست.

سرانجام ماجرا به این شکل پایان می پذیرد که کودک غذایی نخورده اما کلی بیسکوئیت، پفک، شکلات و دیگر خوراکی های بی خاصیت را از شما دریافت کرده است. دقت داشته باشید؛ بچه ها به این نوع خوراکی ها علاقه خاصی دارند از طرفی والدین هم از اینکه کودکشان بالاخره چیزی خورده خوشحال هستند، در حالی که این قبیل مواد فاقد ارزش غذایی لازم و ضروری برای رشد بچه ها می باشند.

کودک نوپا به مرور متوجه می شود که در هنگام صرف غذا می تواند توجه شما یا سایر اعضای خانواده را جلب کند در نتیجه تا قاشق به دهان او نزدیک می شود، دهانش را می بندد و لب هایش را به هم فشار می دهد و صورتش را برمی گرداند به شکلی که قاشق در برابر گوش او قرار می گیرد.

گاهی نیز کودکتان غذایی را که همیشه دوست داشته، نمی خورد و شما را عصبانی می کند به حدی که می گویید : تو که همیشه اینو دوست داشتی .. اما او هیچگونه تمایلی به خوردن نشان نمی دهد و حتی از شما تقاضای دریافت بیسکوئیت و شکلات را دارد و اینجاست که جنگ خوردن و نخوردن به جنگی همیشگی مبدل می شود.

اغلب مشکلات مربوط به تغذیه کودکان با حفظ آرامش برطرف می شود. بنابراین نباید در مورد تغذیه فرزندتان مضطرب و نگران باشید، زیرا این نگرانی در اغلب مواقع بی مورد است. اگر کودکتان تمام وقت مشغول جَست و خیز است و لحظه ای آرام و قرار ندارد، به احتمال زیاد به اندازه کافی غذا خواهد خورد.

هنگامی که فرزندتان فقط یک وعده غذایی با اشتها میل می کند و وعده دیگر را بی اشتهاست و در طول روز مواد غذایی مختلفی می خورد، خطری متوجه سلامتی او نخواهد بود به شرط آنکه تغذیه مناسب، متنوع و طبیعی را رعایت کنید و مواد غذایی بی خاصیت یا بسیار شیرین، چرب و یا شور مانند بیسکوئیت، شکلات، شیرینی، پفک، چیپس و ... نقش بسیار کوچکی در تغذیه روزانه او داشته باشند. اگر گاهی غذای کودک راهی یخچال یا سطل زباله می شود، اهمیت چندانی ندارد اما اگر به این موضوع بیش از حد اهمیت بدهید؛ غذا خوردن تبدیل به ابزاری برای تسلط فرزندتان بر شما خواهد شد.