برنامه خواب کودکان نوپا | گهوارک

برنامه خواب کودکان نوپا | گهوارک

0 دیدگاه 14 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 904
زمانی که کودک را به اتاق خوابش می برید، با مهر و محبت خود او را نوازش کنید. زمان خواب کودک را با آرامش و مهربانی به او یادآور شوید. به خواسته های فرزندتان تن در ندهید، زیرا تقاضاهای او از یک لیوان آب یا یک داستان و قصه دیگر، کم کم بیشتر می شود و به جایی می رسد که دیگر نمی توانید اوضاع را تحت کنترل خود درآورید.

 

چه کنم تا فرزندم خودش برود و بخوابد؟

خواب کودک

اتاق خواب کودک را گرم و مطلوب کنید و وسایل مورد علاقه اش را در آن قرار دهید. وقتی کودک در تخت خود خوابیده است، لازم نیست خانه را ساکت کنید و با سر پنجه راه بروید، به انجام کارهای معمول و روزانه خود بپردازید.

با این کار، کودک احساس می کند همه چیز طبیعی و عادی است. همچنین، قبل از خواب کودک از دعوا و تنبیه وی بپرهیزید. برایش داستان ترسناک نخوانید و اجازه ندهید برنامه های تلویزیونی دلهره آور را تماشا کند. بسیاری از کودکان دوست دارند بیشتر بیدار بمانند، اما به خاطر داشته باشید این شما هستید که تصمیم می گیرید.

 

وقتی فرزندم را در تختخوابش می گذارم، جیغ می کشد. چه باید بکنم؟

زمانی که کودک را به اتاق خوابش می برید، با مهر و محبت خود او را نوازش کنید. زمان خواب کودک را با آرامش و مهربانی به او یادآور شوید. به خواسته های فرزندتان تن در ندهید، زیرا تقاضاهای او از یک لیوان آب یا یک داستان و قصه دیگر، کم کم بیشتر می شود و به جایی می رسد که دیگر نمی توانید اوضاع را تحت کنترل خود در آورید.

خواندن یک داستان برای کودک می تواند بخشی از برنامه خوابش باشد و او را برای خوابیدن آماده می سازد. بسیاری از کودکان در این سن ممکن است شبها بیدار شوند؛ بنابراین نگران نباشید، مشکل خواب در کودکان نوپا بسیار عادی است. گاه این موضوع به دلیل احساس عدم امنیت در کودک به وجود می آید: مثلا به علت وجود کودکی تازه احساس می کند مورد توجه قرار نمی گیرد یا اینکه می خواهد برای خود اتاق خوابی مجزا داشته باشد و در آن بخوابد.

 

زمانی که احساس درماندگی می کنید

چنانچه کودکی دچار بی خوابی شود، ممکن است پزشک برای وی داروی مسکن تجویز کند. در این روش برای چند شب مؤثر است، اما در بلند مدت تأثیری نخواهد داشت. در طی این چند شب که کودک به وسیله مسکن آرام می گیرد، می توانید در حل و رفع مشکلات و علل بی خوابی فرزندتان کوشا باشید. موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و با والدین دیگر که با همین مشکل مواجهند، صحبت و مشورت کنید.

 

فرزندم تا دیروقت بیدار است آیا او به خواب بیشتری نیاز دارد؟ 

بله، کودک به خواب بیشتر نیاز دارد. اگر نمی توانید در زمان مناسب و معین او را به تختخواب بفرستید، می توانید هر شب کودک را ۵ دقیقه زودتر به رختخواب بفرستید تا اینکه به زمان دلخواه و مطلوب خود برسید. به هر حال، توجه داشته باشید کودکی که در طی بعدازظهر خوابیده است، چندان خسته نیست و شب به موقع نخواهد خوابید. همچنین، احتمال دارد کودک در طی روز به خواب کمتری نیاز داشته باشد. اگر لازم شد، می توانید خواب روزانه او را کم و یا قطع کنید.

 

آیا فرزندم در این سن به پتو نیاز دارد؟

بله، چنانچه درجه حرارت اتاق ایجاب کند، می توانید از پتو استفاده کنید. لازم است درجه حرارت اتاق کودک را قبل از اینکه بخوابید، کنترل نمایید. چنانچه هوا سرد باشد، روی او پتو بیندازید، در غیر این صورت نیازی به پتو نیست.