دادن آب و مایعات مختلف به نوزاد و شیرخوار | گهوارک

دادن آب و مایعات مختلف به نوزاد و شیرخوار | گهوارک

0 دیدگاه 23 آذر 1400 چاپ خبر بازدید: 4983
بهترین زمان برای دادن آب بین دو نوبت شیر می باشد. اگر کودک عطش داشته باشد با میل و ولع آب را می خورد، ولی اگر نخورد دلیل این است که بدن او به آب احتیاج ندارد و نباید با زور به او آب بدهید.

دادن آب و مایعات مختلف به نوزاد و شیرخوار

دادن آب و مایعات مختلف به نوزاد و شیرخوار

آیا نوزادان می توانند آب بنوشند؟

نوزادان فقط زمانی که شروع به خوردن غذاهای جامد کردند باید نوشیدن جرعه آب را شروع کنند. قبل از آن، نوزادان هیدراتاسیون مورد نیاز خود را از شیر خشک یا شیر مادر دریافت می کنند.

آیا نوزاد غیر از شیر مادر به آب نیز احتیاج دارد؟

پاسخ :نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند اگر در محیط گرم نباشند، احتیاج به آب اضافی ندارن و آب کافی از طریق شیر مادر به آن ها می رسد، ولی اگر فصل تابستان باشد یا نوزاد و شیرخوار در محیط گرم، مانند مناطق گرمسیر یا در اتاق گرم قرار گیرد، باید روزی چند نوبت آب ساده جوشیده سرد شده بدون اضافه کردن مواد قندی با قاشق به مقدار 20 تا 30 میلی متر به او بدهید.

بهترین زمان برای دادن آب بین دو نوبت شیر می باشد. اگر کودک عطش داشته باشد با میل و ولع آب را می خورد، ولی اگر نخورد دلیل این است که بدن او به آب احتیاج ندارد و نباید با زور به او آب بدهید. اگر پدر در زمانی که در خانه است آب دادن به نوزاد و شیرخوار را به عهده بگیرد و او هم مانند مادر، نوزاد و شیرخوار خود را در بغل بگیرد و به او آب بدهد، نه تنها لذت می برد بلکه رابطه عاطفی خوبی با نوزاد خود برقرار می نماید.

بعضی از مادران میان دو نوبت شیر دادن، با بطری شیرخوری به کودک آب قند یا آب نبات می دهند. این عمل صحیح نیست، زیرا آبی که شیرین است جای شیر را می گیرد و کودک کمتر تمایل پیدا می کند که به پستان مادر مک بزند، در نتیجه شیر مادر کم می شود و کودک دچار کمبود غذایی و اختلال رشد می گردد. در مواقعی که نوزاد، شیرخوار یا کودک دچار تب می شود، چون در نتیجه تب، بدن کودک آب بدن خود را از دست می دهد، احتیاج به آب پیدا می کند، از این رو مادر باید آب کافی در اختیار او قرار دهد تا هر چه میل دارد بنوشد.

◀ پیشنهاد مطالعه :فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر

آیا نوزاد نیاز به خوردن آب دارد ؟ چه موقع می توان به نوزاد و شیرخوار آب و مایعات داد ؟

پاسخ : بنابر توصیه مجمع علمی کودکان امریکا و سازمان بهداشت جهانی بهترین ماده غذایی که می توان در شش ماه اول تولد به کودک داد، شیر مادر است. کودکان تا شش ماه اول تولد خود نیاز به آب و مایعات دیگر مانند آب گلوکز، آب قند و نبات یا آب میوه ندارند، زیرا 88 درصد شیر مادر آب است و نیاز آب بدن کودک با شیر مادر تأمین می گردد.

بنابراین نوزاد و شیرخوار قبل از دو ماهگی نیاز به آب ندارند حتی اگر محیط داخلی یا محیط خارج خانه گرم باشد، مگر این که پزشک به عللی توصیه نماید.

از چه سنی نوزادان می توانند آب بنوشند؟

اکثر متخصصان پیشنهاد می کنند که صبر کنید تا زمانی که کودک شما حدوداً 6 ماهه شود بعد، غذای جامد را شروع کنید. شما می توانید غذای جامد را از 4 تا 6 ماهگی شروع کنید، اما متخصصان توصیه می کنند در بیشتر موارد صبر کنید تا کودک شما به 6 ماهگی نزدیک شود.

هنگامی که نوزادان بین 6 تا 12 ماهگی هستند، شیر مادر یا شیر خشک همچنان در اولویت نسبت به آب قرار دارد. اما اگر شیر مادر یا شیر خشک به کودک می دهید، می توانید هر بار نصف لیوان آب بدهید. در این سن 1 لیوان آب در روز کافی است. بیش از آن ممکن است منجر به مسمومیت با آب شود.

مضرات آب دادن به نوزاد

1- آب، شکم نوزاد را پر می کند و نوزاد به شیر خوردن علاقه نشان نمی دهد و شیر نمی خورد و وزن او اضافه نمی شود.

2- اگر نوزاد دچار زردی است، آب دادن زیاد موجب افزایش بیلی روبین خون و افزایش زردی نوزاد می گردد.

3 - آب دادن موجب مسمومیت نوزاد با آب می گردد، یعنی آب در خون او افزایش می یابد و در نتیجه املاح مخصوصا سدیم خون کم می گردد و سبب ورم و خیز نسوج می شود که ممکن است باعث تشنج کودک گردد.

4- اگر به علت اسهال، آب بدن کودک کم شود، پزشک به او ORS می دهد تا جبران آب از دست رفته شود. اگر کودک دچار یبوست است و مادر شیر کافی دارد و کودک نیز شیر می خورد، مادر می تواند روزی یک یا دو نوبت هر بار 30 میلی لیتر آب به کودک بدهد.

علائم کم آبی در نوزادان

اگر نگران این هستید که فرزندتان به دلیل مریض بودن یا هوای بیرون بسیار گرم است، مایعات کافی دریافت نمی کند، مراقب این علائم کم آبی در نوزادان باشید:

کمتر از شش پوشک خیس در 24 ساعت
ادرار زرد تیره
لب های ترک خورده
گریه بدون اشک (گریه با اشک کم یا بدون اشک)
پوست خشکی که با فشار دادن به آرامی به عقب برنمی گردد
چشمهای گود رفته
بی حوصلگی
بی قراری شدید
خواب آلودگی غیر معمول
دست و پاهای سرد